Annons:
Etikettdiabetes
Läst 8949 ggr
siddelina
9/18/09, 8:56 PM

Diabetessår

Min pappa som är diabetiker har just fått åka till akuten pga att han har ett sår på sin tå, tån är helt svart och foten är svullen.

Nog för att jag jobbar inom vården och har sett diabetessår, men är det någon här som har erfarenhet vad de gör med nekroser på tår? Amputerar de?

Annons:
mongu
9/18/09, 9:02 PM
#1

Inte helt säkert att dom amputerar tån utan första läget blir nog att försöka göra rent o ge antibiotika. Få bukt med infektionen som gör svullnaden.

Men det är trots allt en stor risk för att man måste amputera tån om det inte går att häva.

Har din pappa haft såret länge? Har det varit infekterat tidigare på tån och vilken tå är det?

Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt och att din pappa får må bättre.

Ligger hans sockervärde dåligt kanske?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
9/19/09, 1:47 PM
#2

Håller med Mongu. Hoppas att allt löser sig till det bästa.

Min erfarenhet är att de inte alltid amputerar utan tån kanske "ramlar" av sig själv. Man undviker att skapa "nya sår" så att säga

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

siddelina
9/19/09, 3:47 PM
#3

Har pratat med honom idag. Han får antibiotika intravenöst och har fått smärtlindring. De ska se över hans mediciner och han har fått insulininjektioner. Han ska även vara kvar över helgen på sjukhuset.

Som jag fattade honom så har han inte haft såret så länge, i måndags visade han mig foten då var den rejält svullen och jag sa att han måste till läkaren. Det är tån bredvid lilltån på höger fot.

Han fick diagnosen i våras, efter en lång period med trötthet. Då satte de in honom på tabletter för diabetesen. I somras fick han byta sort eftersom han skulle ha tabletter som var blodsockersänkande och urindrivande, men det var tydligen inte bra eftersom det här hände.

Han låter mycket piggare idag och det känns skönt att veta att de kommer att ta tag i det här nu.

[SvenA]
9/19/09, 4:28 PM
#4

Man måste som diabetiker vara extra uppmärksam på alla sår man får och då särskilt på benen och fötterna

Man brukar som diabetiker få medecinsk fotvård 4 gåmger om året

RuiXue
9/19/09, 11:34 PM
#5

Har de möjligtvis kollat om din pappa ens har egen insulinproduktion som räcker? Finns ju typ 1.5 som är en form av den autoimmuna typen av diabetes, men som ofta misstas som typ 2 för att det utvecklar sig långsammare, precis som typ 2 och dessutom drabbar vuxna.

Vet du något om hur din pappas värden ligger?

Anledningen till att jag blir något fundersam är att han har haft diagnosen under en såpass kort tid och redan har diabetesrelaterade problem.

Jennie


siddelina
9/20/09, 9:04 AM
#6

I början fick han Minidiab och det tog ner blodsockret till normal nivå snabbt, men sedan ändrade de då medicineringen och han fick någon ny sort som var både sockersänkande och vattendrivande.

Vad jag vet så har de tagit blodprover och kollat hur sockret m.m. har legat, men han har inte varit inne på medicinkliniken förrän NU och det är då 6 månader snart sen han fick diagnosen. Nu har han fått börja med insulininjektioner.

Antagligen har han haft sjukdomen under en längre tid, men nonchalerat symtomen tyvärr.

För 10 år sen uppmärksammades det att hans sockervärden/blodtryck låg högt och han fick medicin, var till dietist osv. Han skötte sig i början och sen struntade han i det, så det är ju faktiskt möjligt att han haft diabetes länge utan att ens velat tänka på det Obestämd, vilket är tragiskt.

Annons:
mongu
9/20/09, 10:54 AM
#7

Har man kollat hans blodsockervärden under tidens gång så har det inte så stor betydelse vem som har ordinerat hans medicin.

VC har hand om oändligt många diabetiker så dom kan detta dom också.

Det är heller inte ovanligt att man efter en tid måste börja med insulin istället för tabletter.

Mycket hänger också på patienten om han har tagit sin sjukdom på allvar. Många gör inte det. Tyvärr.

Samtidigt som jag förstår att man inte vill/kan/orkar ta in att man är sjuk. Det är en bearbetningsprocess liknande den vid sorg som man ska igenom.

Alla faser för det är en chock att få reda på att man är kroniskt sjuk i något.

Hoppas i alla fall att det blir bättre för din pappa nu.

Tror också att han kanske har lärt sig en läxa av att hamna på sjukhus. Att han inser vikten av att sköta sig osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
9/20/09, 11:40 AM
#8

Jag hoppas verkligen att din pappa blir bättre riktigt snart och får rätt behandling och tar sina mediciner som han ska.

Jennie


siddelina
9/20/09, 1:13 PM
#9

Ja, det har ni rätt i. Man hamnar ju i kris när man blir sjuk och vill inte inse fakta. Jag tror också att han kommer att skärpa sig nu och förstår allvaret i det här, för han hade sagt till mamma att han aldrig mer vill råka ut för det här igen.

Tack för stöd och engagemang  Glad, det känns mycket bättre efter att ha fått ventilera detta med er.

Cowboy
9/20/09, 4:06 PM
#10

Den som har diabetes ska lyssna på dietisten och sedan göra ungefär tvärt emot. Det gäller att minimera kolhydraterna i kosten och äta naturligt fett som smör, grädde, fläsk och ägg. Det enda som dietisterna håller med om är att fet fisk som lax, sill och makrill är bra.

På kolhydrater i fokus finns mycket att läsa om kost och diabetes.

mongu
9/20/09, 7:10 PM
#11

# 10 Ursäkta? Men vad menar du med det? Finns ingen som helst anledning att gå till en dietist om man inte tänker ta till sig deras råd. Dietistens tid är också dyrbar och massor med människor står i kö för att få komma intill.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
9/20/09, 9:03 PM
#12

#10 Kan bara hålla med. Tråkigt att prata ner en hel yrkesgrupp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cowboy
9/21/09, 1:55 AM
#13

Det är inte en yrkesgrupp jag vänder mig mot. Min tid hos dietisten var en positiv överraskning när jag hade en tid som nybliven diabetiker.

Däremot har jag hört mycket negativt om hur yrkesgruppen motarbetar de kostråd som Annika dahlkvist m. fl. har och som minimerar följdsjukdomarna för diabetiker.

Den fettsnåla fiberrika dieten är till stor nackdel för diabetiker och jag vill behålla syn och fötter.

Den yrkesgrupp som har som uppgift att ge kostråd borde också följa de nya rön som kommer fram.

Annons:
siddelina
9/24/09, 11:01 PM
#14

Nu har de amputerad halva hans fot och han ska få en delprotes när såret har läkt.

Maria
9/26/09, 10:42 PM
#15

#14 Shit, det var ju inte roligt.

Kan trösta dig med att proteser nu för tiden är väldigt bra så din pappa kommer säkert att kunna fungera tämligen normalt när allt är läkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

siddelina
9/27/09, 9:46 AM
#16

#15 Jo det tror jag också. Hälsade på honom igår och det var en glad och motiverad pappa som skojade och mår bättre än på länge. Så det här ska nog ordna sig!

RuiXue
9/27/09, 11:26 AM
#17

Inget kul att de fick amputera en del av foten. Men det ska nog bli bra bara det är läkt och han kommer på benen igenGlad Med rätt motivation och medicinering så kommer det nog inte hända igen heller!

Jennie


siddelina
9/27/09, 6:33 PM
#18

#17 Ja precis, nu har de fått ner sockret, blodtrycket och han får ta insulinsprutor. Måste säga att han har fått sig en tankeställare och sa själv igår att man ska vara rädd om sina fötter.

RuiXue
9/27/09, 6:42 PM
#19

Är ju tyvärr ofta så att insulin sätts in allt för sent i många fall. Är ju inte meningen att folk ska få kompikationer innan insulin ges. Men det är väl lite rädsla hos många patienter att behöva ta sprutor, och kanske även en viss motvilja bland läkare att skriva ut insulin till typ 2 diabetiker, vad vet jag. Hoppas din pappa blir bättre riktigt snart i alla fall.

Man ska definitivt vara rädd om sina fötter, de är det enda man har att gå på.

Jennie


siddelina
9/27/09, 9:20 PM
#20

#19 Ja, det hoppas jag också Glad

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Cowboy
10/14/09, 12:40 AM
#22

Jag upplevde inte nån tveksamhet till att sätta in insulin. Jag fick själv insulin innan det var fastställt att jag hade typ 2.

Det som är det stora problemet är att många felaktiga kostråd ges vid diabetes. Att minska intaget av fett och i stället äta mer kolhydrater är råd som ger följdsjukdomar till diabetes.

Försvara inte felaktiga kostråd med att det finns så bra proteser numera.

Upp till toppen
Annons: