Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 6857 ggr
[Laauraa]
2010-05-15 16:17

Raka sig

När man rakar sig på benen och armhålan, kan man bara göra det med en rakhyvel eller behöver man något skum eller något medel eller nåt?? TAcksam för svar:).

Annons:
Maria
2010-05-15 16:19
#1

Mycket  skum eller tvål av något slag så att det löddrar minimerar risken för att du skär dig.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Laauraa]
2010-05-15 16:21
#2

Men det är bara skärsår som kan ske om man inte använder något eller? Man kan väl smörja in sig med hudkräm efter så att det inte blir torrt va?

Maria
2010-05-15 16:45
#3

Skärsår är illa nog och huden kan bli irriterad men visst så är det bra att smörja sig efteråt ändå.

Vissa har mer känslig hy än andraFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
2010-05-15 17:19
#4

Jag använder då aldrig något slags skum vid rakning, men efter en del småolyckor har jag till sist lärt mig hur just jag ska föra hyveln mot just min hy, för att inte få skärsår. Så det går.

Om det är bäst för dig med skum eller inte skum - du får nog prova dig fram, vad som passar dig bäst.

Maria
2010-05-15 17:53
#5

#4 Ojdå, jag trodde faktiskt inte att det gick att raka sig utan skum för att undvika skärsårSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Bergspuman
2010-05-15 18:07
#6

Jodå, det går. Faktum är att jag tycker det är bättre att raka utan skum, för på något sätt försvinner känslan av att veta "var" jag har min hud, när skummet är på. Dessutom ser jag ju huden och hårstråna. Men jag är väl lite speciell, som alltid. Glad

Har en metod där jag för hyveln över huden, och omedelbart känner efteråt med andra handen, hur väl hyveln drog. Behövs det ett drag till, gör jag det. Men alltid med mycket lätt handlag.

Huden ska vara nytvättad och nytorkad, inte fuktig men heller inte snustorr. Glatt, är väl ordet. Då fungerar rakningen bäst.

Annons:
Maria
2010-05-15 18:20
#7

OK, alltid lär man sig något nyttGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2010-05-15 18:35
#8

Jag använder rakapparat! Noll skärsår! Flört

Honestyisdead
2010-05-15 20:32
#9

Hade jag inte använt raklödder hade min hud inte mått bra. Den blir hemskt irriterad och svider.

Bella-R
2010-05-15 21:41
#10

Jag brukar göra det med enbart vatten i duschen, och det har gått bra. Några skärsår ibland, men jag är van vid dethär laget.

Orkar inte riktigt köpa lödder hela tiden :p

_____________________________________
Mvh
Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

kkklara
2010-05-17 01:39
#11

Jag har testat med att raka mig under rinnande vatten men det gjorde jätteont när jag råkade skära mig och det rann vatten.. Så jag brukar raka när det är helt torrt .. x)

Rasmusmatte
2010-05-17 21:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Kan rekommendera epilator. Man blir så len och fin på benen.

Honestyisdead
2010-05-17 21:59
#13

#12 Haha, jag tatuerar gärna mig, men en epilator vågar jag inte sätta mot benen Flört Känns lite fel va?

Annons:
[Tassy]
2010-05-17 22:01
#14

Jag blir hemskt torr och fnasig om jag torrakar benen, så där kör jag med parfymfri tvål. Armhålorna däremot, där fungerar det bra att torraka.

Numera använder jag dock epilator i armhålorna och på bikinilinjen. Den fungerar tyvärr inte på benen, håren är för spröda och tunna, de slits bara av Skrikandes

AlbaStiffler
2010-06-18 14:11
#15

Torrakning blir man ju fnasig av. Jag rakar ibadet, gärna med lite badolja i vattnet, o bäst blir det om man inte luggat i blöt för länge innan.

Sen har RFSL en gelé som är nästan som hårgele för benrakning. då ser man o det glider bra utan att svida.

Efter smörjer jag med en kräm innan benen torkat helt. Alt kan man badda med handsprit om man varit i ett område som man får inflammerade hårsäckar i, tex bikinilinjen. Annars använder jag weet jårborttagningscreme på bikinilinjen, då fårman ingA inflammerade hårsäckar eller kliig utväxt utan håret växer ut mjukt. Det e mina knep på en gammal tråd.

Rasmusmatte
2010-06-20 13:13
#16

Att använda epilator är inte värre en tatuering. Jag har provat båda. Fösta gångerna med epilatorn kan svida men efter någr anvädningar minskar obehaget

MillaJ
2010-06-23 00:21
#17

Funkar bra att raka med lödder, bara vatten eller tex tvål för mig. Bara så att det inte blir så mycket friktion. Vid tidskris kan torrt funka med -men då medhårs!!!!
För att slippa rött och irriterat efter (särskillt i bikinilinje-området) -ett supertips: Deo! rulla över, och det blir inget alls.

AlbaStiffler
2010-06-23 02:38
#18

Menar du deo med alkohol då? Vad kan det annars vara i en deo som är bra, kanske krämen? Hmmm. Intressant, ska testas.

MillaJ
2010-06-23 10:56
#19

#18 jag vet faktiskt inte vad det är som gör att det funkar. En deo med lite alkohol i svider till ordentligt men det liksom "stänger" huden och det blir inte rött iallafall.

Upp till toppen
Annons: