Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 1139 ggr
Anonym783
2/20/17, 8:21 PM

Astma

Satte jag detta i rätt kategori? I alla fall. Min lillkusin fick diagnosen astma nyligen. Så nu undrar jag om någon hade kunnat förklara lite om astma? Hon kommer över ett par dagar i veckan så vill vara förbered ifall något skulle hända. Undrar alltså främst om astmaattacker. Är de vanliga? Går de över snabbt eller behöver de medicinsk vård, hur går de till egentligen? Vilka är varningstecknen? Tack för svar ❤️

Hakuna Matata.

Annons:
Zepp
2/20/17, 8:42 PM
#1

Man får svårt att andas!

Det kan vara av olika orsaker, allergiskt eller atopiskt, nervöst, väder, kyla, värme.. en massa andra triggande orsaker.

Och verkansmekanismen är främst kramp i luftrören och/eller slem.

Är man astmatiker så brukar man som regel ha en inhalator i fickan att använda vid hastigt insatta astmaanfall.. typ Ventolin.

Man brukar oxå ha förebyggande inhalatorer typ Pulmicort, det är kortison, som dämpar eventuell svullnad i luftvägarna.. jag har bara kvar Rhinocort.. vilket är en inhalator för näsan.

Det e skitjobbigt med svullen näsa.. svårt att sova framförallt.

Kolla framförallt om hen är allergisk mot något, det är vanligast, framförallt om man är ung.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
2/21/17, 12:08 PM
#2

Bästa är att visa med ett sugrör hur det känns att ha astma och andas när man har svårt att andas. Så fick jag göra som barn. Och att det känns obehagligt när man väl får en attack men att man får hjälp om man får en. Via sin medicin, går inte det över så får man åka in. Jag har förkylning och ansträngningsastma. Så varje gång jag blir förkyld så bara väser det och jag har svårt att andas. Men man lär sig leva med det. Ibland kan det vara bra att om man har förkylningsastma att komplettera med att andas in ånga så att eventuellt slem lättar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym783
2/22/17, 12:57 AM
#3

#1 #2 tack för era svar och hjälpen!

Hakuna Matata.

Ary
2/22/17, 1:21 PM
#4

Du kan ju fråga om det är ngt kusinen inte tål. Gäller det mig så kan man undvika doftljus, rökelse, stark parfym, vissa blommor, ingen höjdare att damma precis innan en astmatiker kommer precis om damm är ett problem osv.

Anonym783
2/22/17, 9:48 PM
#5

#4 ok, tack

Hakuna Matata.

smellcaramell
2/22/17, 11:12 PM
#6

Finns ju så många olika sorters astma, från "vanlig astma" hos de som har problem varje dag, förkylningsastma, ansträngningsastma o.s.v. Jag och min bror jag ansträngningsastma och blir jätte slemmiga och låter hemska när vi anstränger oss om vi inte tar medicin, min systerdotter hade förkylningsastma när hon var mindre vilket innebär att hon hade svårt att andas när hon var förkyld, min syster är allergisk och måste ta astmamedicin när hon är hos mig som har djur o.s.v.

Alla får inte heller attacker, jag får det till exempel inte, och jag tar knappt min medicin alls nu utan tänker på min andning extremt mycket när jag anstränger mig. Men fråga föräldrarna hur just din kusins astma är.

Annons:
Portie
2/25/17, 2:08 AM
#7

Astmaattacker kan orsakas av stress, allergiska reaktioner, luften, damm, ansträngning osv. För mig börjar det ofta med att man får "torr" andning och det hörs även ett pipande ljud när man andas. Sen övergår det till tyngre andning och tillslut måste man verkligen anstränga sig med all sin kraft för att andas, man kan få väldigt ont i ryggen och lungorna och man blir dåsig. För mig hjälper inget annat än medicin. Jag blir otroligt trött efter en attack och har jätteont i rygg/lungor ett bra tag efter. Det är viktigt att ta förebyggande medicin regelbundet. Jag brukar ta extra när jag är hos nån som har djur för att vara på säkra sidan. Det är bra om man vet var personen som har astma förvarar sin medicin så att man snabbt kan hämta om man får en plötslig astmaattack.

Anonym783
2/25/17, 7:46 PM
#8

Frågade föräldrarna hon har aldrig haft astmaattack innan men använt snabbverkande inhalator mycket Hon har pollen och laktosintolerans, allergisk mot vissa djur samt kvalster. Snabbverkande inhalatorn finns i hennes skolväska.

Hakuna Matata.

Anonym783
2/25/17, 7:47 PM
#9

#7 tack för input om hur astmaattackerna ofta börjar. Någon annan som får astmaattacker ibland som kan berätta hur det börjar för dem?

Hakuna Matata.

Zepp
2/25/17, 7:55 PM
#10

Låter som mig i princip!

Iallafall jag har haft katter och är laktosintollerant.. finns även tecken på kvalsterallergi!

Iallafall, jag är ingen städmaniker, men jag reagerar främst på damm, dieselavgaser, annat som producerar partiklar i luften jag inandas, således oxå partiklar från pollen.

Förefaller mest vara en mekanisk irritation på näs och halsslemhinna!

Och jag kan låta helt förfärfärligt när host och slematacker sätter in.

Det är mest omgivningen som blir orolig då de tror att jag kvävs/spyr eller något.. men för mig är det mest en del av mina dagliga ritualer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
2/25/17, 10:57 PM
#11

#9 jag får det som sagt av ansträngning och förkylning. Men sist jag hade en stor attack var när jag var ute och vandrade med klassen och jag var väl 13 år. Jag bara kände hur det drog ihop sig i halsen och jag hade svårt att få luft. Hade med mig medicin (hade inte tänkt att ta med mig då jag har så sällan attacker) och tog den. Men fick ytterligare en attack någon halvtimme senare. Sen reagerar jag på mögel i hus. Jag får inte en attack som att jag inte kan andas men jag blir jäkla torr i halsen och lite sämre att andas. Och är det -30 ute så får jag svårt att andas också. Inte så att jag tappar andan men jobbigt att andas. Och är jag sjuk kan jag få riktigt svårt att andas så jag måste in på vc och andas ventolin.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: