Annons:
Etikettdiabetes
Läst 14808 ggr
TeamVanity
2011-02-10 16:01

Blodsockerprov på fastande mage?

Hur fungerar det egentligen, ska man ta ett
blodsockerprov för diabetes på fastande mage eller
spelar det någon roll om man ätit innan? I mitt fall
knäckebröd, kaffe med mjlölk och grädde med vaniljsocker från en semla.

Kan det jag ätit ha påverkat testet?

Annons:
Halvdansken
2011-02-10 16:06
#1

Det höjer helt klart blodsockert. Så, ja det har påverkat provet - om det nu var så att de sa till dig att det skulle vara på fastande mage.

Möjligtvis klarar du dig om du åt frukost minuterna innan du tog provet…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

TeamVanity
2011-02-10 16:09
#2

Jag visste inte ens att jag skulle ta provet. Frukosten åt jag ca 1 1/2 timma innan testet och grädden med sockret i ca 30-40 minuter innan.

Maria
2011-02-10 16:19
#3

Blodsockerprov ska vara fastande.

Vill man vara mer säker på ditt värde så ska HbA1c tas. Det är ett form av blodsocker som mäter hur du har legat de sista veckorna. Så det blir liksom ett mer generellt säkert prov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

TeamVanity
2011-02-10 16:22
#4

Hmm..då kan jag alltså be dem ta nya prover utan att låta dem vifta bort mig, ifall att de nu skulle göra det?

[SvenA]
2011-02-11 15:02
#5

Att ta ett vanligt blodsockertest genom fingret visar bara på hur det förhåller sig precis då och inget annat

HBA1 ska ligga omring 4,2-5,9 det är nbra riktpunkt och det ska lltid tas på fastande mage

mongu
2011-02-11 15:12
#6

# 4 Vad låg ditt värde på? Varför togs provet? Var det stick i fingret eller i armen?

Om provet ska ta om eller inte beror ju på anledningen till varför det togs, om det var för att se hur ditt värde var just då? Eller om det var en planerad provtagning som du missuppfattat instruktionerna till eller de inte hade givits på rätt sätt.

Du får höra med din läkare hur ni ska göra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
TeamVanity
2011-02-14 20:29
#7

jag har ingen aning om värdet och det var bara ett stick i fingret. jag ska byta läkare eller be om ett nytt ordentligt test =)

mongu
2011-02-14 23:19
#8

Av vilken anledning togs provet? Det kanske inte är nåt fel. Eller var det nån som sa att det var ett dåligt värde? Eftersom du vill göra om det?

Vad är du rekommenderad att göra? Ändra kost, motionsvanor eller inget?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TeamVanity
2011-02-16 14:03
#9

Läkaren tyckte jag hade symptom som tydde på diabetes, därför togs testet. Jag blev inte rekommenderad att göra någonting, fast å andra sidan blev jag inte rekommenderad att göra någonting åt sömnproblem eller smärta i revbenen heller…

Upp till toppen
Annons: