Annons:
Etiketthud
Läst 1182 ggr
[chimpy]
2017-03-12 21:27

Eksem ögonlock

Hej!

Sedan två veckor tillbaka började det klias mycket i ögonen, min misstanke var allergi då jag är allergiker, tänker främst framåt våren då det börjar komma.

Men det har kliats och sveda har uppkommit, tänkte inte så mkt på det.

Men igår märkte jag att ögonlocken, samt nedre är lite lite svullet, inte mkt men lite, och torra samt… ser ut som eksem, huden är så torr så det liknar eksem iaf.

Vanlig hudlotion och annat fungerar INTE, det svider som X#X jag tog nyss på hydrokortison salva, vet dock ej om det är så bra pga det är nära ögonen, men svidandet och kliande lugnade sig nu faktiskt.

Någon som har/haft liknande och vet om det finns recpetfritt att köpa något som är bra och inte är farligt för ögonen?

Annons:
Tjossan
2017-03-12 21:40
#1

Förstår att du har det jobbigt. Se upp med all mat och alla hygienprodukter som innehåller citronsyra (E330). Många reagerar tyvärr på detta tillsatsämne. Hoppas du hittar orsaken så du slipper kortison… Kram

ApanAnn
2017-03-12 22:18
#2

Hydrokortison är absolut inte bra att ha i ansiktet/ nära ögonen! Dels kan det trigga en del hudåkommor, dels kan det orsaka gråstarr och ögonsmärta. Det finns receptbelagd kortisonsalva som är speciellt gjord för den känsliga huden kring ögat men det ska bara hudläkare och ögonläkare skriva ut. Jag hade testat med locobase repair eller ögoncremen från la-roche posay. (Båda finns på apotek). Hjälper inte det sök läkarhjälp.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Em_
2017-03-12 22:42
#3

Till mig skrev två olika allmänläkare ut svag kortisonsalva för ögonen. Ögonlockshuden är tunn och hud blir tydligen ännu tunnare av kortison, så det var viktigt att inte ha för stark salva på ögonen enligt de.


[chimpy]
2017-03-12 22:56
#4

Oj!

Okej, då ska jag inte ta den salvan igen. Får väl ringa läkare i morgon och se om jag kan komma till någon så jag kan få rätt salva utskriven.

sp0ngeb0b
2017-03-14 14:25
#5

Jag har också fått eksem eller liknande på ögonlocken och runt omkring, dock kliar det inte så mycket men det blir utslag som inte ser så nice ut. Jag hittade en salva hemma som till stor del innehåller bivax, och eftersom den är så fet så testade jag att använda den. Och det funkade jättebra! Jag brukar ta det innan jag går ut om jag ska vara ute länge (då jag tror att det har med kylan att göra) och innan jag ska sova så det kan sitta på över natten. Eller ja, jag är lite dålig på att använda den, men jag märker skillnad när jag väl gör det 🙂

[chimpy]
2017-03-14 15:57
#6

Mina eksem har blivit mkt bättre, ögonlocken är bara lite rynkiga…typ, svider inte längre och svullnaden har gått ner. Klias inte heller lika mkt.

Förhoppningsvis går det över helt snart då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: