Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 802 ggr
Annielle
7/14/17, 3:27 PM

Mår sämre utan multivitaminer....

Jag försöker att äta så vettigt som möjligt, rätt mycket grönsaker, frukt, nötter och inga stora mängder tillsatt socker från godis och bullar till exempel (i snitt 50 gram choklad eller liknande per dag, vissa dagar ingenting, andra dagar mer…)

Äter multivitamin/mineral tabletter sedan många år tillbaka nästan varje dag (+ extra magnesium och D-vitamin under vinterhalvåret) vill egentligen klara mig på enbart bra mat och slippa ta multivitamin/mineral jämt, men grejen är att varje gång jag slutat med tabletten  dröjer det knappt en vecka innan jag börjar må sämre, brukar sedan ofta bli mer infektionskänslig, mår rent allmänt sämre, orkar mindre, har som längst varit utan tabletten i tre -fyra veckor och då bara mått sämre och sämre….

Jag skulle ju hemskt gärna vilja veta vad det är som jag verkar behöva mer av/har brist på, men kan ju liksom inte gå till vårdcentralen och be dem testa alla vitaminer och mineraler som ingår i tabletten (de har inte ens prover för allt)  så hur tusan ska jag veta/ta reda på vad problemet är?

Tacksam för svar! 🌺

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
tlover
7/14/17, 3:43 PM
#1

Har du kollat om du har gluten el laktosintollerans el andra matsmältningsproblem? Det kan ju leda till vitaminbrist.

Även störningar i magsyran kan göra det (vilket visst ska vara vanligare än vad man tror)

l'm back

Bill&Bull
7/14/17, 3:55 PM
#2

Vissa vitaminer/mineraler kan kroppen vara dålig på att ta upp och dra nytta av, och viss mat måste man äta mycket av för att ens komma upp i dagsbehovet. Som tex järn ska helst tas tillsammans med c vitamin för bästa upptag och tas den med koffein blir de sämre upptag. Jag tycker det är svårt att hålla koll på alla vitaminer/mineraler därför tar jag också tillskott för att vara på säkra sidan

||My Love For Animals Is Immortal||

Annielle
7/14/17, 3:57 PM
#3

#1

Har Ibs konstaterad sedan över 10 år tillbaka, så magproblem har jag ju, de kollade även gluten , gastroskopi och koloskopi då vilket inte visade något.

Där emot blir jag sämre av gluten och undviker det till vardags sedan några år tillbaka (blir något ca en gång i veckan) 

Magsyran har jag funderat på, men vet ju inte…äter för övrigt probiotika sedan lång tid tillbaka vilket jag inte klarar mig utan (har ständiga mag/tarmsmärtor och diarré annars) och matsmältningsenzymer sedan ca en månad tillbaka vilket hjälper en del.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
7/14/17, 4:17 PM
#4

Maten innehåller ju inte heller alla de näringsämnen vi tror och som finns i tabellerna (som gjordes för många decennier sedan). Eftersom våra jordar blivit så utarmade av all konstgödsel så innehåller följaktligen inte det vi odlar i dem, det som de borde innehålla.
Sedan tror jag vi får i oss mycket annat som gör att kroppen inte kan ta till sig all näring.
Att ta blodprov är inte alltid ett bra sätt att få reda på brister. För att ett ämne finns i blodet säger inget om hur bra kroppen kan ta till sig det, det gäller allt från vitaminer, mineraler, hormoner etc.

Det här med näring och hälsa har blivit väldigt komplicerat i och med att "utveckling" inom området.
Men en bra tarmflora kan ju hjälpa upp det lite, så om du försöker få i dig sånt som är bra för ditt mikrobiom så tror jag du är en god bit på väg.

Själv älskar jag surkål och annat syrat, och det gör väldigt gott för hela kroppen.

Och det här med gluten; är din kropp känslig för det (om du t ex har läckande tarm som gör att näringsämnen kommer ut oprocessade i blodet) så är det faktiskt nolltolerans som gäller. Endera äter man eller inte. Har du testat att utesluta det till 100% i några veckor och se om du mår bättre? Det kan faktiskt vara värt det.

tlover
7/14/17, 4:19 PM
#5

#3 Då har du nog orsaken där.

Det finns en bok om en liten privat sponsrad studie om bladgrönsaker som du kanske ska läsa.

Du kanske tycker att det är humbug men jag tyckte det var nog intressant för att testa när jag får råd. Hjälpen i detta fall är att dricka 1 liter grön smoothie om dagen, då har många med tex magproblem, dålig matsmältning osv blivit bättre.

Boken heter "Grönt för livet" av Victoria Boutenko ISBN 978-91-633-6214-9. Då kan du läsa den för att se om det är något du kan tänka dig att testa

l'm back

Annielle
7/16/17, 9:51 AM
#6

Bill&Bull och Sindri

Jo, jag känner till det här med att det kan vara svårt att ta upp näringsämnen som till exempel järn, tänker mycket på det och äter vanligtvis något c-vitamininnehållande i måltiden/till måltiden och dricker t.e.x. inga koffeinhaltiga drycker över huvudtaget.

Medveten om att jordarna är utarmade, att blodprov inte alltid är det bästa och att tarmfloran är extremt viktigt för både fysisk och psykisk hälsa (har läst Matmyten, Charmen med tarmen, Magsmart, Food pharmacy och säkert någon mer bok på just det området) och säkerligen skulle jag må bättre på många sätt om jag kunde fixa till min tarmflora till det bättre.

Tyvärr kan jag inte äta syrade produkter eller drycker, det har både med mina syraskadade tänder att göra + att jag är histaminkänslig och får klåda på hela kroppen när jag har ätit sådant tidigare. Hade definitivt satsat på det annars.

Tyvärr är ju stress en av de värsta bovarna i sammanhanget, de sabbar ju också tarmfloran och jag lider av en långvarig svår form av PTSD (posttraumatiskt stressyndrom) och har en allmänt långvarig och svår livssituation med utmattningsproblematik som påverkar mig både fysiskt och psykiskt sedan många år tillbaka.

Har under ett par månader en gång skippat gluten helt, men kan inte svara på om det gjorde mig bättre på något vis eftersom jag var sängliggande fullkomligt utmattad av smärta mest hela tiden just då och åt extremt lite och ovarierat (inte pga magsmärta dock, annan smärta)

Det är väldigt svårt för mig att utesluta saker ur kosten helt och hållet dels för att sådant triggar igång ätstörningar som jag har lidit av typ halva livet och för att det finns en hel del som jag är känslig för och äter begränsat av redan.

Hade jag kunnat skulle jag skippa sådant som innehåller tillsatt socker och vitt mjöl helt och hållet för länge sedan eftersom det skadar på så många sätt,och nu när jag vet mycket väl hur skadligt det är för tarmfloran motiverar det ju ännu mer.

Men jag har kämpat i så många år med det, åt mängder med socker under många år och har lyckats vara utan som längst ett par månader men sedan tappat kontrollen p.g.a känsloätande….kämpar vidare med det hela tiden.

Jag tycker dock att det är lite väl extremt att jag kan känna att jag blir så snabbt sämre av att inte äta min multivitamin/mineral , borde ju liksom vara något som jag hela tiden ligger lågt på eller redan har brist på när det ger sig till känna så snabbt?!?

Sedan är faktiskt en av anledningarna till att jag helst vill klara mig utan vitamin/mineralpiller att det inte är bra för tarmfloran, precis som mediciner av alla de slag.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Annielle
7/16/17, 10:01 AM
#7

tlover

Återkommer med svar, skrev men det försvann! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Namiko
7/16/17, 11:21 AM
#8

Gällande tarmfloran, äter du baljväxter? Äter man hela bönor och inte tuggar så noga så är det rena festmåltiden för bra bakterier.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annielle
7/16/17, 2:35 PM
#9

#8

Japp, jag äter bönor, trodde tidigare att linser hade samma effekt, men det har det visst inte fick jag reda på sedan, så nu satsar jag mer på bönor än linser sen ett tag tillbaka.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
7/16/17, 3:00 PM
#10

tlover

Ja, jag tror också det, men kanske inte hela orsaken?!?  Den boken har jag faktiskt redan läst och tyckte var intressant! 🙂 Tack för tipset! Ska låna den igen.

Jag har druckit en del gröna smoothies det senaste året, dock inte en hel liter om dagen, problemet är att jag blir så himla mätt på gröna smoothies att jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat i övrigt,, behöver dessutom inte gå ner i vikt eller så.

Testade att ta en grön smoothie i stället för frukost i några dagar, min rädsla var att jag skulle få sämre fysisk ork, men där blev jag faktiskt positivt överraskad eftersom jag till och med fick bättre ork. MEN, den mentala biten där emot, hjälp alltså! Jag trodde på allvar att jag höll på att bli dement, blev helt stopp i skallen, kunde inte göra enkla grejer som jag normalt kan, blev verkligen rädd och kände mig  dum i huvudet. Kopplade inte samman det med att jag drack den gröna smoothien i stället för min vanliga frukost förrän några dagar hade gått och jag slutade med det för att upptäcka att hjärnan fungerade bättre igen tack och lov!

Behöver en ny mixer nu, ska återuppta smoothiedrickandet igen även om det nog blir svårt att få ner en hel liter om dagen.

Skulle vara väldigt intressant att höra om hur du upplever det.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
7/16/17, 4:05 PM
#11

#10 sällan finns det bara en lösning eller ett problem utan ofta är det flera 🙂

När jag har råd med gröna smoothies så tänker jag testa att dela upp det över dagen, vissa i studien gjorde det också kanske något att testa?

l'm back

Sindri
7/16/17, 5:17 PM
#12

Du har det verkligen jobbigt som har så många olika parametrar att tänka på. Förstår att det känns komplicerat att vara så begränsad av olika faktorer.
Kan dock inte låta bli att fundera på det där med syrat. Om man köper färdigsyrade produkter så ingår oftast citronsyra - det är inte det du reagerat på tror du?
Jag syrar vitkål, morötter och lite annat själv och jag upplever inte att det är syrligt på något sätt. Men jag kan ju ha fel, jag blir lite osäker.

Och jag håller med dig om det där med kosttillskott - det är ju fasen också att man inte skall kunna få i sig allt man behöver med riktig mat.
Jag tänker också att har man en sån "mathistoria" som du kan det ta lite tid att få kroppen att fungera normalt igen.
Du får försöka lägga om din kost med små steg och helt enkelt ta dina vitaminer så länge.
Förhoppningsvis kan du klara dig på nästan bara mat om ett tag, men i det här landet behöver vi nog alltid tillskott av D-vitamin.
Jag äter också Kelp och Selen för det är svårt att få i sig tillräckligt även med en bra kost.

Annielle
7/20/17, 9:27 PM
#13

#12 Sindri

Ursäkta sent svar, men blev bortglömt.Jo, tyvärr är det mycket att tänka på som gör det komplicerat.😕

Jag har hållt mig till Tistelvinds ekologiska syrade produkter och de innehåller ingen citronsyra utan bara grönsaker, salt och i vissa fall kryddor. Märkligt att du inte upplever dina syrade grönsaker syrliga?!? Låter du dem stå tillräckligt länge då?

Jag har lagt om min kost under flera års tid redan, om jag jämför med tidigare så har jag aldrig ätit så bra som nu, men förbättringar kan man ju alltid göra, ja skulle vara skönt om det gick att klara sig på nästan bara mat om en inte allt för lång tid.

D-vitamin tror jag definitivt att vi behöver här uppe i norden, men inte nödvändigtvis på sommaren om man vistas i solen kortare stunder med mycket bar hud när solen är som starkast på dagen så ofta som möjligt.

Selen kan man ju få i sig väldigtmycket av via Paranötter, så det kör jag hellre på än piller, tål man inte nötter får man ju vara noggrannare eller ta piller.

Jag har ätit kelp som pulver för att få i mig Jod , antar att det är därför som du äter kelp? Men har sedan läst om att det varierar mycket med Jodhalten i Kelp och att man kan få i sig väldigt höga mängder jod som kan vara skadlig för sköldkörteln då 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: