Annons:
Etikettdiabetes
Läst 10038 ggr
[Tassy]
2009-07-12 17:36

Fråga om diabetes

Jag skulle vilja veta lite mer ingående om diabetes och hur insulindoseringen fungerar. Jag möter en hel del diabetiker i jobbet och jag ger insulin, men då jag bara är vårdbiträde så vet jag inte något om hur man räknar ut hur mycket insulin som ska ges, det sköter sjuksköterskorna om, jag får bara anvisningar om mängden.

Så av eget intresse skulle jag vilja veta hur det fungerar, hur vet man hur många enheter som ska ges? finns det någon tabell att följa? är det individuellt?

Annons:
[SvenA]
2009-07-12 18:04
#1

Det är helt avgörande av vilket blodsockervärde man har vid det tillfället

Men när man blir van kan man lätt avgöra kur mycket man behöver beroende på vad man ska äta för stunden

Man skiljer på Måltidsinsulin som tas vid varje mål och detta är ett snabbverkande insulin som räcker i ungefär två timmar

Sedan har man ett långtidsverkande som i regel tas en eller två gånger per dygn

Det finns en mängd olika märken på insulin nen de fungerar likadant

Det viktiga är att hålla sitt blodsocker på en

låg nivå och det mäter man i millimol och det bör inte vara högre än 4,7 vid fastemätningen

Sedan har vi ett långtidssocker som inte heller bör vara högre än 4,7

När man är diabetiker så bör man inte ha högre än 10 millimol efter två timmar efter en måltid

IaMiaMaria
2009-07-12 20:58
#2

Du som vårdbiträde får egentligen inte ha deligering på att ge insulin eftersom du inte har någon utbildning och inte vet vad som händer om man ger förmycker eller förlite. Det borde du ta upp med din sjuksköterska. Så sjuksköterskan har lagt ett väldigt stort ansvar på dig.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

mongu
2009-07-12 21:41
#3

Så tänkte jag med när jag läste ditt inlägg Tassy. Det är fel av sjuksköterskan att ge delegering på såna saker. För det blir för stort ansvar.

Det brukar va undersköterskor som får ge insulin i hemtjänst och inom äldrevården.

På sjukhuset är det sjuksköterskorna om inte patienterna tar det själva.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2009-07-12 22:15
#4

När jag arbetade som undersköterska på "avdelning" fick vi delegering på diverse göromål enligt en lista. Bl.a ingick EKG på listan. Jag var den enda som vägrade att skriva under men jag kände att jag hade ingen erfarenhet av att ta EKG eller fått någonsomhelst instruktion.

Jag skrev bara under det jag kände att jag "behärskade" och hade kunskap om.

Att du har ett såpass intresse talar ändå för att du är väl så kompetent men låt dig inte utnyttjas. I detta fall är det arbetsgivarens ansvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2009-07-13 00:05
#5

Tack för svaren allihopa.

Ja det är ett stort ansvar jag axlar, men har ändock fått noggranna instruktioner och har fått genomgå en liten kurs. De patienter som jag ger insulin är sådana som har legat stadigt i värdena mycket länge och som har regelbunden kontakt med ansvarig sköterska som sköter doseringen. Vid minsta avvikelse har jag direktnummer till sköterska som då får rycka ut.

Jag har också fått höra på andra arbetsplatser att jag ej är behörig att ge insulin, men här hävdar de att det är okej, precis som en en anhörig får ge efter instruktioner. Det är inget jag måste göra på något vis, så jag har inte blivit lastad med detta, men jag känner att för min egen del går det bra efterom det är så strukturerat. I början fick jag inte ge ensam heller utan då gick sköterska med och kontrollerade.

Är det någon som vet om det enligt lag är förbjudet, att det alltså handlar om tjänstefel eller vad man kallar det? Bör jag gå vidare med detta?

#1 tack för svaret, jag kände till det mesta redan men var osäker just på det här med dosen och hur det fungerar, men nu fick jag ju svar på det med.

IaMiaMaria
2009-07-13 02:29
#6

Kollat lite i författningshandboken (SOSFS 1997:14) om deligering, och enligt den så är det inte olagligt utan det står att en person med formell kompetens (sjuksköterskan) får överlåta en medicinsk uppgift (ge insulin) till en person med reell kompetens : han/hon skall genom erfarenhet i sin praktiska yrkesverksamhet eller genom fortbildning ha visat sig ha blivit reellt kompetent för den uppgift som avser deligeringen.

Så din sjuksköterska har enligt lagen inte gjort fel, men med tanke på att du inte har en utbildning innom det så borde du ha jobbat där ganska länge för att få deligeringen.

Men bara du känner att du behärskar det, annars är det viktigt att du säger ifrån, och det är inte så lätt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Maja
2009-07-13 04:06
#7

Jag testar ytterst sällan min blodsockernivå och har ingen speciell taktik när jag ska mäta upp insulin. Istället så äter jag, vrider upp ett visst antal enheter och skjuter i mig.

Känns det bra så räcker det. Känns det inte bra så tar jag lite till.

Och ja, det är väl inte det bästa sättet, men jag ligger ju bra i HbA1c-värde så det måste ju vara rätt.. ;)

Det är nog någt undermedvetet som säger "stopp" när jag har rätt mängd. :P

Cowboy
2009-08-13 01:33
#8

Min sambo jobbar också på äldreboende och har liksom du delegation att ge insulin och andra mediciner. Hon tar också blodsockerprov ibland.

På äldreboendet är det mest typ 2 och det är kanske inte så kritiskt med doserna.

vildarosen
2009-09-23 20:47
#9

En fråga om man är diabetiker själv o jobbar som personlig assitent o man får delegering för att ge insulin.Det finns ju inte tillräckligt med ssk som kan komma flera ggr dag för att ge det. Är det rätt då?

Har ingen brukare än som har diabetes så jag undrar lite bara..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Maria
2009-09-23 20:50
#10

Får du en delegering på vad det än må vara så har den som delegerar plus du själv som skriver på ansvaret för att det ska gå rätt till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vildarosen
2009-09-23 20:54
#11

Men tänk då på folk som ej vet nåt om diabetes o gör fel me dosen. Jag tycker att det borde vara lite mer info o träning på visa saker som har med delegering att göra..Jag vet vad delegering är för det har  vi…Jag själv vet ju hur viktigt det är att man kan det man gör med diabetes..

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Maria
2009-09-23 20:58
#12

En delegering är inget krav utan du har själv ett ansvar för att du tar emot och skriver under denna delegering. Då skriver du ju under att du klarar uppgiften eller hur?

När jag arbetade som undersköterska på vårdavdelning hade vi en lång lista på delegeringar där bl.a EKG ingick. Alla skrev på men jag vägrade att skriva på för just EKG för det hade jag inte fått någon utbildning för och heller aldrig arbetat med då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vildarosen
2009-09-23 21:05
#13

Japp det stämmer!

men det är i vården ju… vi fick bara skriva på ett papper angående delegering för att ge medicin o ssk gav oss ingen info om medicinerna eller så.. Jag sa ifrån för jag ville veta mer om det o det fick jag, då skrev jag på för då kände jag mig säkrare.. men har även sett vissa som skrivit på hos chefen utan ssk i närheten.. det tyckte jag oxå va fel men chefen sa att det va ok då…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
Maria
2009-09-23 21:07
#14

Chefen har ju i alla fall det yttersta ansvaret men det är knepigt att det får gå till hur som helst när det gäller andra människor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vildarosen
2009-09-23 21:10
#15

Det är det verkligen!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

RuiXue
2009-09-23 21:41
#16

Från egen erfarenhet från jobb inom hemvården så får man reda på den exakta doseringen som skall ges, det står som regel på papper hemma hos vårdtagaren.

Jag hade själv inte insulin delegering när jag var inom hemvården, men jobbade med en kollega som hade delegeringen, och tittade på papprena också. Så även om man har delegering att ge insulin så innebär det inte att man måste räkna ut doser.

Utöver det så används allt för ofta förmixade insuliner inom hemvården, de har 30% snabbverkande och 70% medellångverkande insulin i samma penna och det ges 2-3 gånger per dag.
I och med att de är blandade så kan man heller inte ändra doserna på grund av något tillfälligt högt värde, för man vill ju inte gärna ge för mycket medellångverkande insulin som ställer till det timmar senare, och det är just det man gör om man ökar dosen av ett mixinsulin.

Jennie


mongu
2009-09-23 22:02
#17

# 16 Vad det är för sorts insulin som ges är helt upp till behandlande läkare att ordinera.

Sen så har man ett egenansvar när man skriver på en delegering. Skriv aldrig på nåt som ni inte känner att ni behärskar.

Det gäller samma inom hemsjukvård att man ska själv känna att jag klarar detta arbetsmoment annars ska man inte skriva på.

Har man skrivit på och gör fel så har man ansvar för sitt handlande. Även om det finns de som har yttersta ansvaret så har jag själv ansvar för hur jag utfört uppgiften. Har jag gett fel medicin vid fel tillfälle.

Morgondos på kvällen eller tvärtom så får jag själv stå för det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-09-23 22:46
#18

#17 I den kommun jag arbetade så var det uteslutande NovoMix som användes till de insulinberoende vårdtagarna, troligtvis på grund av att det är det lättaste för personalen som ger insulin så att det räcker med två gånger per dag istället för kanske fyra till sex gånger per dag. Det är en helt annan sak på service boende med fast personal, där är det lättare att både hålla koll på blodsocker och ge insulin oftare. Inom hemvården är vårdtagaren oftast på egen hand mellan besöken.

Men i många lägen är NovoMix bara livsuppehållande, frågan är hur länge för det är svårt att ha bra kontroll med det… Har en nära vän i Kina som har typ 1 och går på NovoMix, han har ständigt höga värden. Problemet i Kina är att de inte har alla de senaste insulinerna på marknaden ännu. Levemir ska tydligen komma dit nästa år.

Jennie


hagel
2011-10-29 23:17
#19

Dosering skall som sagt endast läkare eller möjligtvis diabetessköterska ändra, ingen annan. Med delegation gäller att det, precis som med vanliga mediciner, finns angivet mängd och klockslag. Och när det gäller diabetes skall man förutom att visa att man klarar av att sätta en spruta korrekt även kunna identifiera tecken på lågt och högt blodsocker.

Upp till toppen
Annons: