Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 14907 ggr
Maria
2010-02-26 08:51

Vädjan till alla medlemmar

Tänk på att skriva så att alla har lätt att läsa. Även de som är synskadade och använder skärmläsare.

Undvik gärna förkortningar utan skriv ut hela orden. En massa punkter i slutet av en mening läses också precis som punkter och kan bli väldigt irriterande.

Undvik också egengjorda smileysar då de läses bara som de tecken de är.

Jag tänker att redigera de inläggen jag hittar så gott det går.

iFokus egna smileysar fungerar bra.

Annat som är bra att tänka på för alla som skriver är att sätta bra rubriker vilket de flesta härinne gör alldeles utmärkt. För det är ju genom rubriken man förstår vad tråden handlar om.

Exempelvis om någon har ont i ett knä så är det bra att få med ordet knä i rubriken och inte kanske kalla tråden för Hjälp.

Det blir lättare att söka då.

Hälsningar värd och medarbetare

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

  • Redigerat 2020-10-16 18:51 av DesK
Annons:
[SvenA]
2010-02-26 10:42
#1

Bra skrivet jag instämmer helt i detta det underlättar för alla inte bara för oss med skärnläsare

Mainebusters
2010-02-27 12:14
#2

Långa inlägg är också jobbiga att läsa. Korta stycken är bra. Och detta med rubriksättningen är viktig, står det bara: en fråga, så kanske man inte läser tråden, men den kan vara nog så viktig att få ett svar på.

Och detta med dyslexi, hur fungerar det för er som har det? Hur ska man skriva för att det förenklas för er?

Eller är det bra som det är? Jag vet inte mycket om dyslexi faktiskt. En artikel om det kanske kan hjälpa?

Mitralis
2010-02-28 16:47
#3

Bra saker att påminna omGlad

#2 SvenA skrev lite om dyslexi i en tidigare tråd.



Maria
2010-03-07 22:20
#4

Vill påminna igen om dettaGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2010-03-11 19:25
#5

Puttar den här tråden och kommer att göra så emellanåt då det är viktigt för alla våra synskadade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-03-11 19:43
#6

Kan du inte klistra den så den ligger högst upp? Detta med att skriva så alla förstår kan vara svårt. Vi pratar ju också olika, och det sätter sig ofta i skriften.

Annons:
Maria
2010-03-11 19:54
#7

Tråden har varit klistrad och jag tror faktiskt att den läses mer om den puttas emellanåt.

Klistrade trådar har en tendens att enbart vara klistrade och finns de där hela tiden så tror jag inte så många läser.

Att skriva så alla förstår är jättesvårt men en bra början är att försöka ta bort alla förkortningar och egengjorda tecken.

Sedan kommer vi förstås alltid att missförstå varandra emellanåt, precis som du skriver så pratar vi ju olika ocksåGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-03-11 20:00
#8

Jag förstår dilemmat för de synskadade. Personligen tycker jag att många inlägg blir stela och tråkiga när man inte kan sätta sin personliga prägel på dem. Det blir som att tala entonigt.

Maria
2010-03-11 20:08
#9

Fast tänker man på olika författare som har en personlig stil så handlar det snarare om ordval, meningsuppbyggnad, stycken och förmågan att få en viss melodi i texten. De använder mycket sällan olika teckenFlört

Dessutom så fungerar iFokus egna Smileysar alldeles utmärkt för synskadadeGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2010-03-21 09:48
#10

Nu puttar jag denna tråd igenGlad

Vi blir fler och fler medlemmar så det är alltid lika aktuellt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2010-04-06 21:45
#11

Nu puttar jag igen och påminner om att inte skriva en massa punkter och egengjorda smileysar.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2010-04-18 19:55
#12

Puttar som vanligt denna tråden och jag redigerar inlägg med egengjorda tecken och en massa punkter så fort jag ser demFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2010-04-19 01:09
#13

Ett extra putt inför natten för en viktig tråd

Jennie


Annons:
Maria
2010-04-21 18:17
#14

Jag gör som det är skrivet i #6. Jag klistrar tråden nuGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2010-06-02 12:58
#15

Påminner om detta ännu en gång

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-06-02 14:07
#16

Jag lägger gärna in två punkter ibland, det blir som en eftertanke. Och om man ska hårddra det så finns det mycket som är irriterande att läsa. Exempelvis hur man styckar upp inlägget, eller hur man inte gör det.

Personligen tycker jag att det ser väldigt stelt ut att skriva utan fler tecken för att markera något. Ett par punkter emellanåt blir som ett tal med en konstpaus emellan.

Maria
2010-06-02 14:49
#17

Jag kan hålla med dig om att man kan skriva mer personligt med tecken och så vidare och precis som du skriver att flera punkter blir som en eftertanke eller ett andningsuppehåll. Jag skriver oftast på detta sättet själv när jag meijlar bland annat.

Vad man än tycker så är iFokussidorna för alla och även för dem med skärmläsare och det tycker jag att man får ta hänsyn till.

Vi har dessutom på Hälsa en Medarbetare som är synskadad vilket gör det extra viktigt även om det borde vara så på alla öppna sidor.

Så jag kommer fortsätta att redigera när jag ser någotFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Sehvrin
2010-06-02 16:19
#19

#17 Fast om man använder extra punkter måttligt, så borde det väl inte störa? För visst läser skärmläsaren "…" som "punkt punkt punkt"? Jag skulle i alla fall inte tycka att det var störande. I övrigt så förstår jag att det är jobbigt med hemmasnickrade smileysar och förkortningar om man har skärmläsare (och kanske inte helt lätt heller även om man kan läsa det själv, då vissa kan vara rätt mystiska Flört)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Maria
2010-06-02 16:26
#20

#19 Många skriver ju flera punkter efter nästan varje stycke och det kan upprepas ett antal gånger i ett inlägg och då kan det bli jobbigt att lyssna till.

I din text ovan så blir det inte bara punkt gånger tre utan citattecken punkt punkt punkt citattecken.Flört Det är så lätt att glömma att alla tecken läses högt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Mainebusters
2010-06-02 16:28
#21

#19  Jag är med dig där. Har man två punkter, är det så väldigt störande?

Det finns så mycket annat som kan vara störande, även för oss som läser ganska hyfsat. Jag retar mig otroligt på att en del skriver ett långt inlägg som stora stycken, men det är inget som jag vill "kräva" att folk slutar med. Det är deras stil att skriva så.. Och jag älskar personligheter, att alla är likadana. Våga vara sig själv, ha sin stil.

Inlägg blir tråkiga och stela utan små extra tecken. Om man ska tillgodose alla medlemmars önskemål om hur man skriver inlägg, hur blir det då? Flört

Maria
2010-06-02 16:33
#22

Här handlar det om att tillgodose människor med funktionshinder och det anser jag är en stor skillnad mot oss andra som faktiskt kan läsa den skrivna texten men har olika åsikter om hur den ska se ut för att bli personlig, lättläst och så vidare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-06-02 16:57
#23

Jo, men för min del så har jag ett funktionshinder som får en lång tät text att bli oläslig. Den som hör texten hör ju den, men de vill inte höra punkt punkt. Så på den punkten ser jag ingen skillnad.

Det är ett önskemål från någon med det funktionshindret att vilja slippa höra varje tecken, men texten hör de ju, eller? Det finns många inlägg som jag inte läser/kan läsa på grund av att det är svårläst. Och jag tror inte att jag ljuger om jag säger att fler har det problemet. Tas någon hänsyn till det?

Maria
2010-06-02 17:08
#24

Självklart så ska man försöka att även skriva med luftig text och dela upp texten i stycken men det är lite svårare att få detta att gå fram för det är ju inga direkta skrivfel eller onödiga tecken.

Det är mer en skrivteknik. Vissa författare kan vara oerhört svårlästa på grund av detta medan andra inte har några problem med att läsa liknande text.

Dock tror jag att de flesta föredrar en glesare text.

Vad jag vill komma till är att vi får alla försöka att skriva så lättläst som möjligt. Svårare än så är det inte.

Jag ser ingen vits i att diskutera enskilda delar som tecken, egna gubbar, för tät text utan sammantaget kan vi väl försöka att skriva det som vi tror är lättläst för alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-06-02 18:47
#25

Men kommer du då att redigera långa stycken med så att det blir läsligt för oss med synproblem? Och inte bara ta bort tecken och gubbar så att blinda kan läsa med sina maskiner? Annars blir det ju lite diskriminerande.

Maria
2010-06-02 18:50
#26

Jag försöker att inte diskriminera men det är ändå svårt att vara alla till lags.

Att vara värd för en iFokussajt är ett frivilligt uppdrag och jag har faktiskt ett liv utanför dettaFlört men jag gör så gott jag kan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-06-02 18:54
#27

Det förstår jag till fullo. Men jag får känslan av att det är lättare att förstå när någon klagar över punkt punkt, än när någon klagar över oläsligt. Båda på grund av funktionshinder.

Annons:
Maria
2010-06-02 19:00
#28

Det är klart att det är lättare att förstå.

Tecken och gubbar är ju tillägg i texten. Det andra är ett sätt att skriva men som sagt kan vara besvärlig om man har något funktionshinder.

Det verkar dock som du är mest irriterad på att jag redigerar viss text.

Jag kommer att fortsätta på samma sätt som tidigare även om jag inte kan tillfredsställa alla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-06-02 19:04
#29

Nej, det är irriterande att vissa som tycker att vissa saker är irriterande får "sin vilja fram", och det redigeras och vi andra blir tillsagda om och om igen. Men vi andra som har problem på grund av funktionshinder, vi "hörs" inte på samma sätt.

Men det är ju du som är sajtvärden och bestämmer, men åsikter har jag ändå. Cool

Maria
2010-06-02 19:09
#30

Jag tycker du är ganska orättvis.

Det är ingen som blivit tillsagd utan det är bara en uppmaning.

Du har ingen aning om jag har redigerat texter och gjort stycken eller hurFlört Det märks nämligen inte på samma sätt som när man tar bort något.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2010-06-02 22:20
#31

# 30 Jag håller med dig helt. Det är stor skillnad om man har en skärmläsare för att man inte ser och kan läsa texten.

Dessutom gäller ju det all text man har och då blir det säkert ohållbart att behöva lyssna till, punkt, punkt, punkt flera gånger.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2010-08-14 21:24
#32

Puttar denna tråd då det börjar bli aktuellt igenFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2010-09-08 21:36
#33

Puttar i sedvanlig ordning denna trådGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Musiken
2010-10-08 15:47
#34

Jag funderar pa hur skarmlasaren laser mina inlagg da jag saknar de tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet pa mitt tangenbord?

Annons:
[SvenA]
2010-10-08 16:12
#35

Det går att tolka bra ändå så det är inga problem

RuiXue
2010-10-08 16:28
#36

#34 Om du använder egen dator så går det att ställa in tangentbord under språkinställningar så man kan ha svensk layout fast själva tangentbordet egentligen saknar å, ä och öFlört Bokstäverna hamnar på samma plats som de haft om det fysiska tangentbordet var svenskt, och kommandona blir i stort sett detsamma som på ett fysiskt svenskt tangentbord.

Jennie


Maria
2011-01-22 09:52
#37

Puttar denna tråden igen.

Snälla använd inte egengjorda tecken som "smilisar" utan använd de som finns i verktygsfältet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[YlvaP]
2011-01-22 10:42
#38

Det är jobbigare att använda dom smileysarna då det tar ens tund att öppna upp rutan.

Maria
2011-01-22 13:30
#39

Då får man helst hoppa över.

Mina kommer direkt när jag klickar på rutan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
2011-01-25 01:20
#40

Nyss fick jag extra hjärtklappning av att en person "fräste" direkt till en annan person p g a av en påminnelse om att inte använda förkortningar här. Det gjordes skillnad på värd och vanlig medlem.

Det känns väldigt olustigt som läsare att ta del av sådant och jag önskar att sådana ordväxlingar görs i direkta meddelanden er emellan. Det är särskilt obehagligt när värdar tillåter sig att göra fel, hackar på andra och visar så lite tolerans.

Det har funnits värdar på olika forum som slarvat oerhört med språket, hotat och varit direkt oförskämda mot medlemmar. Vi andra ska bara tiga och lida för att inte bli avstängda. Låt oss slippa sådant.

[Maine]
2011-01-29 16:52
#41

#37 när jag skriver på mobiltelefonen så kan jag inte använda de färdiga "gubbarna", så då blir det oftast ett ;)

Annons:
Maria
2011-05-05 22:57
#42

Puttar den här tråden då det var längesedan sistFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ove-D
2013-04-07 10:55
#43

Håller med #40.

Sivlin
2013-10-09 11:29
#44

Hejsan allihop

Sivlin
2013-10-09 11:37
#45

Hej

Blev något fel ,tänkte fråga om det finns någon sajt iFokus

som tar upp hjälp att sluta röka Eftersom det här var Allmänt/ övrigt

skriver jag här.

Jag öppnar annars gärna en tråd där vi kan gå in och prata sins emellan hur vi bär oss åt för att försöka klara av det

Tacksam om ni vill vara stöttare till mig

Så är jag stöttare tillbaka

Maria
2013-10-09 12:21
#46

Skriv gärna en tråd om det.

Själv är jag en före detta rökare.

Sedan har du även sajten Beroende iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
2013-12-14 18:19
#47

I fokus smileysar fungerar inte längre för mig.

JustMySelf
2014-02-05 16:56
#48

Precis som för #47 funkar inte smileysarna för mig heller, är de borttagna?

Annons:
Maria
2014-02-05 16:59
#49

Det hör inte hemma i denna tråden utan försök ställ frågan inne på Support.

http://support.ifokus.se/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: