Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 17501 ggr
Howliten
6/24/09, 10:10 AM

Tappa vätska - binda vätska

Hejsan! Glad

Jag är ny här på sajten Hälsa och har läst en del av inläggen och så har jag en fråga.

Har fått utskrivet Sparkal Mite som är vätskedrivande. Tog 1 tablett första dagen och 2 andra, vilket jag snabbt konstaterade var för mycet så jag minskade till en tablett på morgonen. Inom 3 dagar hade jag tappat 3 kg vätska.

Mår kanon nu, tröttheten är borta, jag vaknar utvilad, har massor av energi, mår helt enkelt toppen. Har dock 2 frågor:

Är 3 kg vätska mycket att tappa?

Varför binder man vatten så här? Alltså, vad kan ligga bakom? 

Tacksam för kloka svar

Sanne

Jag är glad. Är du?

Annons:
mongu
6/24/09, 11:24 AM
#1

Vad sa din läkare när h*n skrev ut medicinen? Skulle du mixtra själv med dosen?

3 kg. kan va mycket på en gång. Det beror på varför du samlat på dig vätska.

Att man samlar på sig vätska kan bero på flera olika saker.

Har man hjärtsvikt så samlar man på sig vätska och då pga att hjärtat inte orkar med att arbeta som det ska.

Högt blodtryck. Övervikt. Strax innan mens är det många kvinnor som samlar på sig vätska.

Njursvikt kan också ge vätskesamling, leversvikt osv.

Sen kan man om det är varmt svullna. Om man är gravid så samlar man på sig vätska.

Detta är bara en bråkdel av olika skäl till att samla på sig vätska och varför just du gjort det är en fråga som din läkare borde ha gett dig svar på när h*n skrev ut medicinen.

Viktigt är att man inte slutar att dricka för att man tar dessa mediciner och tycker det är jobbigt att springa på toaletten. Kroppen behöver vätska så fortsätt att drick normala mängder. Om man inte har nån sjukdom där man inte får dricka mer än en viss maxdos. Som det är vid vissa njursjukdomar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

piri-piri
6/24/09, 12:58 PM
#2

Tänk på att när du tar vätskedrivande så kissar du ut mineraler också så ta gärna en mineraltablett, framför allt kalcium och magnesium

Howliten
6/24/09, 10:51 PM
#3

Tack för era svar. Glad

Det började med att jag sökte hjälp för att jag fått ett oljud i mitt ena öra (har tinnitus men det här var nytt). Det visade sig att jag hade vätska bakom trumhinnan. Fick Nazonex och Rinexin, efter en månad var jag där igen på återbesök (tagit en massa prover som var bra) och jag tog upp igen att jag upplevde att sista året har jag varit lite svullen, och väldigt trött. Fick då de här vätskedrivande tabletterna att ta 1-2 per dag enl ordination.
Efter mitt första försök som var kass, mådde ju jättedåligt, så tog jag inga fler på en vecka. Sedan började jag försiktigt med 1 tabl på morgonen, 3:e morgonen så vägde jag mig igen och hade då gått ner 3 kg. Vägde 63 innan till mina 170 cm, är som jag ser det normalviktig, 60 kg som jag ligger på nu är lite för lite men det går an.

Ska på återbesök nästa vecka för att kolla njurarna så inte de tar stryk. Ska säga ifrån att jag vill att vi tar reda på orsaken till att jag samlar vätska. För jag borde ju inte må bra av att ha tappat 3 kg vätska om vatnnet borde varit kvar.

Har lågt blodtryck 100/60. Vet att de första proverna innehöll prover på lever och njurar o en massa annat och att mina resultat var bra.

Tack även för tipset med mineralerna, är laktosintolerant (bra värde på kalcium i kroppen vilket var skönt) så det blir att ta fram kalciumtabletterna.

Oljudet och vätskan bak trumhinnan har dock inte försvunnit. Dricker lite mer vatten än innan, totalt 1-1,5 liter. Börjat att skippa kaffet, oftast Skrikandes.

Jag är glad. Är du?

mongu
6/24/09, 11:33 PM
#4

Har du märkt om det har samband med mens som du känner dig svullen? För det är ju ganska vanligt.

Sen kan jag tycka att det är ganska godtyckligt att sätta in en sån medicin med ordination att man ska ta 1 - 2 tabletter. Det borde va en fastställd dos och ett återbesök eller uppföljning via telefon redan efter några veckor.

Det är ju inte några mediciner att "leka" med utan man borde få reda på varför man ska ta dom. Alltså pga detta kan du testa den här medicinen.

Hoppas du får bra svar av din läkare när du kommer på återbesök.

Tror inte att oljudet och vätskan bakom trumhinnan försvinner med sån medicin. Utan att det mer är kopplat till din tinnitus.

Stå på dig hos läkaren.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Howliten
6/25/09, 10:58 AM
#5

Jo, innan mens är problemet större men problemet finns där även resten av tiden.

Jag får se, höra, vad doktorn säger. Om inte annat så bör han skriva en remiss till öronkliniken.

Tack än en gång.

Jag är glad. Är du?

Upp till toppen
Annons: