Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1147 ggr
smellcaramell
1/17/17, 7:33 PM

Ambulans till anhörig

Hr några frågor jag tänkt på ett par dagar nu ohc tänkte att här på iFokus brukar man få många bra svar så här är mina funderingar: 1. Om en anhörig är sjuk(tänk hög feber och kan inte ta sig ur sängen utan att kräkas) och denne berättar det för mig,kan jag då ringa ambulans till personen? Edit: Personen är alltså inte "akut sjuk" 2. Om personen inte vill åka med till sjukhuset, kan ambulanspersonalen "tvinga" med personen då det är för personens eget bästa? Eller måste ambulanspersonalen åka därifrån om personen uttryckligen säger att den inte vill åka till sjukhuset trots att personalen anser att personen är allvarligt sjuk och behöver vård?

Annons:
Calcifer
1/17/17, 7:36 PM
#1

1. Ja, du kan ringa ambulans åt någon annan. Det är inte säkert att en ambulans skickas ut, det beror på hur de bedömer situationen om det är akut eller inte. Misstänker de att det t:ex handlar om något ofarligt i längden som magsjuka eller nåt virus så skickas en ambulans förmodligen inte ut, då kan man istället bli rådd att se om de kan åka in med sjuktaxi eller få skjuts. 

2. Det beror lite på. För att man ska tvingas in för vård krävs ganska mycket. Jag har t:ex nekat att få åka med ambulans trots att jag hade tagit överdos av sömntabletter samt skurit mig. Jag ljög och sa "det var inte med flit, jag vill inte dö, jag tänker gå och lägga mig nu". Det var inte tillräckligt för tvångsvård. 

Tvekar du ring 1177 först, förklara situationen och rådfråga dem hur du bör göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

taggigarosen
1/17/17, 7:38 PM
#2

1. Klart du kan ringa ambulans till en person om du bedömer att den behöver akut vård

2. Jag tror inte de kan tvinga med en person till sjukhuset om personen är så pass pigg att den själv säger ifrån att åka med. Men jag vet inte säkert.

Em_
1/17/17, 8:13 PM
#3

1. Ja, du kan ringa. Men är det vanlig magsjuka lär de inte vilja ta med personen om hen inte har någon mer sjukdom som gör situationen livshotande/kan ge men för livet. Jag vet inte hur det funkar, men man kan få vård i hemmet, typ distriktssköterska. 

2. Man kan blir tvingad till vård i extrema fall. Läkare kan fatta det beslutet.  http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=175

Förstår att du är orolig för din anhöriga. Har provat att ringa 1177? Kanske ta hela samtalet på högtalartelefon så att den sjuka personen fattar att du inte hittar på eventuella råd?


Maria
1/17/17, 9:19 PM
#4

Du skriver att personen inte är akut sjuk och då ringer man ju inte ambulans.

Är det en person utan någon psykisk diagnos så kan man inte tvinga någon att åka med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

smellcaramell
1/18/17, 1:45 PM
#5

Alltså ställer frågan delvis hypotetiskt då jag bor långt från min familj och har anhöriga som inte åker till sjukhus frivilligt. Med "inte akut sjuk" syftade jag till att det inte är typ en hjärtattack eller andningsuppehåll det gäller utan typ trasiga ligament, lunginflammation, extremt hög och långvarig feber, en person med dokumenterad blodbrist som svimmar o.s.v. Alltså personer som behöver träffa läkare men som inte vill och kan ta sig till sjukhus själv.

Calcifer
1/18/17, 2:12 PM
#6

#5 Är det inte livshotande eller personen inte har någon funktionsnedsättning är det svårt att tvinga dem och nämner du till ambulans den informationen samt "de vill inte åka in" lär de inte skicka någon, nej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Maria
1/18/17, 3:57 PM
#7

#5 Det låter snarare som din anhörige bör söka sig till sin vårdcentral. Taxi funkar väl?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

smellcaramell
1/19/17, 11:54 AM
#8

#7 som sagt är det delivis hypotetiskt, men personen som fått mig att tänka på detta kommer inte ur sängen och kan alltså inte ta sig ut till en taxi. Och vårdcentralen kan tyvärr inte ge personen den hjälp den behöver och dessutom har personen dåliga erfarenheter(blivit vägrad vård på VC för att sedan bli intagen direkt på akuten direkt efter) och det stärker bara dennes ovilja till att söka vård..

Maria
1/19/17, 12:21 PM
#9

#8 Men hur gör personen vid toalettbesök? Använder personen blöja?

Ok, om personen i fråga har dåliga erfarenheter av vårdcentralen men har  blivit direkt mottagen på akuten så borde det väl inga problem vara att åka dit igen eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
1/19/17, 2:56 PM
#10

#8 Om personen bokstavligen inte kan ta sig ur sängen så är det ju så pass akut att om ambulans skickas dit bör denne även ligga i smutsig blöja eller smutsig säng i övrigt och då kan jag tycka att det är dags att ringa någon som kan ta hand om denne.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

smellcaramell
1/19/17, 7:17 PM
#11

#9 och #10 i och med att jag bor väldigt långt bort har jag bara info från folk som pratat med den sjuke och hälsat på så jag vet inte hur det går med toabesök men tror knappt personen har behövt gå på toa då denne inte kunnat äta på över en vecka och den lilla vätska den får i sig går nog åt "naturligt" i svettningar och kräkningar.. Nu har de lovat att ta tag i det och åk till sjukhus idag och annars åker jag dit imorgon och tar med personen till sjukhus.

Maria
1/19/17, 7:31 PM
#12

Vad bra att det verkar hända någonting nu.

Oavsett om man inte äter och dricker så går man på toa så det där stämmer nog inte riktigt.

Du får berätta sedan hur det har gått.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
1/19/17, 7:31 PM
#13

#11 Fast toaletten behöver man ändå, när jag är sjuk och inte äter nåt alls på en vecka och bara får i mig små klunkar avslagen cola eller lite vatten blir jag kissnödig etc ändå. Så kan hen inte ta sig ur sängen bokstavligen så är det ändå rätt akut.

Bra att de ska uppsöka sjukhus dock.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
smellcaramell
1/23/17, 7:35 PM
#14

#12-13 jag har varit sängliggande i 2 dygn utan att kunna gå på toa och det har gått bra trots att jag druckit en "hel del vatten" i mina mått mätt så visst går det, dock oklart hur det gått nu. Personen har nu fått kokolana eller var hostmedicinen heter och har fått sova iallafall en natt och ätit lite men nu är personens feber tillbaka så nu är det förmodligen en till penicillinkur som gäller men maten och sömnen verkar ha gjort stor skillnad i förhållande till hur lite personen faktiskt sovit och ätit.

Upp till toppen
Annons: