Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 12741 ggr
Chestnut
4/10/09, 2:33 PM

Vad är en rysning?

Som rubriken säger, vad är egentligen en rysning? Vad händer i kroppen? Kom att tänka på det nyss då jag ryste helt utan anledning.

Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
4/11/09, 9:30 PM
#1

Någon med en förklaring på detta fenomen?

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
4/15/09, 1:21 AM
#2

Som när Gunde Svan sa att han fick "ståpäls"Skrattande

Jag har ingen aning faktiskt vad som händer bara att det känns sådär rysligt gott…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

moondancer
4/16/09, 12:45 AM
#3

En intressant fråga, jag testar med att maila en föreläsare och fråga

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

moondancer
4/16/09, 2:05 AM
#4

Mailade och fick svar fort:

Shivering is a clear thermoregulatory response to increase heat production by the body. Shivering involves the activation of a nervous pathway due to temperature changes but it is possible that it is also triggered by other stimuli. In this second case, it is not so clearly understood how secondary stimuli can trigger the same shivering response.

Det ärpå engelska, jag vet, men så går det när man har engelska föreläsare. Jag kan självklart översätta om ni vill (men tänker inte göra det nu, för trött för sånt nu)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

[SvenA]
4/16/09, 7:23 AM
#5

#4 Det vore bra om du skrev på Svenska så att alla kan läsa det du skriver

Det är många som inte kan läsa Engelska och vi som läser med Svenska skärmläsare kan absolut inte få ut något av detta

Våra skärmläsare klarar bara Svenska språket

moondancer
4/16/09, 4:30 PM
#6

Skrev på engelska för att föreläsaren är från Spanien. Jag översätter det jag skrev fritt:

Rysningar är att slags termo-regulatoriskt respons som ska öka värmen i kroppen. Själva rysningen kan sättas igång genom att kroppen är för kall och andra stimulin. Rysingen man får heltplötsligt (utan märkbar anledning) förstår man inte riktigt varför och hur det inträffar.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Chestnut
4/16/09, 9:17 PM
#7

Tackar för svaret!

Med vänliga hälsningar
Chess

[SvenA]
4/17/09, 8:43 AM
#8

#6 Detta blev bra till och ned jag som läser med skärnläsare förstod detta

moondancer
4/17/09, 1:10 PM
#9

Så bra!

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Upp till toppen
Annons: