Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1588 ggr
H-lena
2017-03-11 17:05

Antibiotika biverkningar

Hej!

Jag har fått en kur antibiotika av läkaren för urinvägsinfektion, och ska ta tre tabletter om dagen i samband med mat. Enligt henne var det en av de svagare sorterna antibiotika. Jag tog min första tablett idag halv tolv efter att ha ätit lunch och mådde bra. Nu för en stund sen började jAag dock känna mig illamående. Kan biverkningar från tabletten komma så många timmar efter eller beror mitt illamående på något annat? Jag har inte behövt äta mycket medicin i mina dagar (är 23 år nu) och är därför lite nojig över såna här saker. 

Tacksam för svar!


Annons:
vallhund
2017-03-11 17:18
#1

Din fråga går inte att svara på eftersom du inte uppger vilken antibiotika du fått utskrivet.

Själv fick jag utskrivet Ciprofloxacin igår pga. UVI o njurbäckeninflammation, inga biverkningar hittills.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tk1971
2017-03-11 17:40
#2

Sambon har lunginflammation som en komplikation av influensa. Eftersom läkarna misstänker att det precis höll på att bildas en lungabscess fick han först antibiotika intravenöst på sjukhuset, och nu när han är hemma äter han en hästkur oral antibiotika: amoxicillin 1 g tre gånger om dagen i två veckor. Eftersom jag själv blivit ordentligt dålig i magen i samband med nån penicillinkur sa jag åt honom att köpa probiotikakapslar på apoteket. Det verkar funka, än så länge funkar hans mage bra : ) Det är dock viktigt att ha minst tre timmar mellan bakteriekapseln och antibiotikan, annars dödas ju bakterierna.

H-lena
2017-03-11 18:04
#3

Jag äter selexid. Det står att det når blodet inom en timme och börjar verka, så biverkningarna borde väl komma ungefär samtidigt som den börjar verka, eller? Samtidigt åt jag ju innan jag tog den (för att slippa må dåligt) vilket kanske gör att det dröjer lite längre innan det når blodet..


H-lena
2017-03-11 18:05
#4

#2 okej tack för tipset!


Sindri
2017-03-11 18:25
#5

Viss antibiotika skall man ta med mat, och viss med så långt avstånd som möjligt till maten. Du får kolla så du får ut maximal verkan på dem.

Mitt förslag är också att du köper probiotika-tabletter och tar emellan antibiotikatabletterna. Framför allt skall du ta dem ett tag efter det att kuren är slut, för att hjälpa tarmen att bygga upp nya nyttiga bakterier.

Gå inte på sånt som Proviva, det är mest socker och hjälper inte dina bakterier.

H-lena
2017-03-11 18:34
#6

#5 Läkaren och apotekaren rekommenderade att ta med mat så jag tänkte försöka med det. Ja probiotika hade jag tänkt äta i någon form framförallt efter dom här fem dagarna.


Annons:
vallhund
2017-03-12 10:49
#7

Du kan läsa på själv på fass.se

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fransu
2017-03-13 14:55
#8

Det är nog är väldigt individuellt det där med biverkningar. Själv tål jag Selexid hur bra som helst. Kan känna ett lättare illamående bara. Men Furadantin som egentligen inte ens ska ha illamående som biverkning mår jag pest av. Illamåendet kommer inom en halvtimme efter att jag tagit en tablett. Hoppas ditt illamående släpper och att du fixar kuren. Om det är olidligt kan du be att få byta medicin.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

H-lena
2017-03-14 14:50
#9

#8 Ja det verkar vara väldigt individuellt. Jag har mått helt okej faktiskt mådde sämst dag två, nu är jag inne på dag 4/5 och mår bra inget illamående och har kunnat äta. Dock känner jag mig allmänt ganska seg och matt. Men men det går väl över antar jag.


Gredelin
2017-03-15 16:24
#10

Glöm inte att skälet till att du tar antibiotika, alltså infektionen, i sig gör dig trött och i behov av vila.😴

H-lena
2017-03-15 19:25
#11

#10 Ja det är kanske sant! Tack 🙂


Upp till toppen
Annons: