Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1751 ggr
Liz85
5/23/17, 12:44 AM

Fortfarande svullet ibland?

Det har alltså gått snart sex veckor sedan jag lyckades kliva snett. Inget konstigt så, det har hänt några gånger nu med denna fot. Vilket är en anledning till att  hörde mig för hos en sjukgymnast.

- Har därigenom fått veta genom vilka övningar som stärker foten bäst, och att fotledsstöd inte bör användas. (Använder det därför väldigt lite nu.)

- Kan dessutom gå på den utan nästan några som helst problem, det är när det kommer till att springa som det tar stopp eftersom hälen inte går att få upp lika högt som den andra (resultat: hälen/foten protesterar vid löpsteg och jag tar hoppsansteg typ för att sakta ned.)

- Har kontrollerat att foten i övrigt är hel, det vill säga ingen spricka eller så. (kontusion)

Roade mig med att köra tålyft i trappan ikväll efter jobbet bland annat. Senare ikväll kändes foten lite irriterat småöm. Förstod sedan att detta troligen berodde på att den svullnat upp än en gång. Så…  med tanke på att den är hel och det har gått några veckor, varför har foten fortfarande en förmåga att svullna upp särskilt framåt kvällen?

Man måste  ju använda foten för att stärka den och jag slutar självklart med en viss rörelse/övning om det gör ont på nåt sätt. Men svullnader trodde jag förekom i början av perioden medan skadan är färsk så att säga. Inte efter flera veckor. Hoppas inte det är ett sätt för foten att säga åt mig att ta det varligare för jag vet inte hur det skulle gå till annat än att i så fall dra ner på de små övningarna under dagen…

Nu har den i alla fall gått ned en del tack och lov, slog mig ned ett tag för att skriva denna roman samt testade ta på fotledsstödet en stund, just i ett försök att få ned svullnaden snabbare.

Annons:
Maria
5/23/17, 8:54 AM
#1

Jag minns när min son vrickade foten och den var som en falukorv. Det tog lång tid innan den blev normal igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
5/23/17, 7:01 PM
#2

Tror inte den varit som en falukorv för mig men lite till så är den kanske där. Märker inslag fall att hålfoten blir märkbart mindre.

Liz85
5/23/17, 7:02 PM
#3

sorry skrev på mobilen. "i alla fall" ska det stå.

Maria
5/23/17, 7:06 PM
#4

Jag tycker att du ska fortsätta med dina övningar och lyssna på sjukgymnasten som säger att du inte ska använda stöd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
5/23/17, 7:21 PM
#5

Jo självklart. Men gjorde uppenbarligen helt fel sist för då gick jag med stöd ganska mycket, vilket säkert bidrog till att jag inte reflekterade så mycket över hur den såg ut vad gäller storlek, så därför är den biten fortfarande lite ny. Tog ingen hjälp då heller för det. Men man lär tydligen av sina misstag. :)

Upp till toppen
Annons: