Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1162 ggr
[Devya]
2017-04-21 19:22

Högt kolesterol

Jag fick reda på idag att jag har väldigt högt kolestrol I blodet. Över 200 något, minns inte mera då jag var tvungen att ringa på arbetstid.

Jag äter en massa grönsaker och frukt varje dag men såklart blir det en massa ägg, en del bacon samt en hel del grädde då vi håller på med LCHF diet här hemma. Borde man välja bort allt det isåfall? Jag har aldrig haft problem med kolestrol där innan utan det har kommit nu då. Senaste blodtestet var innan jag gick på lch och då var allt i skick.

Annons:
DesK
2017-04-21 19:29
#1

Kolesterolvärdets betydelse är en debattfråga. Bl a därför att kroppen tillverkar kolesterol, så mitt råd är att ta kontakta en läkare som är kunnig på LCHF, om du är orolig /känner dig osäker.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

parsley
2017-04-21 19:46
#2

Testa att fråga på kostdoktorns forum också. De som är aktiva där verkar pålästa.

[Devya]
2017-04-21 20:10
#3

#1 Vet inte hur man får tag på en läkare som är kunnig om LCHF. Jag funderar på att bara skippa ägg, bacon, grädde och ost.

Jag vet att det är en debattfråga det där och det gör ju hela saken hundra gånger värre. Man vill ju inte göra något som är dåligt för ens kropp och det blir då genast knepigt då man inte vet vad som är rätt eller fel.

#2 Kostdoktorns forum? Aldrig hört talas om.

DesK
2017-04-21 20:38
#4

Devya, eftersom kroppen själv producerar kolesterol, så är all mätning av just kolesterolvärde meningslöst. Så snart din kropp upplever att du har för lågt kolesterolvärde sätter din kropp igång med att tillverka kolesterol. Kostdoktorn.se är namnet på hemsidan. http://www.kostdoktorn.se/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Devya]
2017-04-21 20:55
#5

Låter som om att äggen är boven isåfall eftersom jag äter minst tre ägg om dagen.

Suck, jag vet inte riktigt vad jag ska tro om kolesterol.. Det sägs ju så mycket om det ena och det andra. Hur vet man om man gör rätt? Javisst, jag kan läsa det som står på den sidan och följa den "sanningen" men gjorde vi inte också just det då de förr sa att högt kolesterol är farligt? När kommer den nästa "sanningen" fram?

Fy tusan vad förvirrad man blir…

DesK
2017-04-21 21:09
#6

Det finns än idag människor som hävdar att jorden är platt. Enkelt uttryckt vill man tro på något, så hittar man belägg för det på internet. Det gäller alltså att använda sunt förnuft. Återigen, så är det så att din egen kropp tillverkar kolesterol, så när din kropp tycker att den har för lite kolesterol, så tillverkar den själv mer kolesterol. Det är därför som det är meningslöst att mäta kolesterolhalten.  Detta innebär i praktiken att du skulle kunna sluta med att äta ägg, men ändå få "för höga värden"

Mitt tips är att du väljer att äta en så varierad kost, med så få tillsatser som möjligt, för att få en så god hälsa som möjligt. På tal om hälsa, har du några besvär av ditt påstådda höga kolesterolvärde? I så fall vilka?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
parsley
2017-04-22 07:27
#7

Livsmedelsverket om ägg. Under några år på 1970-talet varnade man för att äta för mycket ägg. Varningen togs bort 1976, men "kunskapen" har levt kvar.  https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/kommentarer/agg-ar-inte-farligt

Tittar man bara på det totala kolestrolvärdet utan att titta på om det består av gott eller ont kolesterol och hur dessa förhåller sig till varandra, så kan man få en felaktig bild. Totalkolesterolet är enklare och billigare att mäta. 

Läs på innan du bestämmer dig för om du ska ta statiner eller inte och se vilka biverkningar medicinen kan ge. En del personer litar mer på vårdens rekommendationer än vad andra gör.  

Såg att du undrat över kostdoktorns forum i ett tidigare inlägg. Här finns det  https://forum.kostdoktorn.se/ Kan du få ut dina provsvar då brukar de som är aktiva på forumet kunna hjälpa till att analysera dem.

Namiko
2017-04-22 10:52
#8

#5 Mitt bästa tips är att inte lita på sidor som inte länkar till faktiska studier. Jag har sprungit på flera bloggar, sidor och videor med diverse "hälsocoachar" dom senaste dagarna som sprider felaktig information för att bevisa att dom har rätt när vetenskapen visar på motsatsen. Såklart finns inga källor alls eller så är källorna antingen artiklar (vinklat innehåll och inte alltid baserat på fakta) eller personliga erfarenheter istället för vetenskapliga studier.

Sen måste man tyvärr också hålla koll på vem som betalat för studien då man hittar mycket mer positivt och mindre negativt om ägg och kolesterol i studier sponsrade av äggindustrin då dom redan från början bara är intresserade av att bevisa att det är ofarligt eller rent av hälsosamt oavsett om det är det eller inte. Sen kan även den som läser studien vinkla resultatet eller bara plocka ut en liten bit som låter bra och ignorera resten för att få det att låta bättre när den för informationen vidare till andra.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[rumelle]
2017-04-22 11:12
#9

Gå in på nutritionfacts.org och sök på cholesterol så får du fram fakta baserat på riktiga forskningsresultat.

parsley
2017-04-22 12:30
#10

Tyvärr är det så att forskning och statisk kan användas för att bevisa en viss tes, beroende på hur man väljer att behandla materialet. Jag tvivlar på att alla har samma kompetens som #8 och 9 när det gäller att kritiskt läsa vetenskapliga studier. Kan man bilda sig en egen uppfattning genom att läsa studier i original så är det naturligtvis bra. De som inte har kompetensen eller tiden för att göra det får förlita sig på uppgifter man hittar på internet eller tidningar och förhoppningsvis kan avgöra om de känns trovärdiga eller inte, mer eller mindre populärvetenskapliga böcker, som man t ex kan hitta på bibliotek eller välja att lita på vissa källor som man bedömer som trovärdiga. En del litar på Kostdoktorn, Uffe Ravnskov eller dr Annika Dahlqvist när det kommer till frågan om kolesterol och statiner. Andra väljer att lita på den läkare man träffat på vårdcentralen och är övertygad om att vården vet bäst. Anser man att det är moraliskt fel att människor utnyttjar djur, så kanske man förlitar sig på veganska källor som man upplever som trovärdiga. En del kanske väljer att följa livsmedelsverkets kostrekommendationer för att de kommer från våra svenska myndigheter etc. 

Kostdoktorn brukar såvitt jag vet länka till studier och kommentera dem. Sen är det upp till var och en om man vill läsa studierna och eventuellt inta en annan ståndpunkt.

[Devya]
2017-04-24 07:39
#11

Jag har pratat med fyra olika läkare nu (har två stycken läkare på min sambos sida) och de alla rekommenderar mig att äta mindre ägg. Det är inte bra att äta för mycket av något ändå enligt dem. Måtta med allt. =P Så mer variation då det kommer till kost och ägg endast ett par gånger i veckan och då inte tre ägg på en gång utan endast ett ägg.

Nå, jag har ju faktiskt aldrig tyckt att det känns särskilt hälsosamt att äta så mycket fett som de rekommenderar då det gäller LCHF så kanske jag borde ha litat på mitt sunda förnuft och varierat mera då det kommer till mat samt mindre fett. Ska testa och se för jag mår ju verkligen inte särskilt bra av den här kosten. Jag är otroligt seg och trött sen jag började på med LCHF. Jag är dessutom lite trött på den ensidiga kosten (alltså en massa ägg, fett och grädde). Så mitt sunda förnuft säger ju att det här är ingen bra livsstil för mig. Kommer dock inte att börja på med att bröd, ris och dylikt igen men däremot lite pasta, potatis och myyyyycket mer grönsaker, sådant som inte rekommenderas i LCHF. Har saknat en massa rotfrukter.

Sindri
2017-04-24 10:26
#12

Jag anser också att jag äter LCHF,  jag äter inte bara en massa smör ägg och grädde. Bacon (svenskt i alla fall) är jag försiktig med p.g.a. det innehåller en del saker jag inte vill ha. Rökarom t ex, dextros eller socker, nitrit.

Min mat är absolut inte enformig, jag äter mycket grönsaker, en del rotfrukter och någon frukt. (Massor med frukt är inte så bra, kan orsaka fettlever) Bakar en hel del också. Har nyligen börjat med fermentering av grönsaker, och även bakat surdegslimpa utan vanligt mjöl.

Läs också om vad andra skriver om att kolesterol får vi inte i oss via maten, det tillverkar kroppen själv när den behöver det. Kolesterol är vad jag förstått, en sorts reparationskit för kroppen. Något vi säkert behöver mer av vid stigande ålder.

Så synd att du aldrig hört talas om Kostdoktorn. Läs här i alla fall
http://www.kostdoktorn.se/?s=kolesterol
http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Även på Kif finns en massa trådar om kolesterol.
http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d716b19b9cb46222d077d2f-kolesterol

På Kostdoktorns sida kan du också hitta mängder med inspirerande recept, finns inget enformigt där, inte.

Sen - vad är 200 för värde? Man mäter kolesterol i helt andra siffror. Många  läkare (=läkemedelsföretag som tillverkar statiner) vill medicinera alla som har över 5,0 i totalkolesterol. Annars finns det helt andra siffror att gå på som är mer rättvisande. Om det kan du läsa i länkarna ovan.
Själv hade jag vid senaste mätningen (2010) 10,4 och mår hur bra som helst. Min husläkare trodde jag skulle falla död ned vilken sekund som helst. Hon skickade mig på hjärtundersökning, inkl arbets-EKG och screening av aortan. Allt såg jättebra ut, mina blodkärl var helt rena från plack och väggarna tunna. Hjärtläkaren kliade sig i huvudet och gav mig "för att jag måste" en broschyr med "kostråd" som han visste att jag inte skulle följa.

Jag började med LCHF för åtta år sedan och idag är jag absolut mycket piggare, gladare och friskare än för tio år sedan.

Om en månad skall jag på en jättestor hälsoundersökning som jag beställt själv och det blir spännande att se vad den visar.

OlgaMaria
2017-04-24 14:17
#13

Om du googlar runt lite så kan du se att det är verkligt farligt med lågt kolesterol - det är förknippat med tidigare död och demens t ex. Kolesterol är i sig själv något väldigt bra och något som används i kroppens läkeprocesser. Det var där missuppfattningen uppstod - man såg att kolesterol hängde ihop med sjukdom men så la man skulden på kolesterolet - kroppens svar på sjukdom - istället för på sjukdomen i sig. Kolesterol är bra att ha i riklig mängd, speciellt om du är kvinna och äldre har studier visat. Ägg innehåller ju rent kolesterol och är alltså rena supermaten. Låter hur som helst som att du skulle må bra av att variera din kost och äta mer grönsaker!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: