Stress och Utbrändhet

<u>Stress</u>

2007-10-08 22:21 #0 av: [Quellii]

Allt fler drabbas av stress och kan inte hantera det, många gånger kan det leda till utbrändhet. Här kan du läsa om bland annat kroppens reaktion, symtom och behandlingar..

Stress är en reaktion i kroppen där utsöndringen av hormonet Kortikotropin ökar, den går via blodet till binjurarna, där stimuleras även utsöndringen av adrenalin, kortisol och noradrenalin som sen går vidare till blodet. Dom är kroppens viktigaste stresshormoner.
Vid stress så minskar aktiviteterna från det parasympatiska nervsystemet och det sympatiska nervsystemets aktivitet ökar. Sympatiska nervsystemet har den effekten att öka pulsen och andningen, den ökar blodtrycket, stimulerar produceringen av adrenalin och stänger av andra organ som inte är absolut nödvändiga i situationen, det handlar om att överleva.

Förr var stressen livsnödvändig för att överleva, vid större hot eller faror så ställde kroppen in sig på kamp, eller på att fly så fort som möjligt. Idag har vi inte samma typ av hot, men dock kan man känna en enorm stress då och då. Vissa nivåer av stresshormoner behövs för att vi ska kunna prestera bra, men skulle det bli för höga nivåer så mår inte kroppen bra. Man kan då få stressrelaterade sjukdomar.

Man delar in stress i positiva och negativa "grupper", den positiva stressen, då man har en viss press på sig, men man känner ändå att man klarar av saker och ting, man har en känsla av välbefinnande inom sig. Den negativa stressen är då man utsätts för press då man känner olust och att man inte har kontroll över situationen. I boken "Psykologi" så berättar dom om hur viktig egenkontrollen verkligen är, känner man att man inte har kontroll över situationen så blir man mer stressad. Positiv och negativ stress finns överallt, inte bara i arbetslivet, det kan också finnas i hemmet eller i skolan osv.

Stressorer, det som utlöser stressen i kroppen. Dom kan vara både fysiologiska och psykologiska.
Rökning, alkohol och miljögifter är stora orsaker, men också fysiska trauman sätter igång någon form av stressreaktioner. Mobbning, vantrivsel, förlust av någon, brist på uppskattning, relationsproblem, alla dessa har något gemensamt, dom framkallar stress och gör man inte något åt det kan man drabbas av det jag nämnde tidigare, stressrelaterade sjukdomar eller "utbrändhet".

Långvarig "negativ stress" gör att kroppens immunförsvar försvagas, man blir mer infektionskänslig (skulle man utsättas av kortvarig stress så stärks immunförsvaret för att klara "utmaningen"). Hjärt och kärlsjukdomar är vanligt, blodet koalgulerar lättare och därmed ökar risken för blodproppar. Diabetes kan också förekomma. Magsår och surauppstötningar är vanligt ("stressmage"). Man får dålig sömn, vilket leder till ytterligare stress. Psykologiskt sett så kommer kroppen i obalans, man kan hamna i en depression.

Hur ska man då göra för att förebygga stress? Vad kan vi som människor göra för att ta hand om kroppen när den säger ifrån? Att leva sunt är det första, man ska äta en hälsosam, allsidig kost. Man ska motionera regelbundet, det gör att kroppen utsöndrar hormoner som är bra för kroppen, bland annat endorfinhalten i kroppen ökar. Hur är ens vardag? Stressar man mycket på jobbet eller i skolan? Är det moment hemma som stressar? Man måste verkligen känna efter, prata med arbetsledaren, chefen, lärare om arbetsmiljön. Det är bättre att säga hur det verkligen ligger till istället för att gå in i väggen och bli sjukskriven. Att förebygga kan vara både enkelt och svårt, men det är värt att försöka.

Det finns flera olika behandlingar, tex. medicinering, men personligen tycker jag att man ska gå till roten av problemet och inte behandla i "onödan".. Det är bättre om man ordnar upp livet än att bara äta lugnande eller liknande. Tyvärr så fungerar det ju inte alltid, man har en livssituation som inte går att ändra på, då måste man ta den behandling som hjälper.
Meditation är en allt mer populärare behandlingsmetod, fler och fler söker sig till dom alternativa metoderna. Det finns en mängd olika sätt att meditera på, men ofta handlar det om andningen och att lära sig "koppla bort" yttervärlden och ens tankar, allt som kan skapa en inre stress.

För att sammanfatta allt.. Stress är en reaktion i kroppen som funnits sen urminnes tider, en livsnödvändig egenskap som dock inte behövs i samma utsträckning idag. Man hamnar i en situation som man känner att man inte klarar av, då bildar kroppen stresshormoner för att förbereda kroppen på "kamp" eller "flykt".
Det finns både positiv och negativ stress som påverkar oss olika. En viss nivå av stress behövs för att få oss att prestera bättre. Vad blir då följderna om man inte ändrar sin stressiga situation? Man kan få stressrelaterade sjukdomar, smärta och värk i kroppen, mag- och tarmproblem. Hjärt och kärlsjukdomar, depression, dålig sömn etc.. Fibromylalgi, än är det inte helt säkert att den sjukdomen är specifik just för stress, men det finns rön om att den ska kunna uppkomma vid långvarig negativ stress. Det är en psykosomatisk sjukdom som yttrar sig genom värk och spänningar i musklerna. Tillslut om det går alldelens för långt så går man "in i väggen", eller blir utbränd. Kroppens alla organsystem upp allt mer och man blir sämre och sämre. Därför är det viktigt att se till sin livssituation och att inte ignorera kroppens signaler.


 

Texten kommer från ett arbete jag gjorde i skolan under Psykologi A kursen, med ett par ändringar och tillägg.

Glöm inte att kolla in undersökningen som handlar om stress. Klicka här!

Källor:

  Psykologi - M Levander
  Källa 2
  Källa 3
  Källa 4
  Källa 5
  Källa 6 


Av: AlexandraK

Datum för publicering

  • 2007-10-08
Anmäl
2007-10-13 00:12 #1 av: Martin

 

Kanonartikel!

Ett tillägg om hur man kan förebygga stress, som fungerar mycket bra för mig. Det är mental träning (nu syftar jag mest på stress i jobbet). Dels diverse avslappningsövningar, men även att under avslappning sätta sig in i olika situationer som kan dyka upp på ett jobb. Kanske inte att man varje gång löser dem på ett visst sätt, för det kan då bli så att man inte är flexibel och ser en bättre lösning när situationen dyker upp, eller kan anpassa sig till olika utfall som en viss situation kan leda till.

Sen är det (funkar för mig i alla fall) bra att ha en liten trigger, en trigger som man under den mentala avslappningen tränar på. Något som gör att kroppen kopplar det till det man tränar under den mentala träningen, och därigenom kan man kanske omvandla viss negativ stress till positiv stress istället. Samt, så kanske man genom en bättre förberedelse kan undvika att nå högst upp på stresskurvan.

Det är ju så, att helt utan stress (något som triggar oss) så kan vi inte prestera bra eller optimalt, för det finns inget som motiverar oss. Å andra sidan, blir stresspåslaget för stort så drabbas man av fysiologiska begränsningar, man tappar finmotorik och kan endast använda grovmotorik vilket kanske (ganska ofta) är till men för det man håller på med.

Det handlar alltså om att hitta en fin avvägning, vi brukar kalla det "tänd men inte spänd". 

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2007-10-13 00:28 #2 av: [Quellii]

#1 Helt rätt! :)
Har du något tips på böcker om mental träning eller någon "coach"?

Anmäl
2007-10-13 01:06 #3 av: Martin

 

Mest yrkesspecifika dvd-skivor med mental träning, men vet att jag läst en del annat jag gillar, skall se om jag kan hitta det igen.

 

Ett annat tips är något som fungerar för mig. Det är kombinationer av saker jag fått från olika håll som jag tagit till mig. T.ex, vid mental träning vill jag ha musik helt utan sång. Även om rent instrumental musik också kan förmedla känslor, så föredrar jag den instrumentala vid mental träning för jag vill inte att en låts text skall påverka mig.

Musik av den typ som t.ex. ERA gör, skotsk musik (gärna säckpipa), irländskinspirerad musik, det är  sådant som funkar för mig.

Ligger på rygg i sängen, försöker slappna av. Spänner först vänster ben i cirka 10-15 sekunder, slappnar av. Likadant med höger ben. Slappnar av. Går igenom hela kroppen, jag brukar köra ordningen ben, armar, rygg (pressa ner ryggen i sängen, lite genom att höja höftpartiet) och sist huvud (pressa ner det i sängen, spänn nacken). När man sedan slappnar av har det gått några minuter och jag känner mig väldigt avslappnad. Använder ofta tekniken för att somna snabbare om jag känner att jag inte är speciellt trött, eller om det är mycket tankar som snurrar.

Medan jag slappnar av, efter att ha spänt en muskel/kroppsdel försöker jag få en "tung" känsla i kroppsdelen, då vet jag att den är avslappnad. Som om det är överkörd av en ångvält - ungefär.

Återkommer med fler tips & tricks vid tillfälle, och skall kolla upp litteratur som passat mig.             

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2007-10-14 21:07 #4 av: Martin

 

Sällan är man hellet så mentalt laddad, och avslappnad, som när man kommer hem en eftermiddag efter att ha varit ute i naturen hela dagen. 4 timmar nere vid havet, promenerandes fram och tillbaka, titta på vågorna, fåglarna, mötte lite människor. Pratade med några, nickade bara hälsande till andra. Och sedan var man ensam igen, med vågornas brus, och vindens sus.

Helt ensam var jag inte, en kamera hade jag med mig. Att förvalta ett intresse / en hobby, det är avkoppling för mig.             

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2007-10-14 22:53 #5 av: korseett

bra artikel!

Anmäl
2009-12-11 14:09 #6 av: [Quellii]

Gammal artikel.. Men hur är det nu i väntan på julen? Mycket stress eller hålls det på en behaglig nivå? Julen måste ju vara en period då många går och är stressade, men behöver vi egentligen känna så?

Anmäl
2009-12-11 21:34 #7 av: [SvenA]

Det rapporterades härom dagen att folket tydligen känner sig väldigt stressade inför julen

Jag tror att det beror på att man ställer för stora krav på sig själv attt allt ska vara så perfekt när julafton kommer

Det kan även bero på att många inte vet om de blir utförsäkrade eller eventuellt arbetslösa efter julen dett skapar en farlig stress hos många

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.