Annons:
Etikettdiabetes
Läst 9938 ggr
Jenny7744
2009-05-27 18:02

Vad är en prediabetiker?

Vad händer i kroppen?

Kan blodsockret variera från högt till normalt?

Annons:
[SvenA]
2009-05-28 08:20
#1

Blodsockret varierar under dagen beroende på vad du äter

När du äter nogot så ökar blodsockret för att sedan sjunka ner igen eter en tid

Så det är inget konstant värde under hela dagen

det är vid fasta som man mäter värdet och det kallas hba1c och ska ligga på 4,7-5,0 på morgonen när ,am inte har ätit senaste 12 timmarna

Maria
2009-05-28 10:59
#2

Klistrar in lite om referensvärden på Hba1c. (Så kallat mer långtidssocker)

Referensvärde för HbA1c för friska individer utan känd diabetesdiagnos
< 50 års ålder 3,6 - 5,0 %
> 50 års ålder 4,0 - 5,3 %

Felkällor
- Olika hematologiska tillstånd som påverkar de röda blodkropparnas över-levnadstid kan ge ett falskt för lågt värde

- Blödning

- Hemolys

- Blodtransfusion

- Sällsynta hemoglobintyper

Provtagningsintervall
- I normalfallet var tredje månad.

- Det är ej meningsfyllt att göra provtagning med kortare intervall än åtta veckor.

- För den välkontrollerade stabila patienten kan det vara adekvat med kontroll var 6:e - 12:e månad.

En prediabetiker är någon som har förstadie till diabetes.

(pre betyder före)

Det här med referensvärde kan variera något då det kommer nya "rön" och forskningsresultat hela tiden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
2009-05-28 11:27
#3

De värden jag talade om är de senaste värdena man talar om inom diabetesvården och räknas som om man är frisk

Och hba1c är ett långtidsvärde för de senaste 6-8 veckorna

Närman äter kan vde korta värdena stiga betydligt över 10mmol som man mäter det korta tiderna av blodsockervärdena och det är dessa vi diabetiker själva kontrolerar genom ett stick i fingret och avgör hur mycket insulin vi bhöver få i oss

Jenny7744
2009-06-02 12:23
#4

Jag har varit o lämnat prover (stick i fingret test) på morgonen innan jag ätit eller druckigt någonting.

Svaren har pendlat mellan 4,8 och 6.5 så det är väl inte så höga eller låga kurvor, eller?

Jag ska försöka ändra min kost så får vi se om jag mår bättre..

Jag läste att det var någon som köpt en sådan mätare själv för att kolla sitt blodsocker då han pendlade lite över normalt. Det var också han som skrev om prediabetes. Är en sådan mätare dyr? Kan det vara värt att köpa en sådan för att hålla koll på sina sockervärden? Vårdcentralen gör ingen år mina värden men jag tror att jag blir påverkad av min blodsockernivå iallafall, vad tror ni?

Maria
2009-06-02 12:48
#5

#4 Det blodsockervärde som tas vid stick i fingret är den aktuella blodsockernivån vid tillfället. Alltså inte Hba1c som är ett långtidsvärde.

Tycker absolut att du kan börja med att försöka lägga om kosten.

Tyvärr har jag ingen aning om vad en blodsockermätare kan kosta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2009-06-02 13:59
#6

#4 Har man tagit ett blodprov i armen på dig? För att kolla blodsockret? Ibland kan det man tar i fingertoppen visa fel så för att få ett bra fastevärde bör man ta det som ett venprov. I synnerhet om du utreds för om du har diabetes.

Skulle det va så att du har diabetes så brukar man få låna en blodglukosmätare. (I alla fall här i landstinget)

Vet ärligt talat inte om det är så bra att hålla på och mäta detta hemma om man inte är i riskgrupp förstås. Ibland är det lätt att man stirrar sig blind på värden och kan bli oroad fast det inte är nåt fel. Eller tvärtom att man tror att man är frisk fast det inte är så.

Om du har varit flera gånger på VC och det har kollats prover så är det kanske så att dina värden räknas som bra. Att det inte finns nån anledning att gå vidare med utredning.

Men känner du att något är fel så sök igen. Ge dig inte i så fall det går ju att byta läkare. Kanske till och med att du kan byta VC.

Men att lägga om kosten är ett plus för det är egentligen en kost som vi alla mår bra av att äta.

Lycka till och jag hoppas du får klarhet i om det är nåt att oroa sig för.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
[SvenA]
2009-06-02 17:25
#7

#4 Att köpa en blodsockernätare är att kasta pengarna i sjön för om man är diabetiker spå får man en sådan genom sjukvåeen

Vad de har kontrolerat är ju bara de aktuella värdet för det tillfället och inte det viktiga långtidsvärdet son heter hba1c

Det är detta långtidsvärdet som avgör om man är en diabetiker och inget annat

De värdet som de nu har kontrolerat säger inte om du är diabetiker eller inte för detta värde beror helt på vad du åt kvällen före

om du tar ett glas vin exenpelvis så minskar först blodsockret för att sedan när det förbränns så ökar värdet

Så kosten har betydelse för hur blodsockret påverkas

Man kan få en mängd olika symton om blodsockret ligger högt

Blodsockret påverkar även humöret utan att man själv märker det alla gånger

Så slutsatsen är att för att få veta om du är diabetiker måste få ett hba1c värde för att vara på den säkra sidan

siddelina
2009-06-04 23:55
#8

Lägg om kosten, och dela upp måltiderna så att du äter tre huvudmål (frukost, lunch, middag/kvällsmat) och ät mellanmål.

Exempelvis till frukost kan du äta havregrynsgröt. Det håller du dig mätt på längre än om du bara äter smörgåsar.

Se också till att du äter ordentlig lagad mat och ät grönsaker.

Till mellanmål kan du exempelvis äta en eller ett par frukter, en smörgås och en frukt.

Ät grovt bröd om din mage klarar av det. Ljust bröd (typ franskbröd) löses upp jättesnabbt i magen och du blir hungrig direkt igen. På mörkt bröd, gärna med hela korn i håller blodsockret sig stabilt under längre tid.

Mår du dåligt mellan måltiderna kan det bero på att ditt blodsocker blir för lågt, se då till att äta något (smörgås eller frukt) undvik att äta socker det gör att du mår sämre.

Jenny7744
2009-06-05 19:56
#9

Tackar för att ni kommer med era tips!!

Jag äter redan regelbundet o varierat, men jag har fått massa tips om att sluta äta kolhydrater o socker då förstås.. ska göra ett försök!

Glad

[SvenA]
2009-06-05 21:42
#10

Itag av socker gör inte att man blir diabetiker det är helt andra orsaker till att man blir diabetiker

Det finns allt för många fördommar om diabetes

det går bra att leva även om man är diabetiker och man har ett fullgot lib ändå

Pasi
2009-06-14 02:04
#11

#10 Många läkare och forskare anser att det är just socker (och stärkelse) som leder till höga insulinvärden… som på sikt driver upp insulinresistensen…ett utmattningssymptom helt enkelt pga för mycket av nämnda hormon.
Sedan finns ju andra teorier, bla Staffan Linderbergs…att lektinerna i spannmål och baljväxter binder sig till leptin och insulinreseptorerna.

[SvenA]
2009-06-14 07:15
#12

Det är inte själva sockrret som utlöser diabetsen

Men det är aldrig bra med höga sockerintag för kroppen sockret behöver vi inte tillsätta

det socker som kroppen behöver producerar den själc

Pasi
2009-06-14 08:55
#13

Helt riktigt, man behöver inte äta nåt socker då kroppen kan skapa det själv i hälsosamma nivåer, men fler och fler forskare anser att det just är intag av socker och stärkelse som skapar en tilltagande insulinresistens….även om man vet att många fall även skapas av dagens stress (höga kortisolnivåer).
Här en studie med 20-årig uppföljning som tyder på ökad risk för diabetes vid högt GL - länk, samt en metastudie.
Har du en annan teori?Glad

Annons:
[SvenA]
2009-06-14 12:34
#14

Enligt de forskare jag har talat med så kan man inte få diabetes av sockerintag om man inte tar extremt stora mängder för då finns det en ökad risk fast det rör sig om så stora mängder att det är det ingen som stoppar i sig

Tyvärr kan jag inte läsa de länkar du angav då de är skrivna på Engelska och det klara inte min Svenska skärnläsare av

Jag är nämligeb gravt synskadad och ser inte skärmen så jag läser med skärmläsare och den talar bara svenska

Socker får vi ändå i oss genom det vi äter så allt extra tillsat rafinerat socker är helt onödigt det är bara tillverkarna som vill att vi ska tillsätta socker i maten

Titta bara på inne¨ållsförteckningen på färdiga köttbullar och all smörgåspålägg så ser man en massa onödigt socker som vi stoppar i oss helt i onödan

Det är likadant med den mesta snabbmaten som är så populär

Pasi
2009-06-14 12:53
#15

#14 Ajdå, jag visste inte att du hade uppläsning.
I korthet säger metaanalysen att hög glykemisk belastning är kopplat till diabetes och andra välfärdssjukdomar, allt statistiskt signifikant. Sambandet är ganska klart och är helt i linje med de förutsagda mekanismer, med utmattning av insulinreseptorerna, som man trott inträffa vid högt insulin under lång tid.

Om den glykemiska belastningen kommer från stärkelse eller socker spelar troligen ingen roll eftersom kroppen uppfattar dessa som samma sak, det vill säga glukos.

[SvenA]
2009-06-14 16:44
#16

Det låter intressant ¨å vi får se vad slutresultatet blir

För det finns säker en massa saker som påverkar uppkomsten av diabetes

Diabetes har dock funnits i många år till och med innan vi börgade annvända socker i dess nuvarande form

Och det pågår ju en intensiv forskning på diabetesens uppkomst så det finns nog ingen enkel sanning ännu för det är en mycket komplicerad sjukdom så vi får fortsätta att leva på hoppet ännu ett tag och göra det bästa av den situation vi befinner oss i

Cowboy
2009-08-13 02:40
#17

Visst är det bra att lägga om kosten men det viktiga är ju HUR man lägger om kosten.

Gröt, bröd, pasta och potatis innehåller huvudsakligen kolhydrater och är det man bör undvika.

Ät en frukost med bacon och ägg så får du en bra start på dagen.

RuiXue
2009-08-24 23:56
#18

En prediabetiker får lätt något för höga blodsockervärden, dock inte tillräckligt höga värden för att kallas diabetiker. Värdena kan även pendla från för högt till ganska lågt snabbt.

Kan dock tilläggas att i Sverige är uttrycket prediabetiker inte speciellt vanligt och i alla fall i den region jag är så verkar inte vården överhuvudtaget bry sig förens man får värden höga nog för att kallas diabetiker.

Jag har en mätare hemma. Testar inte regelbundet men testar om jag känner att något inte stämmer och ibland tar jag en kurva för att se hur en viss maträtt påverkar. Mina värden pendlar mellan 10.0 och 3.7 och kan gå från 9 till 3.7 på bara ett par timmar och det är efter en helt vanlig måltid. Ändå kallas jag fullt frisk. Idag har jag legat på 7.9 i flera timmar trots att jag inte har ätit något de senaste 4-5 timmarna. Bestämde mig för att testa idag efter att ha vaknat efter en tupplur som jag tog på eftermiddagen för att jag bara inte kunde hålla mig vaken, när jag vaknade låg jag på 7.9 och då hade jag säkert sovit i runt 1 timma och inte ätit något de senaste 2-3 timmarna.

Ledsen för lång post. Men så har jag det och vissa skulle nog säga att jag är prediabetiker. Vården säger det inte- de har helt enkelt inte sett hur mina värden ser ut annat än HbA1c och fastevärde på morgonen. Ett glukostollerans test skulle nog säga annat.

Hoppas allt löser sig för dig.

Jennie


Maria
2009-08-25 00:15
#19

Eftersom jag har jobbat i vården så har jag vid flera tillfällen tillsammans med mina arbetskamrater kollat värdena bl.a vid inköp av nya apparater och visst pendlar sockret på alla. Det är tämligen normalt att det är så beroende på vad man ätit.

Därför så säger inte ett tillfälligt sockervärde någonting egentligen utan det är det långsiktiga värdet som är av betydelse (Hba1c)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2009-08-25 00:38
#20

# 19 Precis det är Hba1C som är det mest rättvisande värdet.

Det pendlar hos alla och konstigt vore det om inte sockervärdet pendlade.

Så mycket som spelar in hur det är.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
[SvenA]
2009-08-25 07:37
#21

Blodsockervärdena påverkas inte bara av vad vi äter utan de påverkas även av kur mycket motion vi får och även om vi har en infektion i kroppen samt om vi kat värk

Så det är en mängd saker som påverkar de korta blodsockervärdena

Det enda som verkligen sägerom man är diabetiker är det långtidsverkande blodsockervärdena hba1c

mongu
2009-08-25 09:33
#22

# 21 Visst är det så som du säger att det är flera saker som påverkar blodsockervärdena.

Att det pendlar är nog mera normalt än onormalt oavsett om man är diabetiker eller inte.

Värdet är inte konstant för oss utan diabetes.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
2009-08-25 10:36
#23

Det är inte konstant för oss diabetiker heller det svänger hela tiden

Maria
2009-08-25 11:19
#24

Personligen tror jag inte det är bra att kolla sitt socker titt och tätt för det skapar bara en stresssituation och precis som ni skriver Mongu och SvenA så är det massor som påverkar sockernivån. Inte bara maten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2009-08-25 18:14
#25

# 23 Precis det jag menade att det svänger även för oss utan diabetes.

Stress i sig är inte heller bra för kroppen. Det stökar till på många plan utan att man kan förstå det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hausswolff
2009-08-25 18:14
#26

#16 - Hur vet man att vi inte hade diabetes innan vi började äta socker (kolhydrater)? Jag menar, vi har ju ätit potatis ett tag, nog kom väl diabetes typ 2 efter potatisens inträde i vår kost? Eller har jag helt fel nu?

Maria
2009-08-25 18:18
#27

Fast nu är det ju mer än potatis som innehåller kolhydrater. 

#26 Så som du skriver verkar det ju som vi inte skulle ätit kolhydrater överhuvudtaget innan potatisen lanserades i Sverige.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Hausswolff
2009-08-25 18:23
#28

#27 - Det är ju precis det jag menar. Vi har sannolikt ätit kolhydrater längre än vi har haft diabetes varför jag ifrågasatte inlägg #16. Att jag använde potatis som exempel var mest för att det är ett livsmedel som kraftigt höjer blodsockret.

Maria
2009-08-25 18:30
#29

#27 OK, jag fattarGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
2009-08-25 19:32
#30

#26 Det finns ingen säker forskning som exakt kan tala om när diabetesen upptäcktes eller när den startade

Den fanns säker till och med innan potatisen infördes i sverige eftersom det är en autoimun sjukdom

Det socker som jag talar om är det raffinerade socker som vi i dag tillsätter alldeles i onödan i många livsmedel

mongu
2009-08-25 19:54
#31

Tror också att sjukdomen funnits under mycket lång tid. Det är inte nåt som kommit nyligen.

Däremot så ökar antalet som är sjuka. Men samtidigt så är vi ju mer folk också.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
2009-08-25 20:02
#32

Jag tror att det var på 1500 talet som man först talade om den och länge talade man om törstsjukan

Att det sedan blev sockersjuka beror på att urinen smakar socker

Så nog har den funnits länge

Maria
2009-08-25 20:10
#33

Kopierar ett utdrag frå Svenska diabetesförbundet.

"Honungsurin" kallades sjukdomen av indiska läkare 600 år f.Kr. Symptomen var svaghet, viktförlust, stor törst och stora urinmängder, alltså klassiska tecken på diabetes. Flera hundra år senare gav greken Aretaios en förbluffande precis beskrivning av det kroppsliga förfallet och hur vätskan använder människan som ett vattenrör, genom vilket den rinner ut. Därför gav han sjukdomen namnet diabetes, som betyder ungefär "rinna igenom".

Läkekonsten famlade sig fram under århundradena. Det skulle dröja ända till mitten av 1800-talet innan man började ana att diabetes hade samband med utsöndring av ett visst ämne från bukspottkörteln, pankreas.

Det var bland annat forskaren Oscar Minkowskis experiment med hundar som ledde fram till denna riktiga hypotes. Inspirerad av Paul Langerhans studier av bukspottkörteln opererade han bort körteln på djuren för att se om den var ett livsnödvändigt organ. Sen skällde han ut sin assistent för att han slarvade med skötseln av dem. Urinstanken låg tung i burarna och det fanns alltid oupptorkade pölar på golvet.

Hundarna var svårskötta eftersom de urinerade hela tiden. Då fick Minkowski snilleblixten att koppla ihop stora urinmängder med diabetes och snart begrep man att felet låg i bukspottkörteln.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ulf-S
2009-08-29 22:27
#34

Visst stämmer det att blodsockret pendlar hos alla, men det kan pendla inom mer eller mindre stora intervall. Jag har ett blodsocker som kan svaja mellan 3,5 och 15. Det betyder att blodsockret ligger väldigt högt tidvis och sedan sjunker lågt.

Problemet är att ett "normalt" blodsocker i princip aldrig ska gå över ca 8, oberoende av vad man äter. Högt blodsocker skadar framför allt blodkärl och nerver i hela kroppen, det är alltså inget att vifta bort.

Hba1c är ett trubbigt mått och mest kuriosa om det håller sig inom normalintervallet. Mitt senaste hba1c var 3,9 som är utmärkt, men jag är fortfarande en insulinresistent prediabetiker.

Annons:
RuiXue
2009-08-29 22:38
#35

#34 Jag har det som dig, dock med mindre extrema svängningar. Men ändå utanför ramarna för helt normala värden. Det har överhuvudtaget inte ens utretts om jag är resistent eller inte. En kompis som hade graviditetsdiabetes med sin första, fortsatte testa av och till efter att hon fött och hade höga värden. Visade sig att hon har typ 1.5 och då hade hon ändå ett perfekt HbA1c när diagnosen ställdes!

Jennie


Cowboy
2009-09-06 15:01
#36

Om du misstänker att du har diabetes är det en god anledning att gå in för LCHF-kost.

Se mera under kolhydrater i fokus.

Upp till toppen
Annons: