Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 11898 ggr
[Missya]
6/5/12, 12:47 PM

Midjemått. Vad har du?

Nyfiken på vad ni andra har för midjemått i förhållande till vikt/längd.

Mitt midjemått är: 81 cm

Väger just nu 71 kg till 162 cm.

Annons:
Maria
6/5/12, 1:06 PM
#1

Jag var tvungen att leta upp ett måttband och jag hamnade på 73 cm.

Jag är 1,65 lång och vägen nu 60 (tror jag) Det var 58 kg för några veckor sedan men jag har nog gått upp lite tror jag.

Sedan ska man ju inte förglömma att kroppen ändrar sig med åldern en aning också.

Jag är 50.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Solnymf]
6/5/12, 1:30 PM
#2

Midjemått: 69 cm

Längd: 168 cm

Vikt: 57-58 kg

Tessen
6/6/12, 1:59 AM
#3

Midjemått: 62cm

Längd: 171cm

Vikt: 51kg

/T

Namiko
6/6/12, 11:38 AM
#4

Midjemått: 64cm

Längd: 166cm

Vikt: ~47kg

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
6/6/12, 1:30 PM
#5

Här blir alla mindre och mindre i trådenSkrattande

Egentligen undrar jag varför TS vill veta detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rafflan
6/6/12, 10:03 PM
#6

Tycker vikterna är lite oroväckande i denna tråd, en normalbyggd människa ska väga enligt sin längd

Tex en person på
150cm ska väga mellan 45-55kg
160cm ska väga mellan 55-65kg
170cm ska väga mellan 65-75kg

osv

Detta är baserat på muskel massa och fett för en "normal" person. Är man tex kraftigt byggd, musklad, eller liknanade så ändras det såklart.

Annons:
Maria
6/6/12, 10:07 PM
#7

Sedan spelar ålder in till viss del.

På senare tid har man funnit att äldre människor har bättre hälsa och ökad chans till längre liv med några kilo mer på kroppen.

Nu menar jag inte övervikt utan snarare "mullighet"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rafflan
6/6/12, 11:27 PM
#8

#7 jag tycker äldre ofta verkar smalare?

Klart att äldre kan väga mindre då dem kanske inte kan motionera så som dem gjorde när dem var yngre, ålden tar ut sin rätt sägs det ;)

Men jo en ung 20 åring har ju annan kroppsbyggnad än 40 årig 2 barnsmor. Men det är ju en 10 kg skillnad när det kommer till längden, så tycker inte det borde vara så svårt att hamna inom den, hellre lite över än under säger jag dock :)

Tessen
6/6/12, 11:29 PM
#9

#6 Jag har alltid varit smal, jag har väldigt smal benstomme och långa smala muskler. Och helt ärligt är det minst lika kränkande att kalla någon alldeles för smal som att säga att någon är för tjock, för ingen vill höra att det är fel på ens utseende! Jag ligger på den här kroppsvikten naturligt, om jag har bra anlag för att vara smal eftersom hela ena sidan på min familj är det så är ju det knappast mitt fel! Eller? Jag kanske inte är normal då. Alla är olika, allt fler blir brutalt överviktiga, då är jag hellre smal, jag är inte det minsta sjuk av det och läkarna har aldrig klagat eller ens påpekat det. Men folk behöver inte gå runt och slänga i ansiktet på andra att dom är för smala eller för tjocka! Jag kan åtminstone säga att jag trivs i min egen kropp, men något jag inte trivs med är att folk påpekar min kroppsstorlek i tid och otid.

Som sagt, alla är olika, olika byggda, olika utseende, olika intressen. Att jag naturligt väger några kilon färre än andra ger inte folk rätt att klaga så som dom gör. Eller så är det deras egen osäkerhet över deras egen vikt som spelar in. Vad vet jag.

/T

Namiko
6/7/12, 7:09 AM
#10

#6 Och så får man tänka på att alla inte är normalbyggda. Jag har en liten, lätt benstomme, min fettprocent ligger där den ska och jag ligger på normalvikt för mig. Även när jag får mer muskler brukar jag inte ta mig över 50kg. Precis som med #9 så är vi smala i min familj, helt naturligt.

Har hela livet fått höra att jag inte äter tillräckligt (trots att jag ofta äter mer än dom som säger så), att jag är för smal och man blir lika less och irriterad på det som att någon skulle säga att man är för tjock och borde äta mindre.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Fröken P]
6/7/12, 8:37 AM
#11

nu blev jag lite nyfiken här.. många pratar om sin benstomme, men har det med saken att göra? många kraftiga människor skyller på sin benstomme (jag har varit där, så det är inget påhopp eller så), men sen har man kunnat gå ner till normalvikt. vad hände då med benstommen? jag tror att man ofta skyller på att man har smal benstomme, kraftig benstomme, men finns det egentligen olika benstommar?

jag säger varken bu eller bä, men det är ju konstigt om väldigt överviktiga personer som säger sig ha kraftig benstomme, sen kan gå ner till normalvikt eller t.o.m. undervikt.

vad säger ni andra?

Tessen
6/7/12, 9:06 AM
#12

#11 Folk har olika benstommar, olika smala eller kraftiga, men till vikten sett är det bara ett par hekto som skiljer i benmassan. Men sen har jag anlag för att vara smal, även dom perioder då jag äter skräpmat, godis, dricker läsk och allt möjligt så går jag inte upp i vikt. Det enda som fått mig att gå upp i vikt är vissa mediciner(som metadon som gör att man får ödem) och extrem stress pga total insomnia.

Sen har folk olika muskler, en del har långa smala muskler, medan andra har korta och kraftigare muskler. Vissa lägger lätt på sig vikt, vissa gör det inte. Alla har olika anlag, olika ämnesomsättning och olika förutsättningar för hur deras kropp kommer att se ut.

Jag, enligt mig själv, hade tur eftersom jag trivs med att vara smal, jag mår bra av att inte ha fler kilon som trycker på leder som redan ömmar och anstränger muskler som alltid värker.

/T

[Fröken P]
6/7/12, 2:42 PM
#13

#12  varför folk väger olika mycket, det vet jag, men just detta tal om benstommen.. är det inte kroppsbyggnaden folk pratar om då? Eller vad menas med benstomme, skelettet? jag tror att många tolkar detta olika.

Annons:
Maria
6/7/12, 2:54 PM
#14

Min svägerska och jag är väldigt olika i kroppen. Vi är lika långa men hon är väldigt smal äver axlarna och jag är väldigt bredaxlad. Hon har 70-75 i BH storlek och jag har 80-85.

Hon har väldigt smala handleder medan jag har mycket bredare och då kallar jag det för att jag har kraftigare benstomme.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Fröken P]
6/7/12, 2:59 PM
#15

just det där med att man är olika bredaxlad, breda fötter mm, det kan jag tycka är olika benstommar. men om man enbart ser på "tjockleken", då handlar det inte om benstommar. min personliga åsikt ska jag väl tillägga. Flört bröststorlekar tycker jag inte heller har med benstomme att göra, jag har pendlat mellan 105 DD och 75 B.

man tolkar nog detta med benstomme olika helt enkelt. Cool

Maria
6/7/12, 3:04 PM
#16

#15 Då antar jag att du har måttet 75 över bröstkorgen som grundmått och att det andra varit övervikt.

Jag har inte pratat om kupstorlek alls utan bara måttet kring bröstkorgen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tessen
6/7/12, 3:36 PM
#17

#13 Jo men om man tar en med smal benstomme och en med kraftig benstomme på ungefär samma längd och vikt så kommer dom ändå inte se lika ut i kroppsstorlek. Det är väl det jag menar, den med smalare benstomme har oftast smalare ansikte, smalare axlar, smalare höfter osv.

/T

[Fröken P]
6/7/12, 4:15 PM
#18

#16  HAFT måttet 75. Flört jo jag vet att det är bröstkorgsstorleken, och det andra kupa, men jag skrev allt av bara farten. jag har pendlat ganska mycket i vikt. jag har inte haft samma storlek hela tiden utan det har som sagt varit mellan 75-105 på bh. men varför jämföra bh-storlekar om kupor inte ska nämnas? då räcker det ju med mått, höft, midja och bröstkorg. och alla dessa mått kan ändras ganska mycket.

#17  för mig är det fettet som gör att man ser tjockare ut kring höfter och ansikte. sen har man olika ansiktsformer och axelbredd, och det har ju med skelettet att göra.

lite kul detta hur vi uppfattar saker olika, och det finns inga rätt eller fel vad jag vet, eller?

Benstomme: http://spa.118100.se/skelettet/90835

Tessen
6/7/12, 4:21 PM
#19

#17 Ja det går att tolka på alla möjliga olika sätt :) Det jag menade från början är väl att jag helt enkelt är smal naturligt och det är ingenting jag kan göra åt och jag tar lika illa upp av att bli kallad för smal och att jag aldrig äter något som överviktiga gör av att bli kallade för tjocka och att dom äter för mycket.

/T

[Fröken P]
6/7/12, 4:25 PM
#20

#19  jag är med dig på den punkten Glad

Annons:
Tessen
6/7/12, 4:30 PM
#21

#20 Det är bra :) För ingen vill ju höra att det är något fel på ens kropp! Även om vissa skulle behöva åtgärda något pga hälsorisker(det är något man behöver komma till insikt med själv, inte höra från alla andra) men eftersom läkarna aldrig klagat eller ens påpekat min vikt så tar jag för givet att det är helt okej. Att jag trivs och mår bra är ju ännu bättre! Jag skulle förmodligen lida ännu mer av mina smärtor om jag gick upp i vikt.

/T

[Fröken P]
6/7/12, 4:34 PM
#22

#21  nej, inte från privatpersoner i alla fall, om vårdpersonal säger något, det är en annan sak. ofta så vet man ju själv om hur och varför man ser ut som man gör, och det är inget som andra behöver ha bekymmer om på något vis.

huvudsaken är att man trivs med sin kropp, så länge det inte blir sjukligt. och det gäller naturligtvis åt båda håll, ohälsosamt fet eller typ anorexi.

Namiko
6/7/12, 4:39 PM
#23

Jag har nog mest vant mig vid att säga benstomme när jag kanske menar mer att jag är smalt byggd med smala handleder och allt sånt. Jag är helt enkelt ganska långsmalt byggd och trots att jag inte har så stort midjemått så är höft- och bröstmåtten inte mycket större. Utan några större kurvor att prata om så blir det inte så mycket vikt på min kropp. Hade jag haft breda höfter och större bröst så hade jag såklart även legat på det som anses som normalvikt till min längd.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
6/7/12, 4:50 PM
#24

#18 Jag räknar inte "stora" bröst till benstomme. Därför tyckte jag att kupstorlek inte alls har någon betydelse när man pratar benstomme.

Hur smal jag än skulle bli så skulle jag aldrig få smalare mått än 80 för det.

Ett höftmått kan visserligen också variera men det finns ju ändå ett minimått för varje människa. Det är den typen av mått jag menar när det gäller bestomme.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Fröken P]
6/7/12, 4:52 PM
#25

#24  okej.

Tessen
6/7/12, 4:58 PM
#26

#22 Jag hade anorexi i 2 - 3 år i tonåren men det försvann när jag slutade skolan och även all mobbing slutade där folk sa att jag var för fet (när jag eg var smalare än dom och det bara var ren avundsjuka). Nu äter jag normalt (förutom att jag tappar matlusten av mediciner ibland) men jag älskar att både laga mat och baka så att påstå att jag är för smal är enligt mig bara elakt eftersom jag inte har några fysiska problem av min kroppsbyggnad och vikt och viktigast av allt så trivs jag.

Självklart ska man lyssna på läkare om dom säger att man har för många eller för få kilon. Men jag tycker absolut inte andra människor har rätt att klaga och säga att är man si och så lång ska man väga si och så mycket! Alla är byggda olika och har olika anlag, jag har fått min del av kritik vad gäller min kropp, jag orkar inte höra det från fler, speciellt inte folk som aldrig träffat eller ens sett en bild på mig!

/T

[Missya]
6/7/12, 8:20 PM
#27

Funderar lite ibland själv på det där med benstomme.

Jag har i vuxen ålder vägt 58 kg. Mycket kan säkert en del tycka med tanke på att man inte är så lång.

Har en ansiktsbild i en annan tråd här på iFokus där jag just vägde 58 kg. Storleksmässigt låg jag då 36, ibland 38.

Men just ansiktet blev liksom mer urholkat vid den vikten.

Annons:
chik
6/8/12, 9:18 AM
#28

Jag har läst några inlägg..

O jag har kraftig benstomme….

Jag var 159cm som längst o nu 158cm

väger ca 56kg.

Behå 75b.midjan 86cmFörvånad

Höfterna 94cm…

Bukfettet är något som jag lider av…Men det sitter där det sitter.

När jag var frisk så vägde jag 58kg o Hade jag 64ca mage o 99höfter…

ja,Ja,,Så är det o jag jobbar på magen…

Lena.P är jag i verkliga livet.

JustMySelf
6/8/12, 12:05 PM
#29

67 cm, 17 år, 172 cm och 53 kg.

Rafflan
6/8/12, 12:27 PM
#30

Oj ni kom diskussionen igång :D

Jag har inte klagat på någon då jag inte sätt er, men enligt normen lätt endel väldigt smala. Och med tanke på hur många reagerar + mätter sig så verker ni ju bry er väldigt mycket om måtten och vågen istället för att kolla på er själv i spegeln?

Jag är 158 och väger nu 50 kg, bred axlad och bredd höftad, var väldigt underviktigt som liten/ung, men det var pga att min ämnes omsättning tog mer än jag orkade äta, vart "hotad" med att få hjälp med min anorexia av skolläkaren jämnt trots att jag åt bra. Men med tiden gick även jag upp till en hälsoam vikt, även mycket tack vara träning då muskler väger endel och ökar aptitet efter några år.

Pga skada kan jag inte träna längre så är inte lika vältränad, men är fortfarande smal. Och väger mig aldrig, mina kläder talar om mig för mig om jag gåt upp eller ner i vikt, behöver ingen våg eller måttband för det ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Tessen
6/8/12, 1:55 PM
#32

#30 Det kan inte vara så folk mäter sig nu pga TS frågade? Hade ingen aning om mitt midjemått och hade inte vägt mig på veckor. Jag är nöjd med hur jag ser ut, jag är bara trött på att människor som säger att man ska se ut si och så när alla helt enkelt bara är olika med olika förutsättningar.

/T

Namiko
6/8/12, 3:12 PM
#33

#30 Jag mätte mig för att TS frågade, sist jag mätte mitt midjemått innan dess var väl en 8-10 år sedan och jag har inte vägt mig sen i höstas, har inte ens en fungerande våg hemma. Vet dock att jag ser likadan ut nu som när jag slutade gymnasiet och är helt nöjd med det och har aldrig försökt att påverka min vikt neråt eller låtit bli att äta saker för att inte gå upp.

Enda anledningen till att jag vill veta vad jag väger är för att se så jag inte går ner i vikt. Måtten kunde jag inte vara mindre brydd om.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Maria
6/8/12, 3:19 PM
#34

Jag hade heller ingen koll på mina mått däremot har jag börjat väga mig för jag har gått ner för mycket tycker jag själv.

Jag jobbar ju med populationsstudier och i våra undersökningar så ingår kroppsmätningar. Mått runt midja, stuss, överarm och underbenslängd.

Vi dessa studier har följt kroppsmått på folk i över 40 år.

Lite spännande. Midjemåttet på kvinnor har ökat under dessa år. Jag minns inte siffrorna för männen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tessen
6/8/12, 5:32 PM
#35

#34 Att midjemåtten ökar på folk överlag är ju sättet vi lever och äter på nu. Det är ju bara att se på Storbritannien och USA. Jag tycker det är hemskt att folk ger sina barn snabbmat, sötade drycker och godis fulla med färgämnen, smakämnen och sötningsmedel dagarna i ända. I USA beror det ofta på fattigdom och att folk inte vet bättre, dom vet inte hur farligt det är att stoppa i sig allt det där. Här i Sverige där vi har kunskapen och även Storbritannien anser jag inte att det är acceptabelt att ge barn vad som helst att äta bara för att dom gnäller annars eller för att det är jobbigt att laga mat. En väldigt stor % av överviktiga barn blir överviktiga vuxna och dör i förtid av direkta biverkningar av övervikten. Jag har själv sett min lillebror, vars mamma är från Thailand och aldrig hade kunnat ge sina barn mycket mat, godis, glass osv så min lillebror fick det han ville, när han var 2 år vägde han nästa dubbelt så mycket som han borde ha gjort. Han är 16 i år och kämpar fortfarande med träning och att äta rätt för att gå ner all den övervikten. Men alla minnen av mobbingen i skolan och när han tränade fotboll och spelade fotbollsmatcher, inte bara av barn, utan även vuxna som skrek "feta neger" åt honom på fotbollsmatcher, (hade jag varit där hade dom fått en stol i bakhuvudet för så säger man fan inte till ett barn, inte till någon för den delen) så jag vet mycket väl hur övervikt förstör och bryter ner självkänslan hos ett barn och att dom oftast är ensamma och inte har vänner pga mobbingen för jag tvingades se det hela hans uppväxt tills han hamnade i fosterfamilj när han var 11 år.

Jag anser inte det minsta att det är "Lite spännande" att midjemåtten ökar. Jag anser att det är tragiskt. Med övervikt kommer också ätstörningar. Och alla skönhetsideal och modemagasin med brunbrända anorektiska kvinnor som får 7åringar att banta tills dom blir anorektiker och hamnar på sjukhus med dropp för att öht överleva pga så undernäring. Så vår så kallade snabbmatskultur och våra rubbade "skönhetsideal" gör att folk blir extremt sjuka, åt båda hållen. Sjukligt överviktiga och en del sjukligt underviktiga och det tragiska är att utav båda så dör folk i förtid pga att dom förstör sina kroppar. Det är inte intressant över huvud taget att se folk långsamt ta livet av sig med, eller genom att inte äta mat.

/T

Maria
6/8/12, 5:38 PM
#36

#35 Jag menade givetvis att det är lite spännande med studier som pågått så länge som 40 år och att man har kunnat följa och undersöka befolkningen.

Tycker du inte att det är av intresse att man forskar i detta?

Forskning som kan leda till positiva resultat genom prevention t.ex?

Hade man inte gjort dessa mätningar i studier på olika ställen i världen så hade man ju bara gissningar och antaganden att gå efter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rafflan
6/8/12, 5:53 PM
#37

#35 dock kollar du på extrem fallen nu, dem man ser på tv, barnen i sverige blir inte direkt fettare. Lika många överviktiga i mina yngsta lillebrorsa klass som det var när jag var så gammal. Dock tycker jag folk börjar bli tjockare i åldrarna 14-25 år? men det kanske alltid vart så?

Och idealet finns med folk hela livet, vet en vuxen som blev gradvid och tränade så hårt så hon inte fick föda för att magmusklerna riskerade att skada barnet…

Sen hur man sak se ut verkar skilja sig emellan många, många anser att revbenen ska sticka ut svagt, andra att man ska köpa jeans på barn avdelningen…

Tessen
6/8/12, 6:18 PM
#38

#36 Studier som gör att man kan förebygga övervikten är bra. Men att tycka det är spännande att se förändringarna? Nej inte direkt, snarare tragiskt när folk av ren ignorans eller okunskap inte tar hand om sig själva.

#37 Jag se fler överviktiga barn i Sverige nu än när jag gick i skolan. Och att folk går upp i vikt i ålder 14 - 25 är för att runt 14 så kan dom gå ifrån skolan och äta pizza på lunchen ist eller köpa godis och energidrycker (som är livsfarliga för alla i för stor konsumtion) för sina barnbidrag som dom flesta får vid den åldern och sen studiebidrag. Sen när många flyttar hemifrån har dom aldrig fått lära sig att laga hälsosam mat utan nöjer sig med snabbmakaroner och korv, köttbullar och annat som bara behöver värmas men inte innehåller något nyttigt i stort sett utan dom blir hungriga lika fort igen.

/T

Maria
6/9/12, 8:42 AM
#39

#38 Jo, jag tycker forskning är spännande oavsett resultaten. Skulle ingen tycka det så hade vi knappast några forskare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

chik
6/9/12, 9:03 AM
#40

Mått, kropp..Jag tycker det är roligt o se vad jag har för mått.o att skriva om det är ju frivilligt.

Sen Forskning tycker jag är något som vi Bör ha. I min värd så är det ett Måste…Då har man riktlinjer o gå efter..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Maria
6/9/12, 9:07 AM
#41

#40 Det är ungefär så jag menar.

Man kan tycka att barn/ungdomar har blivit tjockare men så länge det inte finns några siffror/studier eller mätningar så är det ändå bara något man gissar.

Man kan inte grunda preventiv behandling på antaganden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
plutopellis
6/9/12, 10:59 AM
#42

Midjemått 84 cm, väger ca 58 och 167 lång..

Honestyisdead
6/9/12, 4:16 PM
#43

Vad mäter man midjan. Har på olika sidor sett att en del räknar det runt magen i navelhöjd andra precis under revbenen.

Tessen
6/9/12, 4:36 PM
#44

#43 Mellan revbenen och höfterna ungefär i mitten där har jag iaf för mig det är man ska mäta.

/T

[Fröken P]
6/9/12, 4:39 PM
#45

Hoppsan! det är någon som varit här inne och busat med mig, (läs: en bekant) då jag inte loggat ut. Obestämd

Jag vill be Sajtvärd eller Medarbetare radera inlägg #31 för det stämmer verkligen inte. Jag är långt därifrån men har ingen som helst lust att skriva ner mina mått. Vore väldigt tacksam om någon raderar inlägget.

Upp till toppen
Annons: