Etikettersmärta-och-värkmotion-och-rörelsehuskurer-egenvård
Läst 36 ggr
Lona
2020-09-25, 18:35

Hur förebygga artros?

Jag har en gammal skada i ena foten, multipla frakturer och avslitna ledband mm i vristen. Det ökar tydligen risken för artros rätt rejält men finns det något jag kan göra för att förebygga det så gott det går? Tillskott, träning, nåt annat…? Foten är "hoplappad" så gott det går men jag kan tänka mig att risken ökar ytterligare eftersom den funkar långt ifrån optimalt.

"Jag är inte klok men jag är smart!" Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhet🌺
Sindri
2020-09-25, 20:26
#1

Det finns massor med kosttillskott som skall vara bra mot artros. Både maken och jag har det så vi har en hel uppsättning här hemma.

  • Nyponpulver, helt Ok att ha i exvis yoghurt. Köp inte dyra Litomove eller Litosin, vi köper burkar från Back on Track på Svensk koststillskott eller Apotea
  • MSM - svavel. Vitt pulver som smakar urk. Förstör yoghurten helt, Bättre blanda med vatten och inmundiga det sura glaset. (Lignisul, samma inköpsställen som ovan)
  • Glukosamin, tabletter, finns med och utan kondroitin . Endast maken äter, köper från England, men det finns såklart i Sverige också.
  • Kollagen. Jag köper något som heter Clean Collagen, samma ställen som nypon och MSM.
  • Omega 3.

Om man vill satsa på att äta bra grejer istället (eller också) så ja, nypon, bara att ut och plocka nu, går bra att dela, kärna ur och frysa och ta fram och äta året runt.

Avocado skall vara väldigt bra för broskbildning.

Skaldjur. Räkor är bra, spara skalen och koka buljong.

Ett av problemen med artros är att man ofta får inflammation i leden som saknar brosk. Därför är antinflammatorisk kost bra (men det är det alltid). Det innebär minimalt med charkprodukter, mjöl, socker etc. Se upp med dolt socker i hel- och halvfabrikat.

Tro inte på att det är farligt med rött kött. Man har blandat in charkprodukter i de undersökningar man hänvisar till och det är inte samma sak.
Men med kött så är förstås gräsbetes- eller viltkött bäst. Spannmål och majs till kor ger för mycket omega6 i köttet och det är inflammationsdrivande.
Fisk, speciellt feta fiskar, men nyttan med den norska laxen kan diskuteras på grund av fodret och antibiotikan. Vi äter bara ekologisk eller kravlax.
Samma sak gäller kyckling, tyvärr kanske även den ekologiska får mycket spannmål. Hittar du en liten lokal uppfödare som låter hönsen gå ute är det guld värt.

Om du googlar på antiinflammatorisk kost eller AIP så hittar du fler tips. Ibland motstridiga tyvärr.

Motion är alltid bra, men med måtta och rätt sorts. Har man artros i ett knä så springer man såklart inte, men man tränar musklerna runtom för att avlasta leden.

Sedan tror jag det hänger mycket på generna om man får artros eller inte. Det finns löpare som är över 70 och har sprungit flera maraton utan minsta känning av artros. Jag fick det vid 50+, är liten och tunn. Antagligen sprungit för mycket på asfalt.

Du borde kunna få remiss till sjukgymnast för att lära dig rätt sorts träning för foten. Hoppas innerligen du slipper artros.

  • Redigerat av Sindri 2020-09-25, 20:31
Lona
2020-09-25, 21:15
#2

#1: Tack för ett långt och informativt svar! Jag ska till en fysioterapeut snart av andra anledningar, jag tänkte ta upp min fot också när jag ändå är där. Jag tror helt klart att den kan behöva ett speciellt träningsprogram inte bara för att undvika artros utan även för att kunna fungera så bra som möjligt i vardagen.

Egentligen så kan jag ju mycket av det här, hundarna är jag väldigt noga med att hålla i bra kondition och den äldsta får diverse kosttillskott, men att tillämpa det på sig själv är en annan femma… :-)

"Jag är inte klok men jag är smart!" Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhet🌺
Sindri
2020-09-25, 22:59
#3

Ja, detsamma är det med barn och andra kära man har omkring sig. 😊
Men nu skall du satsa på dig själv. Artros är verkligen inte kul, och fötter är så himla viktigt. Har opererat mina flera gånger och blir aldrig riktigt bra.
Många skor att slänga har det blivit……

Upp till toppen