Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 22788 ggr
Meddo
2009-12-02 01:09

Vita "pluppar" på halsmandlarna

Allt som oftast samlas det vita pluppar på mina halsmandlar. Jag känner direkt när jag fått en sån där plupp som sitter där eftersom den skaver på ett viss sätt och man bara vill få bort den. Till en början tyckte jag att det var jätte jobbigt, jag fick vänta tills den trillade bort. Men sedan insåg jag att jag faktiskt kunde pilla bort den med tops eller pincett. Men på senare tid har det kommit flera, jag har oftast inte mer än en samtidigt. Men jag kan pilla bort en stor, och sedan en vecka senare har jag fått en ny. För två veckor sedan hade jag en som satt mycket längre ner än vad de brukar göra, hade verkligen jätte problem att få bort den och den skavde jätte mycket. Hade en som jag pillade bort senast igår. Vad kan man göra åt detta? Om man ens kan göra något åt det? Det är jobbigt att hålla på & pilla bort dessa titt som tätt samtidigt som det är ännu jobbigare att ha dem sitta kvar och skava. :(

Annons:
Meddo
2009-12-02 01:10
#1

Rättelse:
Men på senare tid har det kommit flera, jag har oftast inte mer än en åt gången.

Maria
2009-12-02 13:19
#2

Har man stora problem med detta så kan halsmandlarna opereras bort.

Jag tycker du ska söka vård för detta och tala om dina problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2009-12-02 18:40
#3

Jag har samma problem, ibland kan jag trycka ut runt 10 stycken utan problem. Jag tror det kallas kronisk tonsillit och som bumbleboo säger så kan man få operation om detta är till mycket besvär.

För egen del lider jag inte såpass av det att jag vågar mig på en operation.

Meddo
2009-12-02 23:15
#4

#2 okej, skall ta och göra detta!

#3 okej. nej inte jag heller egentligen, men man tröttnar ganska så fort på det :(

mammaru
2009-12-03 00:13
#5

Jag hade så i en period när jag var runt tjugo år. Sen gick det över av sig självt.

JILE
2009-12-04 11:33
#6

Hej, detta är inget farligt.

Halsmandlarna har veck och fickor, där det kan samlas avstötta hudceller. Det kan synas som vita proppar men ger sällan några symtom och behöver inte behandlas. Beläggningen är inte ett tecken på en infektion.

En del har ju djupare fickor än andra och det kan ju vara därför man får dessa.

Kram Jile

Annons:
[Tassy]
2009-12-04 12:12
#7

Jag får dock riktigt ont i halsen (kan knappt svälja) och halsmandlarna blir illröda. Andedräkten blir hemsk.

RuiXue
2009-12-05 20:09
#8

Jag har också sånt, måste pilla bort dom med jämna mellanrum innan de lossnar för det både smakar och luktar skit om dom. Har haft det i flera år nu, sen gymnasiet. Helt ofarligt, men ack så irriterande de kan vara. Mina skaver dock inte utan känns bara lite när jag sväljer, eller så märker jag att min andedräkt luktar och då är det bara att pilla bort det.

Jennie


Mitralis
2009-12-09 21:20
#9

Jajjamen, kronisk tonsillit var namnet. Har själv haft det och blev så sjukt trött på det så jag opererade bort mina halsmandlar. Behövde någon diklofenak i någon dag efteråt men det var det värtGlad



[AnimeV4]
2017-04-04 21:59
#10

Återupplivar denna igen då! Är det någon av er aktiva som har dessa och som vet något bra knep för att få ut dem ur fickorna? Kan man få hjälp med det? Vissa kan tycka att länken är lite äcklig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tonsillolit

smellcaramell
2017-04-07 00:32
#11

Egentligen ska man inte pilla ut dem 🎧 Men det går ju som inte att låta bli.. Man kan trycka försiktigt med en tops på halsmandeln så brukar de komma fram. Om man har stora bekymmer kan man släta ut ytan på halsmandlarna eller operera bort dem men då krävs stora bekymmer. Har själv funderat på att be om att få de bortopererade men har inte blivit av då jag förväntar mig ett nej då jag bara får dem var 2-4 vecka och dessutom petar bort dem själv i och med att jag får så sjukt ont i halsen annars.

[AnimeV4]
2017-04-07 00:37
#12

#11 Ska man inte? Hurså? Är det för att de kommer ut av sig självt tillslut? Jag har bara lyckats en gång, men det stjälpte mer än hjälpte. Det gjorde väldigt ont. Just nu är jag sjuk bara för att de här små asen bråkar med mitt immunförsvar. Det skulle vara rena drömmen att släta ut ojämnheterna med laser, men det skulle jag ju säkert få betala ur egen ficka tyvärr😕

smellcaramell
2017-04-07 00:48
#13

#12 Huden(heter det så när det är i munnen?) är så känslig så risken är att man precis som du säger stjälper mer än det hjälper då det kan skapa sår som gör ont, kan blir infekterade o.s.v. 

Först trodde även jag att jag blev sjuk p.g.a. tonsillstenarna men kom sedan fram till att de bildades fler när jag var sjuk och halsmandlarna svällde upp. På mig skulle det inte hjälpa att släta ut halsmandlarna tyvärr då mina fickor är så djupa(får ont ända upp till örat när jag har tonsillstenar) så för mig är det "enda" alternativet att operera bort halsmandlarna vilket de inte vill göra i onödan.

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-07 01:38
#14

#13 Aha, det låter vettigt. För min del så börjar det med stenarna och sen blir jag sjuk men det tar ju ett tag innan symtomen på sjukdom dyker upp. Jag hatar dem i vilket fall som helst och vill bli av med dem.. Tror också att mina fickor är ganska djupa, men förhoppningsvis skärper de till sig.

Jag läste om en som behövt gå i 2 år (!) med sina konstanta problem innan denne fick hjälp. Men då var nog läkaren ganska trött på alla besök också.

Cim92
2017-04-07 23:37
#15

Hmm, är det inte lättare att ändra lite på kosten istället för att fundera på att operera bort kroppsdelar?

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

smellcaramell
2017-04-07 23:47
#16

#15 Ändra på kosten, hur hjälper det? "Tonsill stones" består dels av matrester som samlas i fördjupningar i halsmandlarna och sedan bryts ner av vita blodkroppar, och dels av döds hudceller. De flesta har bara ytliga "gropar" i halsmandlarna så "skräpet" kan inte ansamlas och byggas upp till tonsill stenar men vissa, så som jag själv, har många och djupa "gropar" där det lätt samlas "skräp" som byggs upp till små "stenar" som inte alltid lossnar av sig själv. Förstår inte hur kosten skulle ge en mindre "tonsill stones" i och med att fickorna fortfarande finns kvar och samlar "skräp".

[AnimeV4]
2017-04-07 23:50
#17

#15 Finns det något bevis för att det hjälper? Dessutom är en simpel laserbehandling ingen större grej. Jag har heller inte supermycket problem, men när jag väl har problem är det väldigt påfrestande.

Läste förövrigt att någon hade fått hjälp med SB12 då det hjälpte till att lösa upp något i stenarna.

Cim92
2017-04-07 23:52
#18

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

smellcaramell
2017-04-08 00:01
#19

#18 Tror tyvärr mer på diverse källor där läkare kommenterar, exempelvis 1177 där de tydligt skriver att det exempelvis beror på att man har mycket saliv(vilket jag inte tvekar på gäller i mitt fall då även tandsten är vanligt hos de som producerar mycket saliv). edit: finns även anledningar men inget som nämner att kostförändring kan göra det bättre

Cim92
2017-04-08 00:04
#20

#19, mig spelar det ingen roll, du får tro på vad du vill! =) Personligen har jag svårt för att tro på läkare i annat fall än akuta skador. I länken var det ju bevisligen många som det hjälp, kan ju tycka det är värt att prova innan man operarar bort sina delar, men det är självklart upp till var och en! =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
Annielle
2017-04-09 18:27
#21

Jag har aldrig haft tandsten och har inte för mycket saliv heller, snarare tvärt om, men det som hjälper avsevärt för mig är att inte äta mjölkprodukter, eller i alla fall inte till vardags, det kommer tillbaka om jag gör det.

Hade jättemycket problem med tonsillit i 20-års åldern och gick till öron -näsa- hals och kollade upp det, inget farligt men sjukt otrevligt att ha skiten som irriterar, kan göra ont och ofta gör att det smakar illa i munnen/luktar illa.

Har ätit mer mjölkprodukter på sistone än vad jag brukar och som ett brev på posten kommer de här vita klumparna tillbaka….blä!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: