Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 20800 ggr
Maja
3/6/10, 2:33 AM

"Skavsår" i halsen

Jag har väldigt lätt för att dra på mig förkylningar av alla dess slag. För drygt tre-fyra veckor sedan så blev jag förkyld med hög feber, snorig, ont i halsen, ont i huvudet och mådde allmänt kasst. Febern och huvudvärken försvann, men kvar var snoret och det onda i halsen. Det har suttit kvar ända till idag, men snoret har avtagit rätt så rejält, blir lite "tjock i halsen" och kan hosta slem ett par gånger om dagen.

Men det största problemet just nu är halsen. Den känns bra fram tills att jag sväljer. Då känns det nästan som att jag har skavsår i halsen av att jag har hostat så mycket under dessa veckor. Det smärtar till och känns obehagligt.

Kan man få skavsår i halsen av att hosta för mycket?

Vad kan det annars vara? Känns ju som att det borde ha gått över nu efter tre-fyra veckor… Halsfluss?

Annons:
Maria
3/6/10, 9:09 AM
#1

Halsfluss brukar ge vita synliga pricka på halsmandlarna och ofta feber.

Visst kan man få ont i halsen av att hosta mycket. Halsen blir ganska ansträngd då.

Vissa förkylningar är väldigt långdragna och det bästa man kan göra är att känna efter sitt allmäntillstånd.

Mår du bättre? Är du fortfarande hängig och trött? Feber?

Dricka varma drycker är bra för halsen och att undvika mjölkdrycker som är slembildande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maja
3/6/10, 9:46 AM
#2

#1 - Jag får ibland upp små vita klumpar ur halsen som luktar oerhört illa. Min mamma sade att det verkar vara precis likadana som hon fick innan hon opererade bort halsmandlarna. Mina halsmandlar är ganska stora, men jag lider inte av det mer än de vita klumparna som luktar illa.

Annars mår jag bra, ingen feber och inte hängig. Jag dricker rätt så mycket te och vatten, nästan ingen mjölk. Jag får hoppas på att det blir bättre helt enkelt! :)

Maria
3/6/10, 9:50 AM
#3

Precis som du skriver så är den typen av klumpar inte halsfluss men nog så irriterande.

Du kan ju ha en extra känslig hals som gör ont efter all hosta på grund av att dina halsmandlar är stora.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
3/6/10, 10:18 AM
#4

Något jag tycker är otroligt skönt för halsen är en kopp varm mjölk med en tesked honung i. Rätt sött förvisso, men går nog minst lika bra med annan dryck också, det är honungen som gör den stora skillnadenGlad Annars finns mugoangin och allt vad det heter från apoteket. En vicks kan göra underverk också.

Jennie


[Tassy]
3/6/10, 8:44 PM
#5

Det är precis dom där klumparna som inte är halsfluss som jag trodde var tonsillit som det skrevs om i en annan tråd. Lite OT, men Tungan ute

Slemhinnorna i halsen kan man ju hosta "sönder", och det borde kännsa som skavsår ungefär?

Upp till toppen
Annons: