Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1310 ggr
adoptera
2017-06-29 15:50

lågt blodvärde

En släkting är på sjukhus pga lågt blodvärde. Vet någon vad det kan bero på?  Hans fru skjutsade in honom då han knappt orkade ta sig ur sängen. Han är 40 år ickerökare och hade blodvärde 50. Frun talade nyss med läkaren som inte visste varför det var lågt. Kan någon sjukdom ge lågt blodvärde?

Annons:
Maria
2017-06-29 15:56
#1

Jag gissar att han kommer att utredas nu om varför han har så låga värden.

Det finns mängder av tillstånd som kan orsaka det så man kan inte spekulera utan att ha mer information så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-06-29 15:57
#2

Kan finnas olika orsaker, blödande magsår eller andra typer av blödningar, olika blodbristsjukdomar.

B12-brist, glutenintolerans (Celiaki) men läkaren får ju så klart göra ordentliga undersökningar för att kolla upp vad det kan bero på.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2017-06-29 16:08
#3

Ett hB på 50 är som sagts väldigt lågt. Inte underligt att han inte orkade någonting!

Han blir förmodligen inlagd så de får utreda vad det beror på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

adoptera
2017-06-29 16:12
#4

Tack

Han har varit trött en tid men alltid skyllt på stressigt jobb så ingen har tänkt att det kunde bero på något annat förrän senaste dagarna.

adoptera
2017-06-30 18:39
#5

Man måste väl inte ta benmärgsprov för att se blodbrist? Gastroskopi är gjord men ingen blödning syntes i magsäck. Nu ska tas benmärgsprov tydligen och jag googlar ihjäl mig och läser och läser.  Man tar väl inte benmärgsprov i "vanliga fall" om man bara har lite järnbrist så får man väl bara tabletter? Blir så orolig.

Annielle
2017-06-30 20:32
#6

Inte om man vet orsaken till järnbristen /blodbristen, då kan man ju ge järntabletter bara.

Men vet man inte orsaken så behöver man ju ta reda på vad det är så att man kan behandla det på rätt sätt.

Är ju bra att han har en läkare som är noggrann, förstår att dock att du är orolig. skulle jag också ha varit när man inte vet vad det är och så…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Maria
2017-06-30 20:46
#7

Eftersom blodvärde är väldigt lågt så vill man utreda orsaken och det är ju väldigt bra. Försök att inte googla för mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Melbun]
2017-07-01 21:54
#8

Hade precis praktik på en hematologiavd. Ganska många kom in från akuten med lågt blodvärde och det var ganska standard att de fick en blodtransfusion och stanna för utredning. Kan egentligen skriva en hel novell om detta men jag tror inte man gör sig själv genom att googla sönder sig i förväg . Man blir bara orolig eftersom det finns alla möjliga anledingar till varför. Det bästa är nog att försöka ta det som det kommer när ni får svar. ❤️

adoptera
2017-07-02 01:09
#9

Leukemi, en ovanligare sort men med god prognos

Maria
2017-07-02 07:17
#10

#9 Leukemi är ett samlingsnamn på flera olika blodsjukdomar så jag förstår inte riktigt ditt inlägg?

Det går inte ens att gissa vad det kan vara som gör att TS släkting har lågt blodvärde när inte ens läkarna kunde ge besked så att slänga ur sig en diagnosgissning känns inte OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

adoptera
2017-07-02 09:33
#11

#10 Han fick ju det svaret  av läkare igår. En ovanlig sorts leukemi som bara 2 % av de som får leukemi har. Hette hårcellsleukemi. Så ingen gissning ifrån mig.

Maria
2017-07-02 09:41
#12

#11 Förlåt mig. Jag trodde det var någon annan som gissat en diagnos.

Det var tråkiga nyheter men skönt att han snabbt fått en diagnos så att behandling kan sättas in.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2017-07-02 16:32
#13

Vad skönt att ni har fått reda på vad det är och att det har  en god prognos i alla fall 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Magi-cat
2017-07-02 16:44
#14

Som sagts, bra med tidig diagnos och skönt att prognosen är bra. 

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: