Annons:
Etikettdiabetes
Läst 5237 ggr
[SvenA]
2009-05-28 15:55

Barn med diabetes ökar

Forskarna räknar med en krafrig ökning av barn med diabetes Typ 1under de närmaste 10 åren

De räknar med en ökning på upp till 40% ökning underden tiden och de bet inte

vad det beror på

Detta talades om i dag på morgonnyheterna

Det är en skrämmande utveckling

Annons:
Åsa S
2009-05-29 23:54
#1

Enligt vad de sade på nyheterna beror det ju på den kost vi har idag. Ibland undrar jag hur folk är funtade då de ger barn läsk, snabbmat etc. väldigt ofta och sedan blir förvånade då de får sjukdomar och liknande.

Det är inget ovanligt med sådan kost idag har jag förstått från mina kollegor som ha barn de verkar helt oförstånde då jag säger att det nog inte är bra att enbart leva på pulvermos, snabbmakaroner och korv. Jag får enbart till svar att maten inte får ta mer än runt 5min att tillaga för mer tid än så har man inte, vilket för mig är helt absurt. Vad är mer viktigt än kosten som ju är grunden till den framtida hälsan?? Jag är mycket tacksam till mina föräldrar som har varit noga med en riktig kost med bra råvaror samt att godis, läsk, snabbmat och liknande är sånt man äter sällan aldrig till vardags.

[SvenA]
2009-05-30 09:07
#2

Visst har kosten en viss betydelse men det är inte grundorsaken till att typ 1 Diabeteseb ökar bland våra barn

Och intag av socker orsakar inte diabetes det är forskarna överens om

Att maten bara får ta fem minuter är ju helt horibelt

Bara att koka makaroner tar ju längre tid

all denna snabbmat som folk köper och stoppar i sig är ju inte bra i längden för folkhälsan deb är ju en stor bidragande orsak till att övevikten ökar

Och det är ju så att övervikt bidrar till en del av att även typ 2 Diabetesem ökar

RuiXue
2009-08-02 17:14
#3

Jag blir alltid lika upprörd när jag ser föräldrar komma in på tex. McDonalds med sina små barn som fortfarande använder napp till och med. Happy Meal är ett allt för vanligt förekommande fenomen numera… VARFÖR går föräldrarna till McDonalds med sina barn alls! Om de inte tar barnen dit så blir det heller inget tjat om att gå dit sen. Men den där första Happy Meal upplevelsen kommer allt för tidigt numera och då är barnen fast i skräpmatsträsket. Tallriksmodellen eller inte, barn borde lära sig att äta frukt och grönt och inte hamburgare och pommes!

Jennie


SaaraE
2009-08-02 23:26
#4

¨jag med förundras över förldrar som låter sina barn äta massor av skräp mat. Herre gud när jag var 3 visste jag inte vad mc donals var eller hur en pizza smakade visste jag nog inte förens vid 7 års ålder. Skrämmande. Min farbror tar sina barn till mc donals väldigt ofta. Flera gånger i veckan och de älskar det. Klart att de gör det med att det sockret i läsken/ juicen och fettet i hamburgare.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

RuiXue
2009-08-03 00:13
#5

Visst Pizza åt jag vid enstaka tillfällen när jag var så liten som kanske 3-5 år gammal, men det var en riktigt sällsynt gäst på helgerna. McDonalds var jag först på när jag var en 8-9 år om jag minns rätt. Är årgång 85 förövrigt. Fanns inte så mycket skräpmat i slutet på 80talet och början av 90talet som det gör nu. Tack och lov att Subway har kommit till många städer i Sverige nu så man KAN få sig en god och ganska hälsosam macka när man är ute! Subway är nog den enda goda och relativt hälsosamma maten ifrån USA. Varför tar inte föräldrarna sina barn dit iställetTungan ute

Jennie


Siggebus
2009-08-07 21:23
#6

5#

" Varför tar inte föräldrarna sina barn dit iställetTungan ute"

Kanske har Subway inte lådor med någon litet leksak till barnen och inte heller en sådan stark genomsyrande reklamkampanj? Flört

Annons:
mongu
2009-08-08 00:41
#7

Det är många ställen där Subway inte finns.

Sen gör det inget om detta sker nån gång men inte regelbundet och för ofta.

Tror också att det är mycket annat som spelar in. Hur mycket vi alla rör oss t.ex. Det är många, många som är alldeles för stillasittande. Där är också en stor fara. vi rör oss mindre både vuxna och barn.

Det leks inte på samma sätt idag som för 20 - 30 år sen. Det är mera dataspelande och TV-tittande.

Men en stor faktor tror jag också är den stress som finns idag. Det är långa dagar på dagis och fritids t.ex. Barnen orkar inte leka så mycket på veckorna. På helgerna kanske familjen ska umgås på nåt annat sätt osv.

Det finns många saker som i sin tur leder till övervikt och inaktivitet vilket inte är bra för nån.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hausswolff
2009-08-10 15:23
#8

Varför skulle en macka från Subway vara mer hälsosam än en BicMac från McDonalds? Dessutom tror jag att de flesta föräldrar tar sina barn till McD då och då, dvs inte till vardags eller ens en gång/vecka.

Man måste inte ge barnen pommes, det finns gott om andra alternativ på McD numer så jag ser inte problemet. Det finns en jäkla massa skit i vanliga livsmedelsaffärer som åker med matkassen hem och som man inte inser är ren skit, även om det inte är "snabbmat".

Att man bara lägger 5 min på att laga mat till sina barn är ett val man gör som förälder. Det är bara fråga om prioritering och planering. Det borde vara olagligt att göda sina telningar med skräpmat och anna skräp.

RuiXue
2009-08-10 20:26
#9

När jag får barn i framtiden så kommer det nog dröja ett bra tag innan de får testa annat än hemlagat. När jag handlar så blir det nästan bara färska varor. Frusna grönsaker och de flesta halvfabrikat är bannlysta från mitt kök.

Och en subway är definitivt nyttigare än McDonalds eftersom du helt och hållet väljer själv vad som ska vara i mackan. Går att undvika allt fett om man vill det, plus att de har grovt bröd. Och man måste ju inte ha dressing heller. Synd bara att subway inte har blivit allt för utbrett i sverige än och att de inte direkt har en barnmeny. Men visst skulle det gå att göra goda barnvänliga mackor där också.

Överhuvudtaget så borde folk bli mer medvetna om vad det är de köper när de är i affären. Tittar man på det finstilta på innehållsförteckningarna så är det mesta onyttigare än vad man skulle kunna tro. Tror lite att alla dessa E tillsatser i matvaror i kombination med ökat antal kejsarsnitt kan vara boven i dramat vad gäller ökningen av barndiabetes och allergier.

Jennie


mongu
2009-08-10 22:53
#10

# 9 På vad sätt skulle kejsarsnitt va en bov i dramat av barndiabetes och allergier?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-08-10 22:58
#11

#10

Det stod i artikeln på nyhetskanalen för ett par månader sen angående ökningen av barndiabetes. De tror att ökningen av användandet av kejsarsnitt istället för vaginala födslar kan ligga bakom en del av diabetesdiagnoserna. Immunförsvaret stimuleras ju inte på samma sätt och ett kejsarsnitt blir mer chockartat för barnets kropp jämfört med en naturlig födsel.

Jennie


Siggebus
2009-08-10 23:11
#12

9#

Men varför skulle man vilja undvika allt fett? Förvånad 

Rätt sorts fett är ju inte farligt och faktiskt något vi behöver.

RuiXue
2009-08-10 23:49
#13

#12

Men snabbmat innehåller ju allt som oftast inte rätt sorts fett. Ost tex är ju knappast hälsokost i större mängder, dressing med majonäs bör man också vara försiktig med osv. Men visst, rätt sorts fett är bra. Men transfetter och mättat fett är ju inte braFörvånad

Jennie


Annons:
mongu
2009-08-10 23:55
#14

# 12 Men all mat ska ätas med måtta. Ost av rätt fetthalt är inte alls fel utan ett bra livsmedel.

Att helt undvika allt går ju inte heller. Man ska ju faktiskt orka leva ett bra liv. Då kan det va en guldkant att nån gång kunna unna sig att ta med barnen även på nåt som är onyttigt. Eller hur?

Tror inte nåt barn mår dåligt av det. Om det inte blir varje dag förstås men det gäller ju allt.

För mycket och för lite skämmer allt.

Vad kommer det sig att du inte använder frysta grönsaker?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Siggebus
2009-08-11 00:03
#15

#13

" Men transfetter och mättat fett är ju inte bra"

Nej, precis! I alla fall håller jag med dig om transfetterna - det mättade fettet är jag inte rädd för Flört - ost är också en favorit Glad

Maria
2009-08-11 00:09
#16

#11 Lägger in vad som skrivits om kejsarsnitt och ökad risk för diabetes:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2272820

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2009-08-11 00:17
#17

#14

Varför använda frysta vidrigheter när man kan köpa färska grönsaker året runt numeraFlört Smakar mycket bättre än frysta och kokas inte sönder lika lätt…

Jennie


mongu
2009-08-11 00:23
#18

# 17 Gäller detta oavsett varifrån de färska grönsakerna kommer? Om dom har fraktats långt osv?

Det handlar ju också om hur man kokar om det blir sönderkokta grönsaker eller inte.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
2009-08-11 00:24
#19

#17 Ser inget fel i frusna grönsaker, mineraler och vitaminer bevaras, man kan köpa svenska grönsaker mitt i vintern..

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
2009-08-11 00:28
#20

Jag köper som regel mest grönsaker som producerats i närheten eller i alla fall den här delen av världen. Är ju inte gott när de skördas 2 veckor för tidigt för att klara frakten hitSkrikandes

Men jag antar att jag är lite av en oddball. Tycker det mesta smakar konsigt efter att ha vart frystObestämd

Jennie


Annons:
mongu
2009-08-11 00:29
#21

# 19 Visst kan man köpa svenska grönsaker men till vilket pris? Kanske bättre att kunna få rejält med grönsaker genom att välja frysta än de som inte är säsongsgrönsaker.

För det klart att köpa det som är säsongens rot- och grönsaker är guld värt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
2009-08-11 00:35
#22

#21 Menade att man kan köpa frysta, svenska grönsaker mitt i vintern just för att man har fryst dem.

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
2009-08-11 00:42
#23

# 22 OK det är jag helt med på, är precis det jag gör själv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Chestnut
2009-08-11 00:47
#24

#23 Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Howliten
2009-08-11 17:09
#25

En annan orsak till diabetes typ 1 som forskare tittar på är sorkfeber. Det verkar som om de mer och mer tror att det är en form av virus. Hamstrar och marsvin kan bära på sorkfeber och därmed smitta. Och dessa djur har ju många barn i sitt hem.

http://www.sydostran.se/index.63331---1.html

Det skulle förklara litegrann varför den här typen av diabetes är så spridd just i Sverige och framförallt varför det är så många barn som drabbas i våra sydöstra delar.

Barn/ungdomar som drabbas av diabetes typ 1 behöver inte vara överviktiga eller äta särskilt mycket skräpmat.

Diabetes typ 2 däremot är en annan sak.

Jag är glad. Är du?

Maria
2009-08-11 17:10
#26

#25 Så spännande, detta måste jag kolla närmare…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hausswolff
2009-08-11 19:01
#27

Kan man få en Subway utan bröd? Annars är det ju inte så nyttigt… Ost är ypperlig hölsokost och riktigt smör likaså. Nej, mackan från Subway är inte nyttigare än en burgare från McD för även på burgaren kan du välja tillbehör, bara man frågar så är det aldrig några problem.

Vad gäller tillsatser däremot håller jag med helt. Det är ju sorgligt att man idag inte kan köpa svensk, riktig korv, med kött i! Och att folk ens vågar stoppa i sig alla dessa olika sorters margarin! Förvånad

Annons:
Maria
2009-08-11 19:37
#28

Kan någon förklara vad Subway är?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2009-08-11 20:45
#29

#27

Finns bara en vettig korv i hela sverige och det måste nog vara Jokkmokks falukorv! Svår att få tag på om man inte bor i Jokkmokk. Men smaken är otrolig och kvaliten är på topp!

#28

Subway är en snabbmatskedja från USA som säljer custom gjorda baugetter eller "subs" och även har en del "färdiga" mackor man kan beställa. Finns i de flesta större städer i Sverige numera, men för bara 3 årsen fanns det knappt alls i Sverige.

Jennie


Maria
2009-08-11 20:59
#30

#29 Va! Jag bor i Göteborg men har helt missat detta Obestämd. På tal om Svensk korv så älskar jag extrasyrliga Isterband.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
2009-08-11 22:15
#31

#30 Det har jag ätit i dag och det är en toppenkorv

Maria
2009-08-11 23:02
#32

#31 Då har vi en gemensam smak, haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

keja01
2009-08-12 03:10
#33

Längden på ammningstiden påverkade diabetes 1 risken i en studie på spädbarn läste jag någonstans. De som inte ammades fick pulvervälling från 6 månader i stället. Välling är ju som bekant något unikt för Sverige som inte ges till barn i andra länder, vad jag vet.

Vetemjölsvälling har definitvt orsakat glutenallergi för många barn under 80-talet och framåt. Det var en läkare som skrev en artikel om det 2001 ungefär.

Cowboy
2009-08-13 19:39
#34

På Mc Donalds kan man få sallad i stället för strips och brödet behöver man inte äta upp. Jag skulle vilja ha åtminstone 3% mjölk men får nåja mig med lättmjölk om jag inte går till den andra kedjan med rent nötkött i hamburgarna.

Hamburgarna är inte skräpmat det är en del av tillbehören som är skräp.

Annons:
Mitralis
2009-08-14 20:59
#35

Jag tror att det delvis kan bero på att vi inte rör på oss så mycket som vi ska och därför så blir hormon och insulinbalansen inte som den ska.

#34 Äntligen någon som fattatGlad  Hamburgaren består av 100% rent nötkött och tillagas i klämgrill utan tillsatt fett. Mängden sås är 15ml, det vill säga en matsked. Inte ofta man ser den lilla mängden sås på en lunchtallrik. Strunta i pommesen och drick mjölk eller vatten till så är det inte så illa som folk vill troGlad

#33 Jag är född 78 och jag blev glutenintolerant av vällingen, men som tur var så växte det bort.



brunette
2011-01-26 19:32
#36

hur får man ens diabets?

Upp till toppen
Annons: