Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 29941 ggr
Mammzing
2010-02-22 09:48

Domningar

Särbon har problem med domningar. Fingrarna av och till,men mest och det som är läskigast i ansiktet.
Höger kind, strålar ut i överläppen och i undeläppen. Tungan kan vara bortdomnad ibland. Ochså av och till.
Varit å tagit prover, hos en neurolog, varit på magnetröntgen. Vid röntgen upptäcktes " vissa förändringar " som läkaren sa. Ska tydligen in och ta prov på ryggmärgsvätskan. Ingen ger nåt besked och ingen vet nåt. Har ochså problem med ryggen.
Nån där ute som kan ha en aning?

Annons:
fibro
2010-02-22 12:46
#1

Tyvärr, ingen aning om vad det kan vara. Men jag känner igen besvären så väl..Även skalpen domnar av och jag får kylkänsla i halva huvet med stickningar.

Väntar på tid till MR-hjärna, neurologen vill utesluta MS.

Maria
2010-02-22 14:21
#2

Tyvärr är det väl så att "ingen ger besked och ingen vet nåt" är sanningen.

Ibland kan det dröja innan man kommer underfund med vad felet kan vara och det är ju bra att de går vidare och gör en lumbalpunktion, vilket är en del i utredningen.

Håller tummarna och hoppas att han får något besked snart och att det inte är så farligt.

Precis som fibro skriver så gör man vissa undersökningar för att utesluta en del sjukdomar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mammzing
2010-02-22 16:09
#3

Hade dom hittat nåt väldigt alarmerande som ex en tumör så antar jag att dom hade sagt till.
Det är nu 3 veckor sen den andra magnetröntgen.
Den första var i oktober, november.

Men oj vad vi lider, bägge två av att besked dröjer.

Maria
2010-02-22 16:54
#4

Jättejobbigt. Men som man säger "inga nyheter är goda nyheter" så jag tror också att man efter två magnetröntgen åtminstone hade sagt att man misstänkte en tumör om det nu var så.

Hoppas nu att lumbalpunktionen kan ge vidare besked.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[iurochskur]
2010-03-09 11:37
#5

hmm…här sitter jag precis med dessa domningar och har haft i över 2 års tid. Det kommer och går, jobbigt som fasiken.

Ska till läkaren innan nästa vecka för att kolla vad det kan vara. Inatt fick jag ont i nacken och sedan så strålar det ut i vänster arm och känns som om någon drar i den.

Hoppas det gick bra för sambon på undersökningen…

Kram!

Mammzing
2010-03-09 13:52
#6

Tja, han har inte blivit kallad till nån mer undersökning.
Ingen från sjukvården har hört av sej alls.
I morrn tänker jag bänka mej vid telefonen och tjata å ringa alla jag kan.
Undras bara som särbo hur mycket man får fram.

Tycker det är skit med alltihop.
Han blir mer och mer domnad i mun och tunga.

Återkommer.

Annons:
Maria
2010-03-09 15:05
#7

Det bästa man kan göra är faktiskt att tjata om inte annat när det börjar bli värre så får du försöka få med honom till akuten för så kan han ju inte ha det. Oron måste ju tära också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2010-03-11 07:23
#8

Håller med om att det är bäst att ligga ¨på o tjata om man inte hör nåt, det kan ju va så att det är lång väntetid men då är det också bra att få reda på det..

Sen går det oftast att få stå på en återbudslista och komma om det blir återbud. Kanske kan man komma på ett snabbt återbud om man bor så till.

Nästa steg är att åka in akut särskilt då om det ökar med mera domningar osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mammzing
2010-03-11 08:16
#9

Fick besked att han ska in i början på april för nån muskeltest.
Sen ska dom ta det resultatet och resultatet från magnetrönrgen och bestämma om det ska göras nån lumbalpunktion.
Men ingen man pratar med kan förklara varför det tar sån tid.
Åker man in akut kan dom inte göra särskilt mycket.
Läkaren som gör muskeltestet är bara på plats en gång i månaden!

Mammzing
2010-04-23 22:34
#10

Vet lite mer eller inget egentligen. Domningarna är lika om inte värre. Kinden, läpparna och tungan. Fingertoppar. Varit på muskelundersökning där dom satte nålar i musklerna och mätte nåt med nerverna.
Haed idag kontakt med sin vanliga läkare. Hon sa att dom upptäckt " Fläckar " i hjärnan som dom inte visste vad det var.
Sen var den här nervundersökningen inte bra.
Nu har han fått tid för en ny magnetröntgen av skalle och rygg ända ner till svanskotan.
Sen ska dom ta ryggmärgsprov också.
Detta redan på onsdag.
Tur att det går undan, äntligen. Mest för att jag legat på och ringt och tjatat.

Ändlös väntan……..

Mammzing
2010-04-23 22:35
#11

Hur går det för dej iurochskur ?

Maria
2010-04-23 22:36
#12

Så skönt att det äntligen händer något nu.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[iurochskur]
2010-05-04 15:52
#13

#11 Idag vaknade jag med domningar i vänster sida av ansikte och hela vänster arm. En konstig känsla i huvudet och yrsel. Kände redan av det när jag somnade igår kväll. Har ringt 1177 och dom blev förvånade att ingen bett om datortomografi på mitt huvud än…särskilt med tanke på mina tidigare oförklarliga krampanfall för 7-8 år sedan. Så nu sitter jag och väntar på tid för läkarbesök och en datortomografi.

Hur blev det för TS?

Kram!

Annons:
Maria
2010-05-04 16:00
#14

#13 Ska du inte ta och åka in akut?

Det hade jag gjort då symtomen verkar vara ganska allvarliga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[iurochskur]
2010-05-04 16:02
#15

#14 Det får man väl inte göra bara så där? Dom verkar slöa dock på familjeläkarna där jag bor, har inte ringt upp mig ännu.

Blir det värre så får jag väl be sambon hämta mig.

Maria
2010-05-04 16:06
#16

Jag menar inte till din familjeläkare utan till någon akutmottagning på något närliggande sjukhus.

Dina symtom är likadana som vid en stroke eller TIA attack.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[iurochskur]
2010-05-04 16:07
#17

#16 Jag har haft dessa symptom under ett par års tid och man kan inte ha stroke i flera år. Vad är en TIA attack?

Maria
2010-05-04 16:12
#18

#17 Eftersom du skrev att du vaknade med domningar i vänster sida av ansiktet och i hela vänster arm, en konstig känsla i huvudet och yrsel som du kände av redan i gårkväll så låter det som om något nytt.

En TIA är en liten propp/blödning som försvinner eller upplöses av sig själv och symtomen går över inom 24 timmar.

Länk TIA attack

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[iurochskur]
2010-05-04 16:15
#19

#18 Nja, jag har haft dessa symptom lite då och då. Senast var i den 9:e Mars. Nåt fel är det eftersom det alltid är vänster sida som drabbas.

Maria
2010-05-04 16:20
#20

OK, då får vi hoppas att du snart får din röntgenGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[iurochskur]
2010-05-04 16:23
#21

#20 Tack…ska vila nu.

Mammzing
2010-05-05 11:15
#22

Det funkade inte att ta ryggmärgsprov förra veckan. Han spände sej för mycket. Ska dock dit i morrn för ett nytt försök, då ska han få lugnande och sen ska narkospersonalen ta provet. Det senaste dom tror är att "fläckarna i hjärnan" är nån sorts infektion. Finns inga tecken på tumörer. Så lite lättade är vi. Sen undrar dom om det kan vara nåt genetiskt så dom ska ta ett DNA. Å så hans dåliga rygg. Kan vara förträgningar, tror dom. Hoppas det reder ut sej.

[iurochskur]
2010-05-05 11:45
#23

#22 Åh, håller tummarna för din sambo.

Själv ska jag in till akuten nu då mitt ben domnat med…och i och med oförklarliga kramper som yngre så vill dom kolla mig på direkten.

Mammzing
2010-05-05 12:17
#24

Hoppas det går bra för dej också iurochskur!

[iurochskur]
2010-05-05 12:49
#25

#22 Kan dom inte söva ner honom så det går lättare att ta utan att han spänner sig?

Mammzing
2010-05-05 19:14
#26

Tippar på att det är det dom tänker göra! Dock är han livrädd, ja, skräckslagen för att bli sövd! Har förklarat att narkospersonal är suveräna på att sticka rätt, det är ju deras jobb. Men jag hoppas dom "lurar" honom och söver lite. Taskigt men sant. Nu vill jag nog ha lite rätt på vad som är fatt med honom.

Maria
2010-05-05 19:34
#27

Narkospersonal brukar vara helt suveräna så det kommer säkert att gå bra när han väl är där. De är dessutom vana vid rädda patienter.

Håller tummarnaGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mongu
2010-05-05 19:44
#28

Det finns väldigt kortvarig narkos. Det används som regel på barn. Men jag fick det när jag skulle få min ryggbedövning. Var livrädd för ryggbedövning så narkosläkaren sa att jag ska ge dig nåt så du inte tycker det är otäckt.

Det jag fick gjorde att jag inte alls varken kände eller tyckte att sticket var otäckt.

Kanske är det nåt sånt han ska få.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[iurochskur]
2010-05-07 12:26
#29

Jag fick i alla fall stanna kvar på sjukhuset över natten och dagen därpå fick jag veta att jag ska få skiktröntgen och eeg för att kolla huvudet noga. Datortomografin visade inget speciellt. Men fick medicin för en annan sak med. Sen hade jag visst litet blåsljud på hjärtat. Men det kommer inte påverka mig mera än trötthet ibland.

Även en röntgen på ländryggen ska göras för att utesluta diskbråck som kan orsaka domningar.

Jag håller alla tummar för din sambos nästa ryggmärgsprov.

Bygden
2015-05-28 21:00
#30

Jag är avdomnad i ansiktet sen ett år tillbaka ,och det domnar så det värker i tänderna,samt är jag trött .Var på lassarettet i dag för 10 gången utan resultat. Undersökningar jag gjort Magnetröntgen Ryggmärgsprov 24 timmars EKG Ultraljud på hjärta o halsvener Samt en massa olika blodprover. Men inget har gett något svar Men därimot har jag förträngning på tre kotor i övre ryggen.blir nästa sak att kolla om det är svaret.

Maria
2015-05-29 12:14
#31

Oj, det var en gammal tråd. Jag ser att en i tråden inte finns kvar på iFokus men det skulle vara intressant att höra hur det gått för Mammsingz särbo.

Det märkliga är att jag själv fick domningar i vänster sida under 2010 och även halva tungan kändes domnad och i januari 2011 opererades jag för en hjärntumör som visade sig vara elak av den högre graden.

#30 Hoppas att de kommer tillrätta med vad dina besvär beror på.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bygden
2015-06-01 19:19
#32

iDag var jag hos en kiropraktor som ska se vad hon kan göra. Ska göra fyra besök händer inget då så lägger vi av,

Bygden
2015-06-01 19:22
#33

Hur mår du idag #31 maria

Maria
2015-06-01 21:43
#34

#31 Efter omständigheterna ganska bra. Jag har dålig balans och går med krycka utomhus. Närminnet har fått sig en törn men tumören har inte kommit tillbaka. Den kan komma tillbaka när som helst eller aldrig😉

Mina största problem är att jag har väldigt besvärlig huvudvärk ofta. Jag jobbar tyvärr bara 50%. Annars är det bra😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Bygden
2015-06-02 20:12
#35

Okej vi får hoppas att inga tumörer uppstår igen.själv har ja ingen kraft i höger ben ,opererade ryggen 2005 men efter det funkade det,men nu har både kraft o dålig balans infunnit sig .men jag jobbar en då med egen VVS firma utan anställda. Men jag hoppas jag blir av med mina domningar i ansiktet samt huvudvärk som kommer o går.

Bygden
2016-12-14 21:15
#36

Jag har efter många besök fått reda på vad felet var med domningar och huvudvärk trötthet .dåliga värde på B-9 samt B-12 men det tog tid innan någon läkare tog de här proven ca tre år ,så jag har fått skador efter detta

Upp till toppen
Annons: