Annons:
Etiketthud
Läst 1083 ggr
[memoirsofaclone]
2017-05-03 23:20

Väldigt känslig hy

Nu börjar perioden jag hatar, sommaren. Pga solen. Idag var nog den första riktigt varma dagen här och jag fick sol på ansiktet i kanskemax 10 minuter, ändå kliar och bränner det på kinderna. Alltså UV-strålningen kan inte ens vara särskilt hög än. Jag är väldigt blek så det är väl därför men hur ska man skydda sig? På väg till skolan går jag genom väldigt öppna landskap där solen verkligen steker på, finns ingen skugga att ta skydd i, känns som en ökenvandring. På sommaren undviker jag att gå ut på dagen, bär tjocka kläder trots att det är varmt. Hur ska man skydda ansiktet? Solkräm blir helt flottigt, keps är så fult och passar inte alls min stil, parasoll/paraply skulle se lite löjligt ut och skulle vara jobbigt att bära på. Finns det någon solkräm som inte blir sådär blank och kladdig på ansiktet? Vill verkligen inte bränna mig detta år..

Annons:
Sindri
2017-05-03 23:30
#1

Senare rön visar ju att solkräm inte är så särskilt nyttigt heller. Den skyddar inte mot alla skadliga strålar.
Men jag blir fundersam; är du lika känslig i hyn på hela kroppen? Kan det vara någonting du skall undersöka?

Kan du absolut aldrig sola bör du äta D-vitamintillskott. Det är en väldigt viktig vitamin och den skapas i huden när en utsätts för sol. Kan du aldrig  få sol på kroppen får du äta tillskott.

Men jag tycker du skall skaffa en tuff hatt med brätten. Du kan säkert hitta någon som passar din stil.

[memoirsofaclone]
2017-05-04 00:31
#2

Jag är mest känslig i ansiktet, över kinderna typ, jag har i princip alltid heltäckande kläder så resten vet jag faktiskt inte. Jag är inte kritvit som t ex rödhåriga kan vara, men folk kommenterar ofta att jag är väldigt blek så jag är väl blekare och därmed känsligare än genomsnittet. Sedan har jag väl utvecklat nån solfobi så det är möjligt att en del är psykologiskt. 

Jag blir tvungen att gå ut varje dag när jag ska till skolan och för det mesta på sommaren också, men då försöker jag verkligen gå och göra det jag ska så fort som möjligt. Men det är såklart möjligt att jag kan ha d-vitaminbrist.

Kanske huvudbonad är det enda som hjälper…

Maria
2017-05-04 08:09
#3

Det låter nästan som om du har svaret. Att du utvecklat någon slags fobi.

Du kanske får försöka tänka om när det gäller keps eller solhatt för de skyddar rätt bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2017-05-04 11:36
#4

Finns ju riktigt snygga hattar nuförtiden i alla möjliga stilar. Kanske värt att kolla upp :)

Sattyg
2017-05-04 20:00
#5

Du skriver att känsligheten sitter mest kring kinderna, min första tanke då var rosacea som är känt för att förvärras i solen. Jag har själv en mild rosacea och den blossar upp när jag är ute i solen utan solskydd, när jag stressar eller när jag dricker alkohol. Det finns bra produkter för rosacea men även om du "bara" har en känslig hud så finns det bra cremer för det med. Jag tycker i första hand att du ska försöka hitta ett solskydd för din hudtyp.

Sindri
2017-05-05 00:01
#6

#5 av: Sattyg
Att jag inte tänkte på det! Det finns i min släkt och det stämmer med vad TS skriver. Om det är det är det väldigt viktigt att tänka på vad man äter, hur man lever och vad man smörjer in sig med.

Annons:
Jojaton
2017-05-06 16:02
#7

Det finns bra solskydd som är gjorda för ansiktet - de är inte alls lika kletiga som tex Niveas kropps SPF är. Om du går till tex Kicks eller Åhlens kan du få hjälp att hitta en som passar. Just nu är mina favoriter från Filorga och Clarins, båda har SPF 50 och är väldigt tunna i konsistensen.

Johanna - Instagram

Zepp
2017-05-06 17:18
#8

Jag är rödhårig och solkänslig och det kliar som attan och jag fjällar som en gris!

Det är en del av mitt liv.. så jag bryr mig inte särskildt!

Och på det så reser jag utomlands flera gånger per år.. för sol och värme!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

imsuchadiva
2017-05-06 21:04
#9

Jag har också väldigt ljus hy och blir lätt röd och får utslag/soleksem. Fick utslag på armarna här om dagen när jag haft ärmarna uppdragna lite. Jag brukar sola solarium några gånger i början av sommaren, tycker det hjälper bra mot soleksem/rodnad. Solar inte solarium för att bli brun, men några gånger så får kroppen vänja sig lite och få ett "skydd" mot solens strålar. Använder garnier light and silky spf 30. Tycker den är jätte bra, upplever den inte kletig och fet. Doftar ganska gott också tycker jag.

Zepp
2017-05-07 17:04
#10

Som rödhårig så blir jag alldrig brun.. bara mer fräknar!

Menna, jag gillar sol och värme, men jag håller mig till stora delar i skuggan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wony
2017-05-08 18:48
#11

Jag är rätt så känslig mot sol, även om jag tål korta stunder utan större problem, i alla fall såhär i början av sommaren. Jag använder Vichy Capital Soleil Dry Touch SPF 30 till ansiktet. Den ger ett mattare resultat än de flesta "vanliga" solkrämer.

Upp till toppen
Annons: