Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1067 ggr
NesoOberon
7/26/17, 7:16 PM

Ont i öronen när jag flyger

Hej! Vill börja med att säga att jag har faktiskt ingen aning om vilken sajt jag ska göra inlägget på, så jag ber om ursäkt om det är på fel ifokus-sajt men isåfall kan väl admin rätta mig (så får jag lägga ut igen)? Till problemet: jag får fruktansvärt ont i öronen när jag flyger flygplan. Oftast bara när vi landar, men ibland även lite på vägen upp. Har även vid enstaka tillfällen klarat av flygturer utan någon smärta alls (oftast då jag sovit, men en gång sov jag inte). Jag tror att det beror på att jag är spänd, men även i avslappnat tillstånd får jag ont, brukar sitta och gråta. Har prövat allt ifrån öronproppar till tuggummi. Kan någon säga vad det beror på, och ge mig råd på vad jag ska göra åt saken? Brukar för övrigt ej ha problem med öronen (såsom öroninflammation, o. dyl. ), det är väl bara hörseln som är lite dålig ;) Tack på förhand!

Annons:
Calcifer
7/26/17, 7:20 PM
#1

Det är otroligt vanligt att man får lock för öronen när man lyfter och landar. Det som fungerar för mig är att hålla för näsan och blåsa ut med munnen stängd  för att lätta på trycket. Eller tugga tuggummi.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
7/26/17, 7:22 PM
#2

Det är inte helt ovanligt men såklart obehagligt. Har du provat att tryckutjämna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
7/26/17, 7:29 PM
#3

Är man det minsta förkyld brukar det vara värre. Det kan vara en god idé att prova avsvällande nässpray, så fungerar tryckutjämningen bättre.

Det lär också finnas speciella öronproppar som ska hjälpa, kan vara värt att pröva.
(Jag har inte provat dem själv.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
7/26/17, 7:30 PM
#4

Nässpray precis innan start och tigga tuggummi med öppen mun brukar hjälpa.

Flyger man rejält förkyld kan trumhinnan spricka. Been there done that

Jalking
7/26/17, 7:53 PM
#5

Problemet är detsamma som när man dyker - lösningen på problemet också.

[Thiah]
7/27/17, 4:20 PM
#6

Jag brukar försöka dricka något i starten eller landningen. Och tugga tuggummi. Allt för att få mycket vätska att svälja.

Annons:
Aleya
7/28/17, 7:28 PM
#7

Får så när jag åker tåg också. I tunnlar. Men det brukar gå över. Och samma då jag flyger. Men brukar sova då jag flyger så jag brukar inte bry mig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NiklasTyreso
7/31/17, 10:17 AM
#8

Tryckutjämna är lösningen, men om dränagegångarna mellan öra och näsa är svullna kan nässpray behövas. Beror svullnaden i slemhinnan på förkylning kan tryckutjämningen blåsa upp snor och bakterier i örat så man får öroninflammation.

Honestyisdead
7/31/17, 2:23 PM
#9

#8 Det vill jag ha källa på. Att det skulle orsaka öroninflammation.

Liz85
8/3/17, 10:10 PM
#10

Angående de där öronpropoarna för flygning så införskaffade jag de till när jag flög för några år sedan då varken tuggummi eller tryckutjämning funkade för mig. Satte in öronpropparna kanske 5-10 minuter innan start samt 10 minuter innan landning och de funkade jättebra. Rekommenderar De!

Honestyisdead
8/4/17, 12:55 AM
#11

#10 Hur verkar dom?

Liz85
8/4/17, 4:39 PM
#12

Lite osäker på exakt vad du menar men de ser ju ut som en miniatyrfram i plast. de där tunna "lagren" täpper till mellan örongången och trycket i kabinen på nåt vis för att hjälpa till jämna ut. De är mjuka och lätta att använda.

Liz85
8/4/17, 4:40 PM
#13

miniatyrgran*

Annons:
Maria
8/4/17, 4:48 PM
#14

#13 Är det sådana man har när man badar för att undvika vatten i öronen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
8/4/17, 5:14 PM
#15

Det är speciella för när man ska flyga. Finns på apoteken.

Magi-cat
8/4/17, 5:28 PM
#16

Som jag länkade till i #3:

http://www.earplanes.se/

"Ont i öronen när Du flyger?

Köp EarPlanes®!

Öronproppen som tryckutjämnar med hjälp av ett tryckreglerande filter! EarPlanes® är ett par supermjuka öronpluggar som utjämnar och reglerar trycket mellan kabinen och örongången så att trycket utjämnas i lugn takt och Du slipper smärta och obehag i öronen"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
8/4/17, 5:28 PM
#17

#15 Aha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NesoOberon
9/3/17, 9:52 PM
#18

Tack för alla svar och ja, jag har tryckutjämnat sjukt många gånger men det har inte hjälpt. Det enda jag inte har provat är nässpray. Ska pröva nästa gång. Tack!

Upp till toppen
Annons: