Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2606 ggr
Nymphadora
7/12/17, 5:05 PM

Alkohol vid morfinpaus ok?

Jag har skadat vänster nacke och arm och käkar morfin just nu. Mitt i semestern = astrist. Min fråga: jag dricker givetvis ingen alkohol så länge jag äter morfin, MEN om jag skulle vilja ta ett par öl eller två glas bubbel någon kväll - kan jag göra uppehåll från morfinet det omgivande dygnet och då vara trygg i att det inte händer nåt?

Annons:
Maria
7/12/17, 5:12 PM
#1

Morfin är ett starkt preparat och har du det på ordination och klarar dig utan så är det bara att gratulera. Jag tycker du ska låta bli alkoholen helt så länge du medicineras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niseeu
7/12/17, 7:09 PM
#2

Tyvärr så är det mycket som kan gå fel även om du inte tar morfin samma dygn du tänker dricka. Det är väldigt viktigt att du inte dricker så länge du äter morfin det kan som sagt sluta väldigt illa. Har du provat att hoppa över ett dygn med morfin eller var det bara en tanke?

Nymphadora
7/12/17, 8:32 PM
#3

#2 Jag har inte provat att hoppa över, nej. Det var bara en tanke.

[Devya]
7/13/17, 6:31 AM
#4

Det tar ju nog en längre tid innan det försvinner ur kroppen så börja nu inte på att dricka alkohol efter endast en dags uppehåll.

[Devya]
7/13/17, 6:41 AM
#5

Läste också att man kan få abstinensliknande besvär om man slutar tvärt. Vet inte hur länge du har tagit morfin men snälla ring läkaren så att hon/han kan ge dig råd istället för att få idéer och fråga om råd på nätet. Morfin är ju inget vanligt läkemedel utan lite mer komplicerad än så med tanke på hur stark det är och hur lätt beroendeframkallande det är.

Nymphadora
7/13/17, 12:23 PM
#6

#5 Tar endast 15 mg om dagen och har gjort det i en vecka, så det är inget långvarigt och ingen hög dos. Men visst kan jag ringa läkaren och fråga, tänkte mer om nån visste.

Annons:
[Devya]
7/14/17, 7:09 AM
#7

#6 Om ingen här är läkare och vet exakt hur pass allvarlig din skada är så vet nog ingen här särskilt mycket. :) Fint om du ringer din läkare. :)

Niseeu
7/14/17, 9:16 AM
#8

#7 Jag har själv ätit stark morfin och det kan gå RIKTIGT illa om man konsumerar alkohol i samband med att man äter morfin och konsekvenserna av det kan bli stora. Min läkare på smärtmottagningen har pratat om hur naiva vissa är när det kommer till morfin och alkohol tex så leder det allt för ofta till döden när man konsumerar alkohol i samanaband med att man tar morfin.

Ary
7/14/17, 10:45 AM
#9

Vad heter preparatet du äter och vad äter du mer för smärtstillande? Man får räkna in den totala belastningen på levern och hur lång tid det tar innan medicinerna gått ur. Depottabletter tex sitter i längre. Så att gå från det ena till det andra är inte säkert att det går på en timme eller 2…

Nymphadora
7/14/17, 1:27 PM
#10

Jaja, jag skiter i det.

Nymphadora
7/14/17, 1:27 PM
#11

Alltså jag skiter i alkoholen. Orka.

Upp till toppen
Annons: