Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 5377 ggr
PrivataJag
1/10/15, 5:09 PM

Blöder analt

Nu är det såhär, att jag blöder som f*n ur rumpan. Jag är säker på att det är analsprickor, för det svider. Det kan gå veckor/månader mellan gångerna det liksom svider till och sedan börjar blöda, och när det blöder så blöder det alltid jättemycket och i flera dagar efter varandra. Varje gång jag sätter mig på toa och liksom slappnar av, om så bara för att kissa, så börjar det droppa blod. Det blöder aldrig när jag står eller sitter eller gör något annat, utan bara när jag typ slappnar av i anus. 

Jag vill verkligen inte till någon läkare med detta, jag tycker det är hemskt bara att gå till gynekologen (är kvinna, 25-30år). Bara tanken på att nån ska vara och titta och peta i min röv får mig att börja gråta. Samtidigt fattar jag ju att jag inte kan ha det såhär hur länge som helst. (Jag har haft såhär i flera år nu, trodde först att det var hemorrojder, men det här är helt klart sprickor, det är jag säker på.)

Är det någon som har haft såhär? Vad skulle en läkare göra om man går dit? Måste man först genom vårdcentralen? Jag vill inte att någon där ska undersöka mig bara för att sedan remittera mig vidare, det räcker med att EN läkare ska undersöka mig "där", om ni fattar…

Jag låter säkert supertöntig, men jag tycker att det är sjukt pinsamt och mår jättedåligt över det här. 😕

  • Redigerat 3/23/22, 10:43 AM av DesK
Annons:
IceTee
1/10/15, 5:15 PM
#1

Jag tycker tyvärr att du borde gå till läkaren, det kan vara något farligt som kräver medicinering! Kan du förklara för läkaren hur du känner? De brukar kunna hjälpa dig mycket då, och kanske kan få göra det på 2 besök för att göra det enklare för dig?
Blod från ändtarmen tycker jag inte är något man ska ta lätt på

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
1/10/15, 5:16 PM
#2

Är blodet ljust eller mörkt? Är det mörkt betyder det att det har hunnit levra sig lite, och då kommer det längre inifrån, och då är det viktigt att kolla upp vad som är fel. 

Är du ofta hård i magen? Om man är det så är det nämligen lätt att man får sprickor (vilket alltså ger ljust blod). Då kan du prova att försöka bli mjukare i magen i första hand, om du verkligen inte vill gå och kolla upp det.

Jag vet tyvärr inte hur undersökningen går till eller så, och jag förstår att det inte känns roligt om en annan människa ska kolla. Det man får tänka på är att läkare är vana. Dom har sett alla kroppdelar och många "pinsamma" problem. Därför tycker jag du ska gå och kolla ändå, för det låter inte normalt att blöda så mycket att det droppar.


//Jessie

PrivataJag
1/10/15, 5:18 PM
#3

Jag tror inte att det är något farligt, jag tror bara att jag har väldigt ytliga blodkärl. Om jag tittar i en spegel när jag sitter på huk och slappnar av, så blir jag liksom alldeles blålila. Fast det kan jag inte göra nu för då börjar det bara blöda, men annars.

vallhund
1/10/15, 5:19 PM
#4

Xyloprokt salva o suppar är recptfria. Börja där o sök läkare på VC om det håller i sig. Din åkomma är väldigt vanlig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

PrivataJag
1/10/15, 5:50 PM
#5

#2 Nej, att blodet är ljust betyder väl bara att det är syresatt blod, och är det mörkt betyder det att kroppen har använt det mesta av syret. Men ja, jag är ofta hård i magen, och mina problem beror förmodligen på det. Dessutom är jag hypernoga när jag torkar mig, så jag "nöter" antagligen mig själv där bak så det blir ännu sämre. 

#4 Jag får testa något sådant. Tack!

IceTee
1/10/15, 5:58 PM
#6

#5 ha lite olja eller vatten på pappret när du torkar dig, det kan hjälpa mot att du nöter på det när du torkar dig!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Maria
1/10/15, 6:03 PM
#7

Dina problem är vanligare än man tror men man pratar gärna inte om anala besvär. Man har ju mycket blodkärl just där och de spricker lätt och det blöder och ljust blod är färskt blod till skillnad från mörkt blod som hunnit koagulera.

Försök att smörja och hålla stället mjukt och framförallt försök att undvik att bli hård i magen.

När du speglar dig och det är blålila så är det förmodligen små hemorrojder och de spricker lätt och då svider det och börjar blöda.

Hjälper det inte med självbehandling så ska du givetvis söka vård.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
1/11/15, 2:54 PM
#8

Då du inte får ordning på problemet på egen hand så tycker jag att du ska gå till vc och få det kollat. Det är säkert inget farligt men man ska inte gå med detta utan att va säker på att det är ofarligt.

Så beställ tid på vc är mitt råd.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pialinn
1/12/15, 5:36 PM
#9

Det kan vara hemorrojder och de går att behandla. Antingen med receptfria stolpiller (Alcosanal) Eller att en läkare fäster gummiband runt dom så blodtillförseln stryps och de "självdör" .

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hemorrojder/

http://www.doktorn.com/artikel/allt-om-hemorrojder-analkl%C3%A5da-och-analsprickor

Varför ska det vara så svårt att gå till läkare när man har problem med "de undre regionerna". Vet att du aldrig är ensam om de där problemen och att läkaren har säkert sätt värre saker.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: