Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 2939 ggr
Ellenfyrkant
1/16/15, 1:14 PM

Tvättnötter

Har köpt tvättnötter. När jag googlar finner jag att de måste hållas blöta mellan tvättarna. När jag köpte dem sa de att de behövde torka mellan tvättarna. Funderar förstås på om någon vet vad det är som gäller? Är det som att tvätta i bara vatten att använda nötterna fel?

OM det är så att de ska hållas blöta mellan tvättar; går det då att lägga dem i blöt om jag inte har mer än 1 maskin att tvätta eller är det bara att kasta efter tvätten då?

Mvh Ellenfyrkant

  • Redigerat 1/5/24, 9:48 PM av TatsuOni
Annons:
Inkanyezi
1/16/15, 1:25 PM
#1

Jag har använt tvättnötter en tid, och jag torkade dem emellan. Det fungerade bra till flera tvättar.

Jag antar att man inte ska låta dem ligga fuktiga mörkt, eftersom de kan mögla. Antingen rejält blöta i en burk fylld med vatten eller torra.

Ellenfyrkant
1/16/15, 5:17 PM
#2

#1 och du upplevde att tvätten blev ren även med en omgång torkade nötter? :)

Mvh Ellenfyrkant

Inkanyezi
1/16/15, 5:41 PM
#3

Ja, tvätten  blev ren.

Zadeira
1/17/15, 3:33 PM
#4

Vi har tvättnötter som vi torkar helt mellan varje tvätt. (skulle aldrig få för mig att låta dem ligga i blöt under tiden). Tvätten blir lika ren som med tvättmedel.

penphotography
1/17/15, 9:06 PM
#5

Jag har använt tvättnötter i flera år. Låter alltid nötterna torka mellan gångerna. Tvättnötter fungerar jättebra i diskmaskinen och som shampo (avkok) också.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

Liz85
1/17/15, 9:25 PM
#6

Var tvungen att googla på tvättnötter och det verkar ju väldigt bra även för miljön förutom lång transport. Känner mig lite skeptisk till resultatet men om det funkar så kanske det till och med är billigare i längden än att köpa tvättmedel på tvättmedel.

Hur många tvättar ungefär brukar nötterna klara innan man måste byta ut de?

Annons:
Ellenfyrkant
1/21/15, 6:33 PM
#7

Varje nöt kan användas 3-5 gånger. Jag använder 5 nötter åt gången.

Mvh Ellenfyrkant

Inkanyezi
1/21/15, 6:45 PM
#8

Jag stoppade några av dem i jorden, och jag hoppas att ha egna nötter om något år. Inte här, men i Santiago de Cuba. Där blir det i alla fall ingen lång transport.

[Devya]
1/22/15, 12:48 PM
#9

Min vän använder tvättnötter och deras kläder luktar förfärligt smutsiga. Jag undrar om det verkligen tvättar rent eller om de är dåliga på att använda dem.

Upp till toppen
Annons: