Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 7943 ggr
EmmaVarg
2010-03-07 19:46

Lära sig självförsvar.

Jag skulle vilja lära mig självförsvar,, ungefär Krav maga .

Men för att börja i det är man tvungen o vara över 15,Så jag undrar ifall man kan lära sig sånt hemma själv ?

För jag är ofta ute på kvällarna o ibland nätterna då jag har hundar jag måste gå ut med o eftersom de hänt jättemycket här som att folk blivit rånade, knivhuggna, misshandlade och så vidare så är jag rädd för att gå ut när de är mörkt .

Annons:
Maria
2010-03-07 20:00
#1

Visst är det bra att lära sig självförsvar. Det borde alla kunna, både killar och tjejer. Det kanske finns böcker om detta som man kan träna själv i. Jag har ingen aning men kolla på närmsta bibliotek.

Men jag tycker ändå inte att du ska behöva gå ut ensam med hundarna om du är rädd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sehvrin
2010-03-07 23:10
#2

Det finns ju många andra kampsporter där man lär sig självförsvar, till exempel aikido och ju-justu. Dessa tror jag rätt ofta har träningar för yngre och jag tror det är lättare att lära sig självförsvar från någon än att göra det själv (framför allt så har man ju möjlighet att testa teknikerna man lärt sig när man tränar med andra)

Jag skulle verkligen rekommendera att träna för instruktör i nån annan kampsport och sen när du är tillräckligt gammal byta.

Sen tror jag att den viktigaste aspekten med att träna kampsport är att man får ett annat sätt att föra sig på, ett mer självsäkert sätt och därmed minskar risken att bli anfallen. (Detta oavsett vilken kampsport man tränar)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Tassy]
2010-03-08 01:30
#3

Krav maga var då verkligen att ta i från tårna.. Glad

Prova en enklare form av kampsport först, aikido tror jag är lämpligast i ditt syfte. Själv är jag utbildad judoinstruktör med diverse kurser i självförsvar i bagaget, och jag lovar att det duger gott det med.

Minitassen
2010-04-06 21:02
#4

Karate Kanske?

RuiXue
2010-04-07 23:22
#5

Judo är nog inte helt fel. Man lär sig golva folk som är mycket större än en själv plus att man lär sig både att hålla fast och komma ur greppFlört Från det lilla jag lärde mig i gymnasiet när jag tränade judo ett tag så märkte jag i alla fall att det handlar mer om teknik än kroppslig styrka.

Jennie


[Tassy]
2010-04-09 16:07
#6

#5 Absolut! Judo handlar i regel enbart om teknik.

Samma med aikido, som även har en del självförsvarsrörelser inblandat. Jujutsu är ju också ett alternativ.

Judon har mest brottning, mycket fotsvep och fotarbete. Jujutsu inkluderar händerna lite mer också, och aikidon jobbar med hela kroppen på det sätt som jag tror att TS söker.

Annons:
RuiXue
2010-04-09 21:31
#7

Fotsvep är helt klart användbart om man skulle behöva golva en person som är större än dig själv. Vill man göra mer än att golva folk så är nog Aikidon bättre då det enligt vad jag hört lär ut hur man på ett relativt ofarligt sätt kan orsaka smärta på en angripare också. Kanske en kombination av mer än en kampsport skulle kunna vara någotGlad

Jennie


[Tassy]
2010-04-10 22:58
#8

#7 Ja precis Glad

Elshira
2010-04-11 12:15
#9

Jag skulle råda dig att börja på JuJutsu, det är en gren inriktat nästan enbart på självförsvar och att ta ut motståndaren med dess egna krafter.

Det kan jag varmt rekomendera

Hakuna matata!

mikkilina
2012-03-08 16:39
#10

#3: Du skrev att Krav Maga var att "ta i" - är det väldigt avancerat/overkill? Jag är inte helt otränad (gymmar en del, och kör löpning även om det inte är jätteregelbundet) och har hållit på lite med judo förr, känner bara för att testa nåt nytt. Fick bara känslan av att du har lite koll, känner du till klubben KravMaga360 i Sthlm? Hursomhelst hittade jag provapå/grundkurs-erbjudande från KravMaga360, och det står ju att det även är anpassat för nybörjare så…

Sorry om jag väcker en gammal tråd, men det här var den enda jag kunde hitta i ämnet när jag sökte.

Är iallafall lite peppad på att hitta på nåt nu när det börjar bli vår. Oskyldig

medde
2012-03-08 20:30
#11

Själv  brinner vi för Taekwondo. Perfekt i alla avseenden, kondition, motorik. försvar.. ja allt finns med i den sporten

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

IzzyR0xx
2012-03-18 00:38
#12

Annars finns det lättare självförsvars kurser.. T.ex UngVänster anordnar sådant ibland vet jag.. :) lär nog finnas fler så man lär sig grunderna..

Sen finns ju massa andra kampsporter ^^


medde
2012-03-18 08:29
#13

#12 Ja inte är Taekwonde det enda som finns.

Men ska man börja på kampspport så är det nog många gånger bäst att börja träna på en klubb, eller i alla fall kolla upp att riktigta idrottsförsäkringar finnes för utövande av just kampsort. Annars kan det bli problem om någon skulle hända. Då det är en risksport-

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Honestyisdead
2012-03-20 14:24
#14

#10 Jag var helt otränad då jag började på krav maga. Visst är det tufft, men inte värre än boxning när det handlar om att orka.

Hymra
2015-01-07 00:02
#15

Visst kan man lära sig krav maga utan att ha tränat något innan, men det är ofta åldersgräns som du sa, vår klubb har 20år men de kan göra undantag. Om klubben i din närhet har 15 årsgräns så kan du ju höra med dem om det ändå finns en möjlighet att börja. Annars så har du fått väldigt bra tips på andra sporter där du kan träna självförsvar :) Kanske kan du gå en kurs med hunden/hundarna också och träna de ifall du tycker att det är obehagligt att vara ute på kvällen! :)

Hymra
2015-01-07 00:03
#16

Oj såg inte förän nu att tråden är 5 år gammal… Typiskt! :) Hur gick det för dig? :)

vallhund
2015-01-07 22:12
#17

#15 Oavsett trådens ålder, vad hade du tänkt dig att en 15 åring skall gå för slags kurs med sina hundar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: