Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 837 ggr
emma_skane
2017-06-21 13:01

Biopat & Homeopat?

Hej!

Har ni någon gång varit hos en naturläkare, homeopat?  Fått några svar eller läkemedel?  Har ni testat några olika metoder?

Jag besökte en för första gången igår och jag fick homeopatsika läkemedel som ska boosta mitt immunförsvar., efter att ha gjort en blod och funktionsanalys. Medicinerna är registrerade hos läkemedelsverket.   

Men en vis oro viss alltid hos mig när man ska ta medicin.. även om dessa är rena former från växt-djur och mineralriket.

Vad anser ni om sådant här?

Annons:
Maria
2017-06-21 13:24
#1

Alla naturläkemedel måste vara godkända för att få säljas så det är liksom ingen "värdegaranti"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ApanAnn
2017-06-23 08:42
#2

Läkemedelsverket gör ingen värdering av effekten på de homeopatika som "registrerats" så det är egentligen inte en bra kvalitetsmarkör. Enda kravet är att de måste vara av en "styrka" så att de är så pass utspädda att de i princip inte kan ge någon verkan plus att de ska visa att de är framställda med bra kvalitet och säkerhet. Så om inte det du fått är förorenat med något annat är det typ noll risk att stoppa i sig det, eftersom det inte bör ge nån mer effekt än placebo och ev nocebo. Fast jag vet iofs inte om läkemedelsverket gör egna renhetskoller eller bara tittar på etiketten och den dokumentation företaget skickar in. (https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Halso---sjukvard/Homeopatika/) Jag är ganska negativ till homeopatika. Jag skulle "våga" stoppa i mig det, men jag gar inga illusioner av att det funkar. Att ligga i en sjuksal bredvid ett barn som gråter av smärta och där hens föräldrar mixtrar med olika homeopatikaflaskor till hen ärrade mig för livet kan jag väl säga. Det var väl ett sätt för föräldrarna att känna att de gjorde något, antar jag, men verkade inte hjälpa barnet nåt direkt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Aleya
2017-06-23 15:59
#3

Bara så du vet är läkare en titel för någon som är legitimerad läkare, så det är en skyddad titel. Och det är knappast en homeopat. Och redan där hade jag vägrat gå till en. Men du gör som du vill. Men jag skulle inte stoppa i mig saker som inte det först kollats på om dom inte är hälsofarliga i kombination med andra läkemedel eller om dom i sig inte är livsfarliga. Vet för nått år sedan var folk glada i att ta någon lav. Och ganska många fick levern förstörd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2017-06-23 18:38
#4

Om det är de typiska "sockerpillren" som är utspädda i hög styrka med olika substanser skulle jag definitivt inte vara orolig för att ta dem på grund av att de skulle vara farliga eller så,  sådant har jag för övrigt själv testat för många år sedan utan några biverkningar, blev där emot av med långvariga halsbesvär som vanliga vården inte kunde hjälpa mig med överhuvudtaget (inte öron-näsa-hals heller) Vanliga läkemedel har jag där emot väldigt stor respekt för på grund av att de ofta ger biverkningar, har själv väldigt stor erfarenhet av svåra biverkningar, likaså många omkring mig.

Homepatiska läkemedel används ju för övrigt inom vården på flera ställen i europa.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ary
2017-06-24 15:16
#5

Har ju inte hört om någon som blivit dålig av det. Däremot många som tar det mot envisa båhåleinflammationer mm.

OlgaMaria
2017-07-03 11:16
#6

Jag skulle inte vara orolig för att ta dessa. Testa och se om de hjälper.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
tk1971
2017-07-04 07:04
#7

Mja, om du vill betala en massa för "behandling" och vatten så är det ju helt upp till dig själv. 

Jag har aldrig varit hos en homeopat själv, men jag bodde en gång i ett bostadsområde där det fanns en homeopatmottagning, och det var en stadig trafik dit. Så det råder nog ingen brist på människor som tror på detta. 

Men som sagt, var och en gör som den vill.

Upp till toppen
Annons: