Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1620 ggr
elinnile0
2017-02-06 12:51

Hur blir man morgonpigg?

Nån som har tips på hur man gör för att bli mer morgonpigg? Även om jag går och lägger mig 22 eller t.om 21 på kvällen så hjälper det inte. Jag ligger bara vaken och vrider och vänder på mig och tittar på klockan till 01 på natten som är min "normala" tid att somna när jag är ledig. Sedan är jag som en zombi kl 05.30 när jag måste stiga upp och går omkring och gäspar hela förmiddagen fram till lunch Trots att jag tvingar mig upp fast jag är halvdöd den tiden så är jag pigg vid 22 på kvällen när jag borde sova.

Jag har redan vidtagit åtgärder som att inte dricka kaffe, ha svalt i sovrummet, motionera, varva ner i tid på kvällen osv men det funkar ändå inte. Min ideala sovtid är ändå 01-09 som jag brukar sova på helgen.

Annons:
love-child
2017-02-06 13:03
#1

Bra fråga, vet hur det är. Hoppas att du får många svar så att jag kanske kan få  "låna" lite av tipsen du får. Stay strong 😊

Wish i was a little bit stronger Förlägen

OlgaMaria
2017-02-06 13:09
#2

Testa att dricka något lugnande örtte (kamomillte, friggs kvällsro, pukka relax t ex) och ta magnesium på kvällen. Sen är det ju bra om du försöker lägga dig i tid på helgen också annars blir det så jobbigt för dig i veckorna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mysisa
2017-02-06 13:11
#3

Förutom det du redan gör så ska du gå och lägga dig lika tidigt på helgen och kliva upp lika tidigt. 
Inte försen du fått in rätt rutiner kan du tillåta dig själv att vara vaken länge och ta sovmorgon.
Jag hade samma problem som dig, ingenting, verkligen ingenting kunde få mig att vara pigg före lunch. Tillslut, när barnen var stora nog för att jag inte längre var tvungen att kliva upp kl 6 varje morgon, började jag jobba eftermiddag istället för att sen övergå till natt. Nu är jag pigg när jag är vaken, så skönt då det faktiskt går att vara produktiv på ett helt annat sätt är en zombie

minavitas.wix.com/kennel

Scorpio97
2017-02-06 13:16
#4

Jag har samma problem och har i princip accepterat det. Jag tror inte jag någonsin kommer vakna pigg tidigt på morgonen så jag försöker bara göra det bästa av situationen istället. Så länge jag tar mig ur sängen på morgonen är det okej för mig. Jag har dubbla alarm samt dricker mycket vatten precis innan jag lägger mig, då när jag vaknar är jag väldigt kissnödig = att ligga kvar i sängen är inte alls lika mysigt. Sen fungerar jag såklart inte så bra under förmiddagen eftersom jag fortfarande är halvsovande, men jag har lärt mig att ta igen det under eftermiddagen/kvällen istället. Sömnen tar jag igen på helgen. 

Men något som verkar vara väldigt viktigt om man vill "lära om" är att vara konsekvent och att hålla rutiner. Det innebär att du inte kan ha andra sovvanor på helgen jämfört med vardagen. Vill du kliva upp pigg tidigt på morgonen på vardagarna, måste du kliva upp tidigt på helgen också. Och det tar såklart ett tag innan man märker skillnad och om det fungerar eller inte. 
(För mig är det helt enkelt inte värt det, jag sover hellre som jag vill på helgen även om det betyder att jag får tvinga mig upp ur sängen på vardagarna.)

Sen tror jag även att det är viktigt att inte fokusera på tiden och att inte ligga och vrida sig för att man inte kan somna. Fokusera på att vila och att slappna av istället. För ibland blir man så uppstressad över att man inte kan somna, man ligger och räknar hur många timmars sömn man hinner få osv att man inte somnar pga det. Så tänk bara att du ska ligga i sängen och slappna av, och att det inte spelar någon roll när du somnar. Bara du är avslappnad är det okej. 

Samt inga skärmar/teknik någon timme innan läggdags.


//Jessie

Farwuq
2017-02-06 13:21
#5

Jag är nog född till att vara morgonpigg; 3:30 på morgonen är jag gärna på gymmet.
Det finns inget värre än att liga kvar i sängen när man väl vaknat.
I gengäld får man lägga sig tidigt.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Fridaaaa
2017-02-06 13:41
#6

Jag är likadan! FÖrsökte flera veckor att lägga mig samma tid, stiga upp samma tid, men icke :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
elinnile0
2017-02-06 14:49
#7

Tack för era råd.

Jag förstår att det säkert funkar bäst att ha samma sovtider helg som vardag men jag tycker verkligen det vore heltrist att måsta gå till sängs kl 22 fredag och lördag kväll och att inte få unna sig att sova ut de enda två dagarna i veckan som jag faktiskt har möjlighet till det. Men jag ska testa något örtte och magnesium!

DesK
2017-02-06 16:18
#8

Bli gammal! 😉 De flesta äldre är mer morgonpigga 🙂 Prova med att äta en bra frukost med mycket grönsaker och groddar, så kanske du piggnar till lite fortare. Sedan bör du jobba på att få bra sov- och vakenrutiner.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Maria
2017-02-06 16:33
#9

#8 Haha, jag håller med. Jag har blivit påtagligt mer morgonpigg med åren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Rhonda]
2017-02-07 08:53
#10

Jag har alltid varit morgonpigg (som mamma) o min stackars gubbe är kvällspigg. Jag sade till honom att alla kvällspigga människor skulle börja jobba senare på fm o slutar senare på em. Jag är uppe mellan kl 6-7 o han vaknar mellan kl 9 -10. Jag går o lägga mig kl 21 o han kring kl 00.

Jag tror att det finns i generna. (jag tror det mesta finns i generna)

Katthemsmatten
2017-02-13 14:22
#11

Du får kanske försöka kompromissa. Istället för att lägga dig alldeles för tidigt, försöka att lägga dig någon timme tidigare. Du får visserligen kortare sömn, men det kan man faktiskt vänja sig vid. Särskilt som du säger att du motionerar. Då verkar kroppen klara sig på kortare sömn. Jag har samma problem som du, men genom att släcka vid 23.30-00 så orkar jag upp vid 6-tiden och kan fortfarande prestera på förmiddagen.

Det där med att man blir morgonpigg när man blir äldre tror jag lagom på. Jag har i alla fall inte märkt att jag skulle vakna tidigare och jag är snart pensionär.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Aleya
2017-02-21 12:17
#12

Jag har försökt med allt för att bli morgonpigg. Det är lönlöst. Inte ens när jag var liten så funkade det. Och nu när jag är äldre är det nästan bara värre. Men jag har lärt mig acceptera detta istället för att slå ner på mig själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Effie
2017-02-21 13:19
#13

Jag har heller inte märkt att det hjälper att bli äldre. Jag kanske inte är gammal nog? Fast om några år behöver jag inte tvinga mig upp 06:00 varje vardag, så då spelar det ingen roll längre.

Försöker också med att gå och lägga mig I tid; sova ut på helgerna. Och lyssna på någon ljudbok eller annat prat; lite som godnattsaga, för att få tankarna att sluta snurra.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Annons:
[krasnajaluna]
2017-02-21 14:52
#14

Har samma problem, måste upp kl 7 men kan aldrig somna för ens kanske 2, sedan är jag trött hela dagen och blir pigg runt kl 22-23, precis när jag ska gå och lägga mig. Tror att man inte kan göra så mkt, man är som man är, nattmänniska. Natt/kvällsjobb kanske? Är det enda jag kommer på, för att lägga sig kl 22 är en omöjlighet.

Farwuq
2017-02-21 15:21
#15

Upp klockan 06:00 eller senare?
😮
Jag är framme vid jobbet strax innan 06:00 och då har jag promenerat 70 minuter i min egen takt + gjort morgonrutinerna där hemma. Jag brukar gå upp vid 03:00 - jag vaknar utan klockor eller något sådant - och lägga mig vid 21:00.

Jag vågar inte berätta när jag är på gymmet för då hade ni…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Effie
2017-02-21 17:25
#16

#15 Är man morgonmänniska är det väl ingen bragd… :-) Om jag gjort det däremot…ja, då hade jag inte funkat öht på hela dagen.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Katthemsmatten
2017-02-22 15:56
#17

#15 För mig börjar livet efter kl 17 och jag kan köra fram till småtimmarna om det krävs men att gå upp före gryningen är inte min melodi. 

Det är hopplöst att det ska vara så himla 'fint' att vara morgonmänniska. Ingen klagar när de hänger med huvudet och knappt fungerar när klockan närmar sig 17, medan det blir himla surt när vi som är morgontrötta inte fungerar fullt ut före kl 10.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: