Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 1742 ggr
novembre
7/18/17, 12:37 PM

Fasta - svårare än jag trodde

Hejsan

Är det någon här som har koll på fasta och vad man bör göra under en fasteperiod? Jag har precis börjat med en fasta (Ledins vitaminfasta som är ett fastepaket). Det sägs att man ska få energi och bli väldigt pigg, men jag känner inte alls av det där. Jag följer schemat som följde med men jag känner att mitt blodsocker dippar väldigt mycket (kan också sägas att jag fick mens precis innan fasteperioden). 

Jag har gjort de två dagarna för nedtrappning, och nu är jag inne på min andra juicefastedag av 6 fastedagar. Jag känner mig otroligt trött och lite hungrig hela tiden och jag känner mig energilös på jobbet. Just nu känner jag bara för att upphöra hela fasteperioden för jag orkar nästan ingenting pågrund av den konstanta orkeslösheten. 

Därför vill jag gärna höra vad ni som är mer erfarna har att säga om själva fastan innan jag tar något beslut. 

Paketet kostade trots allt en del och huvudanledningen till fastan var att främja hälsan via den utrensningen som sker under fasta.

Annons:
Scorpio97
7/19/17, 11:04 PM
#1

Jag har inte gjort några längre fastor och kan inte påstå att jag har koll egentligen. Jag har bara experimenterat med mig själv för att jag tycker det är intressant och för att se om jag får några hälsofördelar av det. Så det är endast personliga erfarenheter och åsikter jag skriver nedan, ingen fakta. 

Dom flesta dagar äter jag bara middag. Så jag fastar större delen av dygnet även i vanliga fall. Äter lågkolhydratkost så mitt blodsocker bör ligga stabilt. Har dock aldrig fått blodsockerfall ens när jag vräkt i mig socker och sedan inte ätit på flera timmar, jag verkar inte kunna känna av mitt blodsocker på det viset. Blir egentligen aldrig hungrig, brukar bara bli sockersugen när jag "borde" bli hungrig. 

Jag har fastat hela dagar några gånger. Tre dagar som längst. Jag tycker det är absolut enklast att vattenfasta. Då intar jag inget annat än vatten och lite salt. Låter jag bli saltet blir jag trött, seg och varken huvud eller kropp fungerar ordentligt. Eftersom du verkar lida av liknande symptom rekommenderar jag att dricka ett glas vatten med lite salt i, om det är saltbrist brukar man må bättre ganska snabbt :) Jag får ofta saltbrist nu på sommaren eftersom man svettas mer, och om man fastar får man ju dessutom inte i sig salt från kosten på samma sätt som annars. Juicer brukar inte vara salta, men jag vet såklart inte vad ditt paket innehåller. 
Juicer, en liten mängd kalorier från typ grönsaker eller liknande gör mig bara sugen på socker eller mat. Håller jag mig till endast vatten och salt känner jag aldrig att det är jobbigt, jag blir inte hungrig eller sugen och det är väldigt lätt att fasta. Magen blir bara tom på ett skönt sätt, i övrigt tänker jag inte ens på det förutom att det är lite trist att inte äta. 

Har aldrig trappat upp eller ner. Äter min vanliga middag, fastar i det antalet dagar jag hade planerat och sedan bryter jag fastan med en normal middag. Min mage har inga problem med det, men har man känsligare mage kan jag absolut tänka mig att det är bättre att börja och sluta lite försiktigare. 

Har planer på att fasta en vecka någon gång framöver. Då tänker jag prova att lägga till vitamintabletter också, men annars blir det bara salt och vatten :) 

Personligen är jag väldigt skeptiskt till juicefasta. Det brukar vara ganska mycket socker i juice och om man fastar av hälsoskäl tycker jag det känns lite konstigt att dricka socker under tiden. Men jag undviker juice annars också. Sen bör det bli ett problem för blodsockret, för snabba kolhydrater höjer det snabbt och sedan sjunker det lika snabbt. Så såvida man inte sitter och smuttar på juicen konstant så får man såklart ojämnt blodsocker. Då skulle jag nog hellre köra på hela frukter och grönsaker (helst bara grönsaker), om man måste ha något mer än vatten och salt. 

Jag hoppas du hittar något som fungerar för dig! :)


//Jessie

[Devya]
7/20/17, 6:30 AM
#2

Varför fastar ni? Jag har testat det för att jag var nyfiken men nej tack, aldrig igen. Jag blev skakig, svimfärdig och började spy. Jag ser inga fördelar med att fasta och hela idén med detox är tydligen en stor myt efter vad jag har läst.

Maria
7/20/17, 10:16 AM
#3

När jag på 80-talet jobbade i hälsokostbutiker så var det väldigt poppis med fastepaket och jag testade några gånger men tyckte det var kass.

De första dagarna var jobbiga med huvudvärk och yrsel och de sista dagarna upplevde jag ett slags eufori som visserligen var behagligt men sedan så var allt som vanligt igen efter fastan.

Det var ingenting för mig i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
7/20/17, 12:37 PM
#4

#2 Mest pga nyfikenhet. Jag gillar att testa olika saker för att se hur min kropp reagerar. När jag hittar något jag gillar eller som ger mig hälsofördelar så fortsätter jag, annars låter jag bli. 

Jag tror inte kroppen behöver fasta för att rensa ur något eller "detoxa", har man en hälsosam livsstil tror jag koppen klarar det ändå. Kroppen är gjord för det. Men jag tror ändå det kan finnas fördelar med att låta kroppen vila från mat ibland, i alla fall för just mig. För jag mår bra under och efter fasta. Förra gången jag fastade i tre dagar hade jag varit snorig och haft lätta förkylningssymtom i flera veckor. Efter fastan försvann det. Självklart kan det vara ren slump eller placebo, jag vet att mina erfarenheter bara är anekdoter och att det inte finns vetenskapligt bevis. Men för mig har det helt ärligt inte så stor betydelse om jag mår bättre pga placebo eller för att det faktiskt har effekt. Resultatet blir ändå att jag i alla fall upplever att jag mår bättre. Då kan jag lika gärna fortsätta. 

Jag är dessutom överviktig och sockerberoende. Att fasta ibland är enklare för mig än att dra ner på kalorierna varje dag. Efter att jag har ätit socker är det enklare för mig att låta bli mer socker om jag inte äter något alls, än om jag äter mat. Dessutom har jag ibland dagar där jag inte är sugen på mat alls, och ingen mat lockar. Efter några dagars fasta smakar allt gott igen och jag njuter av varje tugga :)

Men om man inte ser några fördelar av att fasta eller mår dåligt av det, så förstår jag självklart om man låter bli. Vi är olika och mår bra av olika saker.


//Jessie

nypisnina
7/27/17, 11:42 AM
#5

Oftast är de 4 första dagarna jobbigast, sen blir man piggare. Det kan ta olika lång tid dock, för mig tog det 6 dagar, men min metabolism var kass då så kroppen visste inte vad den skulle göra. Håll ut i ett par dagar till eller avbryt, man ska inte må allt för dåligt för då kanske inte fasta är något för just dig. (Kan meddela att det inte är för mig heller, en dag eller två, men sen mår jag för dåligt, det finns gränser känner jag.)

parsley
8/1/17, 10:02 AM
#6

Jag har fastat några gånger, antingen i form av kortare fastor middag dag-frukost dag 3 eller 3 dagar sammanhängande. Några färdiga fastepaket har jag inte köpt, utan jag har druckit grönt te, vatten och hemkokt buljong, samt tagit extra salt. Äter man LCHF så kroppen är inställd på fettdrift så brukar det vara lättare att fasta, än om man är van vid att äta mer kolhydrater. 

Är du trött matt och orkeslös så kan det bero på saltbrist. Testa att ta extra salt. Välj gärna seltinsalt eller oraffinerat havssalt. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och svälj ner det med vatten. Är det saltbrist, så känner du dig snart piggare. 

Mår du inte bra av fastan, så avbryt. Testa en kortare fasta, om du vill försöka igen. 

http://www.kostdoktorn.se/periodisk-fasta

Annons:
Tant Grön
8/1/17, 10:40 AM
#7

Jag fastade ett par gånger i slutet av 70-talet. Hade en råsaftcentrifug och drack hemmagjorda grönsaksjuicer och ibland lite fruktjuice, mest på äpple och lite apelsin.
Med 2 nedtrappningsdagar och 2 upptrappningsdagar blev det 12 dagar.
Mådde jättebra hela tiden, jobbade heltid ackord på fabrik och gick långa promenader. Man blev så lätt i kroppen och euforisk.
Juicerna hade jag till frukost - lunch - middag - kvällsmål, som mellanmål drack jag örtteer eller grönsaksbuljong. Har för mig att det var en speciell buljong från hälsokosten med inget eller bara lite salt, eller så kokade jag egen, kommer inte ihåg det.
Salt socker och koffein var förbjudet. Man kunde ha pyttelitet honung i teerna. Dom smuttade jag på när jag blev hungrig. Minst 4 liter vätska har jag för mig att man skulle dricka, eller om det var fem.
De tre sista dagarna var jobbigast, för då blev jag väldigt sugen på riktig mat.
En jag kände köpte ett svindyrt fastepaket, men fick magkatarr av det och fick avbryta.
Till frukost brukade jag dricka en kopp rotsellerijuice för det skulle vara renande och så drack jag morotsjuice.

Honestyisdead
8/1/17, 9:20 PM
#8

Jag kan inte fasta. Jag blir ett riktigt monster och mår fruktansvärt dåligt.

Upp till toppen
Annons: