Annons:
Etikettdiabetes
Läst 3526 ggr
[SarahOhrn]
2010-03-07 13:42

Diabetes?

Alltså, jag har en hel del symptom som jag tycker stämmer på diabetes och jag är överviktig (håller dock på att gå ner nu) och mår illa så fort jag äter sött/onyttigt (dock står det inget om att det är ett symptom… kanske bara magen är förstörd också efter allt…)

Men det konstiga är att den bör ligga runt 5-6 nånting (vad det nu är) och har man över 7 har man diabetes. Första gången jag tog prov hade jag precis ätit en massa innan och sådär, sen ringde han och ville ta ett nytt prov då dom va oroliga för det låg strax över 7. Så jag va dit igen på morgonen efter en fastande natt sen midnatt och jag tog provet vid kl 8-9 på morgonen, då låg det på 4. Detta va i våras/början av sommaren. Borde inte vara något problem då, eller? Sen har jag ändrat kostvanorna sen dess, med en del fusk men nu har jag gått ner i vikt ständigt sen nyår (med vilje alltså :P).

Så jag vet inte om jag borde oroa mig och behöver göra ännu ett test men varför skulle det visa så lågt och bra om det var något…? Och tror inte det händer så snabbt som på ett halvår / ett år, att det skulle komma om jag låg under normalt innan, eller?

Annons:
Maria
2010-03-07 13:57
#1

Sockret går upp och ner under dygnet så ditt fastevärde var bra. Det låter inte alls som du behöver oroa dig.

Skulle du ändå vara orolig så är det HbA1c man i första hand kollar för att se sockervärdet fördelat under längre tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SarahOhrn]
2010-03-07 14:01
#2

#1 Okej. Jag kanske får ringa och kolla om en tid… Men samtidigt känns det onödigt när jag legat helt bra innan den gången när jag åt en pizza precis innan och sen tog provet 20 min senare och även efter när jag fastade natten så känns det ju som att det inte borde va nåt men jag blev ändå orolig då när dom funderade på det där första provet =/ SÅ det sitter i….

Maria
2010-03-07 14:04
#3

Fast du vet ju varför det första provet var högt eller hur?Flört

Jag tycker absolut inte du behöver oroa dig. Dessutom verkar du ju på väg att gå ner i vikt som annars kan vara en riskfaktor för diabetes.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SarahOhrn]
2010-03-07 14:05
#4

Ja, men jag är inte så insatt i detta ohc känns lite som att kan det verkligen ligga på diabetesnivå för mna ätit innan, är det normalt då?

Maria
2010-03-07 14:16
#5

Javisst. Alla får högt socker efter en måltid. Är det dessutom onyttig mat så påverkar det ännu mer.

Det var förmodligen därför de ville kolla dej när du inte hade ätit för att se att allt var som det skulle. Och det var de juGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2010-03-07 14:49
#6

Ingen fara på taket, värdena borde ha legat skyhögt om du har diabetes och just hade ätit. Flört men kolla igen om du är orolig. Hur mycket dricker och kissar du? snackar vi litrar över det normala som du dricker så kanske det är dags att oroa sig lite.

Annons:
[SarahOhrn]
2010-03-07 15:01
#7

#6 Nä, inte så extremt… Dricker inte så mycket och kissar inte så mycket heller, ettp ar gånger om dagen. Kanske är det osm är dom "värsta" symptomen, som syns mest :)

[Tassy]
2010-03-07 15:08
#8

#7 Då kan du definitivt slappna av Glad

[SarahOhrn]
2010-03-07 15:09
#9

Okej! :)

[SvenA]
2010-03-07 17:15
#10

Det är absolut inget att fundera över för din del du ligger inte i riskzonen med dessa värden

Upp till toppen
Annons: