Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 8474 ggr
Liz85
2017-04-13 22:22

skillnad stukning och spricka?

Är det alltid så att vid en stukning kan man gå på foten medan vid en spricka så har man så ont så man knappt kan stå på den? En kompis beskrev hur hon hade när hon hade en spricka. Jak kan visserligen gå på den även om det är mer eller mindre haltande. Däremot verkar inte foten tycka om mina skor trots att det är robusta bra joggingskor. Trots att jag sitter still ömmar foten så jag håller just nu på att bli galen! Försöker hitta en skön ställning här på tåget men ser väl mer ut som en mask i de andras ögon… Känner man på och kring fotknölen gör det också ont.

Annons:
smellcaramell
2017-04-13 22:38
#1

Har du stukat foten rejält kan du inte gå på den så det är omöjligt att säga något om hurvida det är en stukning eller spricka utan att röntga foten.

landsbygdsbo
2017-04-13 22:45
#2

En stukning eller vrickning är väl när en led tvingas bortom dess naturliga begränsning, En spricka är väl när en kota eller ett ben utsätts för en belastning, blott en aning lägre än den som krävs för ett brott

Det är ingenting som hindrar att man både stukar en led och får en spricka eller fraktur

Vixxen
2017-04-13 23:31
#3

En stukning och en spricka kan göra lika ont!

Liz85
2017-04-13 23:44
#4

Vad trevligt…. Så det är kanske idė att kolla upp det ändå då om det inte blir bättre snart.

Vixxen
2017-04-13 23:50
#5

#4 Ja, en stukning brukar vanligtvis ge med sej på nån vecka, men en spricka i skelettet kan ju sitta på olika ställen och göra olika ont beroende på var sprickan är lokaliserad och hur stor belastning den utsätts för,

Aleya
2017-04-13 23:54
#6

Jag hade en rejäl stukning(är överrörlig i fot, hand och fingrar) och det gjorde så ont att jag knappt kunde gå. Stukning är då musklerna/led/ligament är påverkade genom att du har vrickat foten i en vinkel utöver den normala. Spricka är när ben är påverkad. Då du kan ha ramlat eller fått ett trauma mot benet och en spricka uppstår i benet. Och båda kan göra ont som få men man kan röra foten även vid en spricka. Så fortsätter det länge så bör du kolla upp det skulle jag säga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2017-04-14 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mina stukade anklar tog månader. Jag kunde inte gå på flera veckor. Idag knastrar det i ena ankeln när jag rör på foten. Och jag känner mig inte stabil längre. Så jag undrar om det verkligen bara var stukningar som sjukvården sa.

[nevamisse]
2017-04-21 11:45
#8

Stukningar kan göra så ont att man inte kan gå, under min värsta stukning fick jag gå på kryckor. Medans jag kunde gå med bara lite ont/obehag när jag hade spräckt ett ben i foten. 

Även när jag bröt foten lyckades jag gå på den en bit, men det gjorde hemskt ont.

Liz85
2017-04-23 14:52
#9

Detta är tredje gången med samma fot, insåg jag nyligen. En gång för några år sedan och så i högstadiet under en gymnastiklektion. Den sistnämnda hade jag liksom glömt bort. Ni som stukat fötter förut, har ni stukat samma fot flera gånger eller lyckats slippa det? Känns som att åtminstone de jag känner har gjort det endast en gång.

[nevamisse]
2017-04-23 23:24
#10

#9 Ja, jag har stukat vänsterfoten flera ggr samt brutit den. Ofta blir det samma fot för den är svagare eller blir svagare varje gång man skadar den, så lite extra träning kan hjälpa.

Upp till toppen
Annons: