Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 23087 ggr
UG
2008-09-30 18:51

Tarmrening...

Detta blir mitt första inlägg på Hälsa!

Jag läste om tarmrening från tarmplack och beläggningar på den här sidan: http://www.halsosidorna.se/Tarmrening.htm

Det stod information om att "[Örtapoteket](javascript:var EffectiveNewWin = window.open('http://www.ortapoteket.se','_blank','directories,location,menubar,resizable,scrollbars,status,toolbar'); EffectiveNewWin.focus();) säljer Robert Grays produkter till ett bra pris."

Det "bra" priset visade sig vara 1500:- *huga*

Någon som tarmrenat sig utan att lägga ut denna (för mig) förmögenhet?

Annons:
Maria
2008-09-30 20:02
#1

Jag är väldigt skeptisk till att laborera med kroppen i onödan. Jag vet att det var populärt när jag arbetade i Hälsokostbutik på 80-talet med både fasta och tarmreningar men själv har jag aldrig prövat tarmrening. Jag har fått lavemang en gång och det var när min son föddes.

För egen del så tror jag att man ska äta ordentligt och sedan sköter kroppen resten själv så att säga såvida inget sjukdomstillstånd föreligger.

Det skulle däremot vara intressant att höra någon som har prövat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hoppfull
2008-10-01 13:42
#2

Jag har gjort en tarmrening fast på ett helt annat sätt. Man äter en tablett som i mitt fall hette oxymax (finns några fler liknande med andra namn) och dricker mycket vatten. Den skulle tas före maten och trappas upp i dos under några dagar. Den fungerar så att det firsätts syre i tarmen, vilket i sin tur gör att placket i tarmarna lossnar och kommer ut den naturliga vägen och med det parasiter och svamp som de allra flesta bär omklring på.

För mig blev det en vändning för mina magproblem! Jag har haft candida i många år men när jag gjorde detta (jag åt två burkar efter varandra och hade innan ätit svampdödande örter) så fick jag bukt med problemen. Jag kunde dock aldrig äta full dos första gången (har gjort det en gång till sen) för jag blev så dålig och fick inte behålla någon mat alls. Men med lägre dos fungerade det finfint! 

Jag rekommenderar detta för alla som äter vitt mjöl och socker alls och överhuvudtaget Flört

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Maria
2008-10-01 15:57
#3

Så bra att det fungerade men jag funderar lite på att just använda sig av detta om man inte har några problem med magen. Du hade ju besvärats av Candida i flera år och då är ju läget ett helt annat men att köra med tarmrening bara för att man äter socker och vitt mjöl emellanåt är i alla fall jag lite tveksam till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sara
2008-10-01 17:26
#4

Syns svampen om man gör en endoskopi?

Jag har gjort detta 2 gånger och innan så rensar man hela tjocktarmen.

Jag har även gjort en kapselendoskopi och då rensar man hela tunntarmen.

Sara

mongu
2008-10-01 19:23
#5

Tror man ska va försiktig med att mixtra med såna saker. Det är en sak om man har problem o behöver rena pga det.

Men det är så mycket bra o nyttiga bakterier som finns i tarmen som man ju också tar bort när man renar.

Så har man inga problem ska man nog låta bli.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

UG
2008-10-01 23:08
#6

Tack för tankar och synpunkter!
#2 Berätta gärna här eller via PM om din kur, vad och var köpte du?

Annons:
Ewa-Marie
2008-10-02 12:40
#7

Jag förstår inte varför det skulle vara farligt?Jag har arbetat som terapeut i många år och har man problem med magen,ellelr andra sjukdommar så är en utrensning bästa sättet att vända ett problem till läkning..Man kan under längre tid äta detoxmat..det finns böcker i ämnet..och sedan rådfråga hälsokost personal angående örter och preparat..Greys produkter är jättebra..kan jag varmt rekomendera..men det finns ju andra..kanske billigare,,pratat med en fackaman om detta!

Lycka till!

Maria
2008-10-02 14:56
#8

#7 Det är precis det jag menar. Har man problem med magen eller andra sjukdomar som kan vinna på detta så är det OK men jag vänder mig emot att använda det i "onödan"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EmmaG
2008-10-02 15:33
#9

Intressant tråd!

ALLA har några kg slagg & plack på sina tarmväggar - detta kommer ifrån bla socker & vetemjöl.
Vad gör placket?
Det sätter sig som kåda på tarmväggarna och täcker över de fina "flimmerhåret" vars uppgift är att ta upp all näring i maten (ja, den lilla näring som faktiskt finns i den mat vi äter idag!!)
Vad händer med kroppen när tarmarna inte kan ta upp näringen?
Allehanda problem uppkommer givetvis, bla näringsbrist!
Och näringsbrist märks inte av i första taget eftersom vår kropp är unik när det gäller att ta ämnen från ett ställe i kroppen & stoppa där de behövs.
Se på en anorektiker!
De fungerar normalt tills de en dag säger stopp, och hela kroppen kollapsar.

Det spelar kort sagt ingen roll hur bra ni äter om ni inte har en ren & fungerande tarm som kan ta upp näringen!

Det är rätt så läskigt med detta plack i våra tarmar eftersom det där ansamlas en hel hög med otäcka bakterier etc som kan utvecklas till riktigt otäcka sjukdommar.

Det verkar finnas flera tarmsköljningmedel på marknaden idag, själv dricker jag aloe vera! (Givetvis ska ni endast köpa aloeprodukter som är IASCmärkta)
Aloe innehåller sapponiner - ett tvålämne som sakta & skonsamt rensar tarmarna samtidigt som de innehåller minst 75 av de 91 vitaminer, mineraler, spårämnen etc som vi ska få i oss varje dag.

En helt fantastisk grönsak i mitt tycke! Skrattande

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Maria
2008-10-02 18:18
#10

Här kommer lite intressant att läsa om "tarmen"

http://www.expressen.se/1.109901

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2008-10-02 19:11
#11

Håller också med om att när man har besvär kan det va ett sätt som är bra.

Men har man inte besvär av sin mage så varför utsätta sig för en tarmsköljning? Det är ju inte så värst behagligt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

UG
2008-10-02 21:40
#12

#9 Tack för svar och inlägg.
Jag dricker sedan en tid tillbaka en liten "hutt" aleovera dagligen. (ForeverLivings drickAloevera med bitar, som smakar persika) Då kanske det redan nu rensar mina tarmar så att ingen alternativ behandling behövs!?

EmmaG
2008-10-02 22:13
#13

#12 Bra val om jag får säga de själv! ;-) FLP är super _(och det är ju därför jag börjat sälja de ;-) )
_Det tar 3-12 mån att rena med aloe beroende på hur mkt "skit" man har så att säga, det hela sker ju sakta och skonsamt undan för undan samtidigt som du får i dig massa vitaminer etc.
Personligen skulle jag inte ta nåt annat än aloe, som dessutom är helt naturlig ju, inget främmande för kroppen.
Men du gör ju som du vill!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Mandysan
2008-10-02 22:58
#14

#0 Välkommen hit!

/Amanda, medarbetare

Ewa-Marie
2008-10-03 01:53
#15

#13 vill bara fråga dig var du fått infon om att aloe skulle rena dina tarmar?Aloe är ju läkande men inte rensande…Du får gärna ta fram forskning el oberoende info som stödjer detta!

Om du nu har rätt så kommer det ge effekt både i läkemedelsbranchen och nya rön för alternativmedecinen..

Maria
2008-10-03 13:15
#16

#13 Här kommer några länkar om Aloe.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8504

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=15197

Jag hittar ingen oberoende undersökning som stöder att Aloe skulle innehålla vitaminer och mineraler i högre nivå och inte heller att den skulle ha någon rensande form.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

EmmaG
2008-10-03 19:42
#17

#15 Att aloe vera innehåller sapponiner fick jag lära mig i företaget - sapponiner är ett tvålämne som rensar.
Jag har ingen forskning här & nu men kan ev. ordna fram.

Alltså det är ju inget jag kommit på själv att de innehåller sapponiner, alla påståenden "mitt" företag jag jobbar för (Forever living products) kommer ju ifrån forskarrapporter. Det har forskats kring aloe sen 30-talet åtminstone, och man håller fortfarande på! Så vad aloe innehåller ärman väl medveten om.

Och där kan jag glida in på länkt nr 2 i inlägg #16 ang om att det inte finns några vitaminer i aloe. Nej, det är sant, det är inga kopiösa mängder! Det är lite av varje & tillsammans funkar de som en orkester som skapar nåt bra i kroppen!
Aloe är en grönsak - som morötter.
Hur mkt vitaimer finns det i en morot?

Och svenska livsmedelsverket har kommit på med en liten forskning att det inte är så mkt vitaimer etc i aloe.. Jaha, va duktigt av dem! Tänk att det klarade vad 50 års av forskning i bla USA inte klarade av *är bara en aningens sarkastisk* Obestämd

Som en kommenterade till den artikeln i Expressen, det är en bra jämförelse;

_"Förstår inte varför det är sådan hysteri runt MÄNGDEN vitaminer och mineraler i aloe vera. Det är ju inte något kosttillskott, utan en grönsak! Aloe Vera är som en stor orkester (ca 200 spelmän), där varje enskild "spelare" visserligen har en positiva funktion, men tillsammans med alla andra "spelare" gör det stor skillnad."
_
Och slutligen ett boktips innan jag rusar iväg till Mekonomen!
Aloe Vera, Naturens skattkammare av Audun Myskja

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ewa-Marie
2008-10-03 22:20
#18

#17 eftersom jag arbetar med naturprodukter så vill jag gärna ta del av den forskningen som du har att tillgå..Jag har arbetat i över 20 år och jag har aldrig hört att aloe skulle andvändas,eller har andvänds för rening..

Tycker det är intresant att detta företag saluför sin proukt på detta sättet!!

EmmaG
2008-10-03 22:47
#19

Jag har skickat frågan vidare upp i företaget och väntar på svar.. Återkommer.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

UG
2008-10-04 15:57
#20

#19 Jag väntar med spänning jag med!

Annons:
EmmaG
2008-10-04 18:36
#21

Nån enskild rapport om sapponiner fick jag inte, men däremot en hel hög med lästips i allmänhet om aloe, sapponiner bör nämnas i synnrhet Myskjas & Aterthons böcker..

 

ALOE VERA - NATURENS SKATTKAMMARE

AUDUN MYSKJA

Audun Myskja är en norsk läkare , speciallist i allmänmedicin och överläkare i geriatrik

Han har även arbetat med örtmedicin i 25 år och driver SENTER FÖR LIVSHJELP i Norge.

En mycket läsvärd bok… Historia, innehåll i Aloe och egenskaper.

THE ESSENIAL ALOE VERA - THE ACTIONS AND THE EVIDENCE,

PETER ATHERTON

En av Europas främsta experter på Aloe Vera.

Han är hudläkare i England och arbetar både med skolmedicin och Aloe Vera. Har studerat aloe i många år och sammanställt den forskning som finns.

Lista på 300 olika forskningsrapporter.

THE SILENT HEALER - A MODERN STUDY OF ALOE VERA.

BILL COATES / ROBERT AHOLA

Tar upp allt om Aloe Veran. Bilder före och efter behandling.

Stabiliseringsmetoden som bevarar alla näringsämnen,historia, bakgrund,fakta. Massor av praktiska exempel på behandling.

ALOE VERA - THE NEW MILLENNIUM

FÖRFATTARE SOM OVAN.

Behandlar framtidens friskvård. Bilder, forskning,

Omfattande 300 sidor.

ALOE VERA - NATURES GIFT

DAVID URCH

ALLT om djur och aloe.

THE HEALTH AND MEDICAL USE OF ALOE VERA

LAWRENCE G PLASKET

Plasket är doktor i biokemi, har forskat i över 40 år.

Skriven ur forskares synvinkel om de vetenskapliga bevisen för aloeverans verkningar på olika områden. Särskilt kapitel om immunsystemet.

ALOE VERA - NATURES LEGENDARY HEALER

ALLISTAIR BARCROFT

Barcroft verkar för en stark kvalitetskontroll av aloevera produkter.

En lättläst bok om alternativa behandlingar för bl.a terapeuter.mm.

LÄKAREN FRÅN VÄXTRIKET - ALOE VERA

BIRGITTA SVENSSON

På svenska Skriver om egna erfarenheter so praktiserande terapeut.

Historia, erfarenheter.

FRISK OCH VACKER MED ALOE VERA

ULLA RAHN HUBER översatt till svenska.

Aloe som kosttillskott skönhetsmedel och krukväxt.

ALOE VERA - NATURAL WONDER CURE

JULIA LAWLESS / JUDITH ALLAN.

Mycket historik. En alfabetisk lista över olika problem.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Ewa-Marie
2008-10-05 00:09
#22

Jag vill nog inte plöja igenom all den litteraturenFörvånad..men vill nog se forskningen om utrensningen men aloe..kan du kanske ta fram infon?eller få direktiv om var i all den här litteraturen det står??

Tarmrening
2010-11-21 14:35
#23

Jag är lärare i Hawaiiansk tarmrening och har hållit i 98 kurer hittills och gjort tarmreningskuren 14 gånger fördelat på 15 år. Nu bedriver jag kurer året om på min kursgård i mellersta norrland och tar emot kunder från bla från Itaien, Storbrittanien, Tyskland, Norge och från Sverige.

Tarmrening kom till Sverige för 25 år sedan och jag är den enda som bedriver kurer på heltid.

Redigerat inlägg på grund av reklam, Sajtvärd.

Maria
2010-11-21 15:56
#24

Är någon intresserad av inlägget i #23 så skicka då gärna PM till Tarmrening.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2010-11-21 22:04
#25

Jag tycker det låter konstigt i inlägg #9.
Om detta stämmer så borde ju stor del av jordens befolkning lida av näringsbrist, då nästan alla ätit socker eller mjöl. Men ingen i min närhet gör det, inte ens min mormor, och nog borde det ha visat sig vid 75 års ålder?

Jag tror inte på att rensa tarmarna. Sakerna som finns där är menade att finnas där. OCh tarmsköljning, usch nej. Saker ska komma UT ur det hålet, inte in!

mongu
2010-11-21 22:11
#26

# 25 Håller med dig. Det vi har i tarmen är ju bl.a. olika sorters bakterier i en balans (förhoppningsvis). När det är balans så fungerar allt som det ska.

Men när det blir obalans, t.ex. när vi ätit antibiotika så kan vi behöva hjälpa tarmen på traven genom att tillföra rätt sort bakterier. Som kapslar eller olika drycker osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Honestyisdead
2010-11-21 22:17
#27

#26 Ja att tillföra bra bakterier är bra :)

Annons:
Maria
2010-11-21 22:23
#28

Att åka till en kursgård för att utöva "tarmrening" finns inte i min världSkrattande Men vi är alla olika.

Jag håller med Hera och mongu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

asvensso
2010-11-24 15:07
#29

Det som faktiskt provas av lakare nu for rubbad balans i tarmfloran ar att tillsatta avforing fran en annan person till tarmarna pa den drabbade. Antingen genom en sond fran ena hallet eller det andra. Finns en del skrivet i nyhetsfloran denna vecka om detta.

Tror inte pa tarmreningar och plack och annat. Jag har gjort rektoskopi och kolonoskopi liksom ett par vanner och familj. Det man ser pa skarmen ar en fin rosa slemhinna (kanske med sma sar pga sjukdom) och definitivt inte 25 ar gammal avforing som "fastnat" eller skumma belaggningar av "toxiner". De som varmt foresprakar detta har ofta kommersiella intressen i branschen.

Nar man nu pratar om placebo ocksa kan man ju ifragasatta om det ar placebo eller sjalva tarmskoljningen som gor att man kannser sig pigg och ren efterat. Kan tanka mig att det mentalt kanns bra att tvatta sig pa insidan och fa bort "skadliga gifter" .

mongu
2010-11-24 19:10
#30

Detta med att återställa rubbad balans med hjälp av avföring är inte nåt nytt. Vet att det gjordes för tio - tolv år sen.

Då var det patient som det inte gick att häva diarreer på.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

asvensso
2010-11-25 15:22
#31

Sa istallet for att skolja med exotiska orter och gront te i tarmen sa kanske man ska injicera lite avforing. Kanske med olika grader av fiber fran hangivna ekologiskt begivna producenter. Tanken svindlar…

Honestyisdead
2010-11-25 16:00
#32

Uuuurk. Jag vill inte ha någon annas avföring i mig  haha.

Bajs är nog en av de saker jag tycker är äckligast, både av folk och av djur.

Bergspuman
2010-11-25 16:56
#33

Finns så mycket meck och mumbo-jumbo inom hälsobranschen.

Jag har då fått rätt mycket avsmak för sådant sedan min vistelse på Masesgården förra sommaren.

Mjölksyrade grönsaker, inget koffein/tein, inget animaliskt protein, ingen alkohol, inget vatten till maten ens en gång. Dessutom serverades potatisvatten före frukost, som bara bestod av antingen någon vidrig gröt eller fil med müsli. Jag som hatar både gröt och müsli tyckte veckan blev förstörd redan där.

mongu
2010-11-25 17:35
#34

Givetvis så var den avföringen hanterad och behandlad så den enbart gav tillbaka det som behövdes. Togs ju inte direkt från sänggrannenRynkar på näsan

Det är egentligen som att ge en påse blod. Det är också mänskliga produkter som också är kontrollerat osv.

Det var en minimal mängd som gavs och inte nåt som spolades eller sköljdes igenom.

I alla fall så var det enda sättet att hjälpa den svårt sjuke patienten med kraftiga diarréer. Man går inte gärna in o sköljer igenom en tarm som redan är i uppror.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Kaffemugg
2010-11-27 13:32
#35

Det finns många olika typer av udda hälsoprodukter och tjänster, det mesta ofarligt - men att hålla på med tarmsköljning är faktiskt förknippat med en del faror och har ingen särskild nytta med sig. Konceptet med tarmplack som alla skulle gå omkring med är helt påhittat, folk som faktiskt jobbar med inälvor (kirurger som jag snackat med) trodde inte sina öron!

Att hålla på med tarmsköljning rubbar lätt kroppens saltbalanser, men det otäckaste tycker jag är att tarmväggen kan bli skadad och få infekterade sår! I mina ögon är nackdelarna större än fördelarna.

sammylwack
2012-07-09 22:37
#36

Jag har heller aldrig varit något stort fan av konstgjorda tarmreningar eller tarmsköljningar. Men efter att jag testat att dricka aloe vera juice under en längre period, så var jag fast. Denna juice sägs ju vara naturligt renande och rensande för magen och tarmväggarna. Det finns s.k. saponiner i aloe vera som är ett slags tvålämne, och detta renar dom inre slemhinnorna i tarmen på ett skonsamt sätt.

Jag var alltid trött och hängig, men redan efter ett par veckor då jag druckit aloe vera varje dag så kunde jag känna stor skillnad. Jag orkade mer, hade mer energi, och min mage och matsmältning fungerade bättre än någonsin förut. Avföringen blev regelbunden och jag kände mig allmänt välmående.

Testade även aloe vera juice som detox kur en gång, och blev förvånad över hur effektivt renande den var. Mådde kanon efter denna!

Jag tror att kroppen mår allra bäst av naturlig rengöring, genom det vi stoppar i oss som inte är konstgjort på något sätt, och inte heller genom att stoppa upp en massa saker där bak.

Läs gärna mer om aloe vera och dess goda effekter och egenskaper på:

www.AloeKraft.com

Maria
2012-07-10 09:50
#37

#36

Det är bra att du känner dig bättre men länken är ju en reklamsida för Aloe Vera produkter så den känns inte särskilt objektiv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norpan88]
2012-07-10 13:43
#38

Hur märker man om man har candida i magen?

Upp till toppen
Annons: