Annons:
Etikettdiabetes
Läst 2314 ggr
RuiXue
2009-08-02 17:11

Ibland blir man bara så sur, upprörd och allt...

http://nyhetskanalen.se/1.1120474/2009/08/02/pappa_bad_till_gud_lat_sin_dotter_do

eller om länken inte funkar:

Pappa bad till Gud - lät sin dotter dö

Pappan bad till Gud i stället för att ta sin diabetesjuka dotter till sjukhus. Flickan avled senare i sviterna från sjukdomen. Nu har pappan dömts för mord.

En amerikansk jury har funnit en man skyldig till mord på hans sjuka 11-åriga dotter. Pappan och hans vänner har valt att be för flickan istället för att uppsöka sjukvården.
Mannen berättade för domstolen i delstaten Wisconsin i USA att han trodde Gud kunde läka sjukdomen hos hans dotter.
- Om jag hade gått till doktorn skulle jag sätta läkaren framför Gud, sa han under rättegången, uppger BBC News.

Mamman riskerar fängelse också

Händelsen inträffade i mars förra året. Den elvaåriga flickan dog i bostaden.
Mamman är också dömd för mord på dottern. Föräldrarna riskerar nu upp till 25 års fängelse.

Kunde ha överlevt

Under rättegången berättade medicinska experter att flickan kunde ha överlevt om hon hade fått behandling, bland annat insulin och vätska.
Pappans advokat sade att pappan hade varit övertygad om att hans "tro" fungerade, och därför är han inte skyldig till brott.

Jennie


Annons:
Maria
2009-08-02 20:26
#1

Även om jag själv är troende så går detta låååångt över mitt förstånd…..Skrikandes

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2009-08-02 20:52
#2

Själv är jag ateist. Men trots allt. Blir bara tokig när jag hör eller läser om fall där föräldrar förlitar sig på nån abstrakt högre makt istället för konkreta vetenskapligt bevisade metoder. Jag vill inte ens veta hur dåligt denna lilla flicka måste ha känt sig innan hon dogGråter

Jennie


SaaraE
2009-08-02 22:44
#3

Helt sjuk. Går ju bara inte att förståSkrikandes

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

RuiXue
2009-08-03 00:08
#4

Tack och lov att han blev dömd för mord!

Jennie


vildarosen
2009-09-23 20:43
#5

Usch säger jag! Hur kan föräldrar göra så…..Gråter trots religion…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Maria
2009-09-23 20:48
#6

#5 I det här fallet så är det väl "tack vare" religionen tyvärr…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
vildarosen
2009-09-23 20:50
#7

#6 det är fruktansvärt tycker jag…

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Hausswolff
2009-09-25 17:04
#8

Religion borde vara förbjudet…

RuiXue
2009-09-25 17:16
#9

#8 Kan inte göra annat än att hålla med… Tycker organiserade religioner hör till medeltiden. Men men, det är en annan diskussionTyst

Jennie


Hausswolff
2009-09-25 17:18
#10

#9 Ja, det är en HELT annan diskussion. Cool

RuiXue
2009-09-25 17:40
#11

Definitivt. Dock är ju fall som det här ett typiskt exempel på när det har gått för långt med tron hos vissa. Att be till gud sänker knappast någons blodsocker, men det gör insulin. Hade föräldrarna bara tagit sitt barn till läkare så hade hon ju levt idag. Jag blev minst sagt skakad när jag först hörde om det!

Jennie


Annica38
2009-09-26 12:15
#12

Fruktansvärt! Gråter

Maria
2009-09-26 13:40
#13

Lite OT men ändå svar på andra inlägg. De flesta religioner är goda. Det är människan som har förmågan att använda sig av religionen som en slags sköld för mycket omänskligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
RuiXue
2009-09-26 14:15
#14

#13 Jo det är just det. Eller att folk lägger för stor tro i sin tro. En tro kan göra mycket för individen i svåra tider, dock ska man ta religionen med en nypa salt ibland.

Jennie


Upp till toppen
Annons: