Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 3234 ggr
Aleya
2016-11-25 18:24

Kan diskbråck vara ärftligt?

Jag sitter här med diagnosen ryggskott med ischias sedan snart 2 veckor tillbaka. Och jag har innan inte haft så mycket problem med ryggen. Hade två ryggskott då jag var ca 21 och 22. Men dom gick över på en vecka så har inte haft sådan problem som jag har nu. Men jag började fundera, kan det kanske vara så illa att det är diskbråck på g? Min mamma har det och haft det sedan hon var 22. Mormor hade det, mormors bror hade det och gammelmormor med. Men jag tänker samtidigt att det kan ju inte vara diskbråck då det aldrig brakat i min rygg. Eller? Någon som vet mer om diskbråck som kan ge mig lite info? För jag blir inte klok varför detta inte har gått över fast jag försöker röra på mig som alla råder mig till. Jag var iof tvungen för någon dag sedan bära tungt och vrida ryggen dumt. Så därför kanske det inte blivit bättre. Ska dessutom till en sjukgymnast på måndag. Så jag har kontakt med vården.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
fossingen
2016-11-25 20:20
#1

#0 Fick ryggskott i slutet av förra månaden. Tagit flera veckor att få det bra och ibland vill ryggen som "Haka/Sega" sig när jag reser mig upp. Har du samma? Fick också med ischias då. Mitt första ryggskott ever dock. Jag började sedan varje kväll stretcha rygg, ben, armar osv i mer yogapositioner och upplever lite lättnad med "stelheten".


Aleya
2016-11-25 20:28
#2

#1 nix. Jag haltar och kan knappt gå, vänstra benet är som bedövat . Jag kan böja mig lite lätt men det sliter och drar. Sitta kan jag knappt göra. Vågar just nu inte hålla på och dra och slita.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fossingen
2016-11-25 20:55
#3

#2 Få en titt av sjukgymnasten, De brukar kunna känna och se saker rätt bra. Låter ungefär som jag hade de första dagarna av ryggskottet samt vanliga smärtan av ryggen pga scoliosen.

Vet du om du har Scolios?


Aleya
2016-11-25 21:26
#4

#3 ska ju det på måndag. Ska inte vad jag vet ha skolios. Utan är ju mer lur på diskbråck mer i detta fallet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2016-11-26 15:21
#5

Det finns många som har diskbråck utan att ens veta om det, så visst kan du ha det, men det läker oftast ut av sig själv.

Rökning ökar risken, men det finns också en viss ärftlig faktor.

http://www.doktorn.com/artikel/diskbråck

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
2016-11-26 15:24
#6

#5 då skulle det ju inte förvåna mig om det är detta som djävlas när jag inte känner mig bra än. 😐 Får se vad sjukgymnasten säger på måndag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Annielle
2016-11-26 15:32
#7

Ja, jag hade en fruktansvärd smärta som gick ner i ena benet ända till tårna för några år sedan, åt värktabletter i början för att överhuvudtaget kunna röra mig, kunde inte sitta alls på flera veckor pga extrem smärta .Det tog några månader innan det värsta var över och ett par år innan det med hjälp av kiropraktor försvann helt.

Han tyckte att det var oviktigt om det var diskbråck eller ej och att till exempel röntgen inte spelade någon roll…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
2016-11-26 15:38
#8

#7 Tja jag skulle ju behöva veta om det är diskbråck eller ej om det fortsätter på detta sättet. För jag måste stå flera timmar om dagen. Och det blir ju svårt om det inte vill fixa sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
2016-11-26 15:41
#9

Det är ju ryggsmärta som plågar dig oavsett och klarar du inte att stå flera timmar om dagen så är det ju givetvis så att du behöver sjukskrivas ett tag om det inte lugnar sig snart, sen om det står diskbråck eller inte som diagnos är ju inte det viktiga menar jag.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2016-11-26 15:52
#10

Diskbråck brukar ge med sig efter några månader men kvarstår problemen så bör man göra en större undersökning med röntgen och eventuellt operation kan behövas.

En arbetskamrat till mig har opererats för diskbråck och innan hans operation så kunde han bara stå. Han fick ett höj och sänkbart skrivbord vilket även var perfekt efter operationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2016-11-26 15:57
#11

# 10 Vad bra att hans operation blev lyckad, min kompis är opererad för diskbråck men har ont av det även fast det har gått över 10 år sedan operationen, det bästa brukar vara att motionera och stärka ryggen när det har bättrat sig och sedan hålla fast vid det för att slippa mer problem

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2016-11-26 16:01
#12

#11 Vad tråkigt.

Ja motion och att röra på sig är viktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2016-11-26 16:02
#13

# 12 

Ja, men i hans fall är det nog just bristen på motion/rörelse som gör att det inte blir bra tyvärr.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Maria
2016-11-26 16:04
#14

#13 Aj då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-11-26 16:06
#15

#9 ja det har du helt rätt i. Jag missuppfattade dig. Det är ju helt klart att det är smärtan som djävlas mest. #10 Ah ja jag kan inte stå p g a benet. Och står still. Sista dagen jag jobbade med ont i ryggen rann det bara tårar utan att jag grät. Och det har fortsatt så de senaste veckorna. Stå eller gå för länge funkar ej.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

The_pearl
2016-11-28 13:24
#16

Du behöver gå till läkaren på nytt och framföra din rädsla för ett ev. Diskbråck. Annars kommer de nog inte att kolla dig för det. Du får stå på dig där. Jag har gått med ryggproblem så länge jag kan minnas, där det hette att "du är för ung för att ha ryggproblem" och så lät de ändå det vara. Jag fick de till slut att gå med på undersökning. Och visst var det diskbråck. Och två slitna diskar pga diskbråcket. Jag hade dessutom haft mitt diskbråck sen jag var liten. Jag är 28 idag och har det kvar.

Det som får mig att göra det jag vill och i princip vara smärtfri idag. Jag är liksom fri i min egen kropp. Det är en zonterapeut och besök hos kiropraktor. 

De har gett mig förståelse för hur mitt diskbråck ser ut och vad som händer med ett sånt diskbråck. 

Jag känner av mitt bråck dagligen. Men nu fungerar jag som jag ska och har inte ont på det viset längre.

Så stå på dig om du vill få rätt hjälp säger jag. Det är det bästa sättet om du är orolig.

Aleya
2016-11-28 13:46
#17

#16 Tack tack. Ja jag kanske måste till läkare för att förnya min sjukskrivning. Vi får se vad som sker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-11-29 08:33
#18

Ja ni. Sjukgymnasten var ärlig igår och sa att han inte kunde hjälpa mig som ryggen är just nu. Så jag blev skickad till dr för att få nya mediciner. Och så jag fick. Blev det tunga arteleriet, morfin. Men får bestämma om jag vill ta en hel 10 mg eller en halv 5 mg. Och 5 mg har hjälpt än så jag håller mig till det. Kan röra mig iaf. Men visst är inte ryggen bra än på långa vägar. Men nu kanske jag kan göra dom enkla övningar dom sjukgymnasten gav mig tips om. Och promenerar lite.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-05 17:07
#19

*suck* detta blir inte bättre. Kan inte röra tårna. Benet är helt knäppt, kan knappt ens gå hemma mer för att det tjorvar. Jag får dra benet efter mig. Träffade chefen idag (även läkare) för att lämna papper på sjukskrivningen. Och hon blev seriöst orolig då hon hörde hur benet beter sig och att jag inte kan röra tårna och att jag inte känner som förr om när jag behöver gå på toa. (Har inte inkontinens, men att det krävs mycket för att jag ska känna att jag behöver gå på toa) Så ska ringa och rådfråga imorgon på vc om det kan vara diskbråck och om jag kan få MR. Jäkla svammel detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

The_pearl
2016-12-05 20:59
#20

Då får du verkligen trycka på läkaren för att få ryggen undersökt riktigt! När de här problemen uppstår som du har så är det lite brådis med att få hjälp.

Du behöver en magnetröntgen på din rygg!

Annons:
Aleya
2016-12-05 21:06
#21

#20 jag kommer göra det. Dels så har jag endometrios och det kan sätta sig på ischias, mamma har ju som sagt diskbråck. Så ja jag kommer säga att detta är inte bra och det har blivit sämre. Varför är det lite brådis?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

fossingen
2016-12-06 00:12
#22

#21 Hur gammal är du? Har också Endometrios och möjligen diskbråck själv (min mor har det på några ställen med, samt far). Ischias känsla har jag haft till och från då det sprider sig till benen, men har aldrig fått göra MR på rygg/nacke trots sned och krökig rygg och jobbig smärta i åratal.

#21 Tror hen syftar på läkningen.


Aleya
2016-12-06 00:44
#23

#22 30 är jag. Ja om jag säger att jag är totalt handikappad just nu av ischias just nu. Det är inte känningar utan jag är helt domnad i benet och kan köra in en kniv i det utan att känna nått.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

The_pearl
2016-12-06 12:29
#24

För OM det är ryggen som börjar göra så du får känselbortfall o domningar, så behöver du få hjälp rätt snabbt. 

Få hjälp av vården snabbt så du kan bli av med det lika snabbt. Det säger ju sig själv att det är rätt allvarligt när det börjar domna. :)

Aleya
2016-12-06 12:32
#25

#24 det har ju dock varit domnat sedan detta började och det verkar dom inte bry sig om. Och att det sticker och har sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-06 12:46
#26

Om du har problem med att gå på toan borde du åka in till akuten direkt. Det kan vara allvarligt.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5936

http://www.fysioterapi.se/admin/filer/Forskning-pagar_Fysioterapi_5-14.pdf

Aleya
2016-12-06 12:57
#27

#26 inte problem. Men känner inte lika bra som tidigare att jag behöver gå. Jag har inte kissat på mig eller bajsa ner mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
FataMorgana
2016-12-06 13:57
#28

#27

Men redan det kan vara allvarligt. Det kan ju bli värre och att benet är så bortdomnat är inte alls bra. Ett magnetröntgen illa kvickt vore i alla fall väldigt viktigt.

Aleya
2016-12-06 14:47
#29

#28 jag har dock inte haft tid att tänka på min rygg idag. Fått veta att min mamma är sjuk och måste till mitt sjukhus och opereras. Så får ringa imorgon gällande mina stickningar i båda benen. Nu lär dom ändå ha slut tider.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-09 09:06
#30

Nu har jag då ringt till vc och beklagat mig och vill ha en röntgen. Läkaren ringde upp och ska skicka en sub akut remiss till ortopeden. Och blir jag ännu sämre än vad jag är så ska jag hänvisa till remissen. Så nu är bollen i rullning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-09 09:23
#31

#30

Gör de magnetröntgen hos ortopeden? Men bra att bollen är i rullning, du måste utredas ordentligt. Blir det ännu sämre kan du också åka till akuten. Det heter ju att man ska åka in direkt om man får bortdomnade ben och förändrade känslor vid toabesök. I värsta fall kan det krävas en nödoperation.

Aleya
2016-12-09 09:34
#32

#31 jag antar att dom kan göra remiss till MR och CT och sådant. Jo jag får göra det. Blir det så illa så åker jag in dirr. Men nu försöker jag bara vila, då jag inte sovit sedan 3 i natt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-20 14:57
#33

Uppdatering: efter många om och men ska jag nu få göra en MR av ryggen. Men läkaren var bekymrad igår då inte foten funkade som den skulle och sa att det är eventuellt diskbråck. Jag sa att jag inte är förvånad om det är det då flera personer i släkten har haft det. Och närmast är ju min mamma. Han menade att det är inte ärftlig men jag tycker inte min släkt haft tur i detta så nått knäppt är det med våra ryggar. Och jag har fått det utan att ens lyfta nått tungt. Visst jobbar jag med ett tungt jobb men jag har försökt vara så ergonomisk jag kan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-20 17:11
#34

#33

Det var på tiden! Sen får vi hoppas att du får dom rätta åtgärderna eller dom rätta behandlingarna så att du äntligen kan bli smärtfri.

Annons:
Aleya
2016-12-20 17:57
#35

#34 jo efter 2 nekade remisser till ortopeden. Får röntgen den 28 december. Så då lär det komma fram vad det är för fel. Ja jag hoppas att dom gör nått. För det är så jäkla jobbigt att ha ett ben som inte funkar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-20 18:21
#36

#35

Dom måste göra något. Dom kan ju inte låta dig gå omkring så där 😕Men sen har du i allafall bilder på det och en äkta diagnos som dom inte länge kommer att kunna avfärda. Det kan också hända att det är något som måste opereras.

Annielle
2016-12-20 20:18
#37

Ibland syns ju ingenting på bilder, men då behöver de ju kolla upp det på andra sätt och/eller hitta andra vägar att hjälpa dig vidare på.

Måste vara skitjobbigt att inte ha ett ben som fungerar på så länge! 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
2016-12-20 22:03
#38

#36 precis. Då kanske ortopeden vill engagera sig. #37 ja du. Skulle vara min vanliga tur om dom inte hittar nått. Jag har blivit en hejare på kryckor. Bättre än att gå som en zombie.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

The_pearl
2016-12-21 07:59
#39

Vad bra att du fått tid så snabbt! Jag fick vänta 3 månader på min röntgen av ryggen… Nej diskbråck är inte ärftligt. Däremot så kan ni ha dåliga ryggar i släkten, jag har samma i min, farmor, pappa, jag o min bror har samma problem. Jag är den enda som utrett mitt å tagit tag i det. Rekommenderar zonterapeut o kiropraktor sen! Tack vare dom så har jag ett diskbråck som antagligen kommer läka ut (efter 20 år av problem med ryggen). De övningarna jag fått hos kiropraktorn är bättre övningar än de jag fick hos sjukgymnasten :) Lycka till Aleya på din röntgen! Och god jul! :)

Aleya
2016-12-21 10:31
#40

#39 kanske är för att jag är ganska dålig som det gick fort. Men sen har jag terrorisera vc mycket för att få röntgen. Sen är jag ganska ung och inte haft tidigare problem med ryggen. Eller jag vet inte hur dom tänker på vc. Vi får se vart detta slutar. Tack och god jul själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-21 11:15
#41

#38

Med dina smärtor har jag svårt att tro att dom inte skulle se något. På magnetröntgen ser man allt från diskbråck till kotkompressioner, diskdegeneration, benmärgsödem, spinalkanalstenos, cauda syndrom, tryck på nervrötter osv…. Det är helt enkelt det bästa sättet att få reda på vad det är som besvärar.

Vad gäller sjukgymnastik och kiropratik skulle jag åtminstone vänta med sådant tills du vet vad det är. För det mesta hjälper det, men risken finns vid vissa tillstånd att det bara blir värre. Jag måste själv opereras och får varken göra sjukgymnastik eller få massage just nu och kiropraktorn ville heller inte röra min rygg efter att han hade sett mina magnetröntgenbilder. Vill bara säga att du ska vara försiktig och gör absolut inget som förvärrar dina smärtor.

Annons:
Aleya
2016-12-21 11:30
#42

#41 ne jag jobbar inom vården och vet sedan innan att man ska vara försiktig när det gäller ryggen och slita och dra i den när det är problem i den. Har även en massa läkare på jobbet bakom min rygg på jobbet som ger råd. Ja jag hoppas att det syns nått. För dom kunde sist för någon månad sedan inte ens se ett uns av endometrios på en MR. Jäkla skumt då det fanns då jag gjorde titthål och det togs prov. Jag försöker att inte göra nått för att förvärra denna skiten, tycker det är nog jävligt redan som det är. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-21 11:53
#43

#42

Jag har hört att det är jätte svårt att se endometrios på MR och att man för det mesta först ser det genom titthål. Bara stora endomterioshärdar kan väldigt duktiga och erfarna röntgentolkare se, men för det mesta är det inte de stora härdarna som ger de största problemen utan även små härdar kan ge större problem och då sitter man där med stora smärtor och inget som syns på MR. Ryggen ser man dock väldigt bra på MR och man kanske tom ser om du har endometrioshärdar som trycker på nerver. Men kom det verkligen inget annat fram på MR för bäckenet? Myom, stora som små, kan också orsaka mycket smärta och mycket blod, men om de redan hittat endometrios genom titthål så vet du ju att du har det även om det inte syns på MR.

Aleya
2016-12-21 11:59
#44

#43 precis min tanke. Jag fick mr bara för att jag går och har konstant ont p g a endometriosen. Och därför blev jag paff och förbannad då dom säger att dom inte ser nått. Det var bara för att se om det spridit sig. Inget myom heller. Så bra men inte bra om jag säger så. Sen var mina härde så små. Dom vara på mm och inte cm. Ja det skulle inte förvåna mig om det är nått med endometrios och ryggen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-21 12:49
#45

#44

Det finns något som heter Ischias-nerv endometrios (sciatic nerve endometriosis). På svenska sidor hittar man inte mycket, men mycket mer på engelska sidor. Fast nu är det ju också mycket möjligt att det är diskbråck som du har och att dina ryggsmärtor inte har med din edometrios att göra. Skulle det nu vara så att de inte ser något på MR vilket jag tvivlar på, skulle du kunna försöka gå vidare hos en neurokirurg. Neurokirurgen kan mäta dina nervbanor och göra andra undersökningar som tex en laparoskopisk neuroanalys. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17546541

Aleya
2016-12-21 12:54
#46

#45 hittade detta av en ren slump. Men skulle inte bli förvånad om det är diskbråck. Men ska absolut ta till mig det du säger om neuro.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-28 09:10
#47

Idag är dagen. Hoppas nu att dom hittar nått. För min mamma som har haft sina tio diskbråck sa att inte ens hon har varit så dålig som jag är. Med känselbortfall i över en månad. Och har under julen lyckats slå foten i diverse saker. Bl.a en hantel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-28 12:11
#48

Lycka till! Berätta gärna sen när du har fått svaren. Ja hantlar har jag också hemma och vet hur skitont det kan ta att slå i foten 😕

Annons:
Aleya
2016-12-28 12:38
#49

#48 ska jag absolut göra. Tja… problemet var väl att jag kände en dutt och ingen smärta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-28 12:56
#50

#49

Ja det kan hända vid diskbråck eller prolaps att även foten drabbas av känselbortfall och domningar. Tror det är speciellt om diskbråcket ligger mellan L5/S1. I så fall brukar dom operera. Men vi får se vad bilderna visar.

Aleya
2016-12-28 14:02
#51

#50 prolaps? Menar du som i framfall av livmodern eller tarmen? Ja vi får se. Hoppas på snabbt svar och snabbt att dom fixar detta. Men du som verkar veta mycket: hur är det då dom opererar ryggen? Vet att för 30 år sedan så var det gipsvagga i vissa fall som gällde. Men nu då? Om du vet dvs.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-29 11:51
#52

#51

Nej jag skrev fel, jag menade ju protrusion och inte prolaps. Protrusion är en form av ett förstadie till diskbråck, dvs en utbuktning av disken, som kan leda till diskbråck, men det måste inte det. En protruison kan också orsaka stora smärtor och känselbortfall, beroende av vart den buktar, men för det mesta är protrusion mildare än ett diskbråck.

Jag vet inte så mycket om hur operationer går till i dag, det har jag inte läst så mycket om än. Men jag har läst på  en massa om ryggen för att jag själv har stora problem med ryggen just nu och måste antagligen opereras. Men för min del handlar det om att stabilisera en glidkota som orsakat diskbråck och benmärgsödem.

Men vad jag förstått skiljer sig dagens operationer ganska mycket med hur dom operade förr, dvs kortare sjukhusvistelser, man kommer snabbare på fötter igen och man påbörjar rehabiliteringen redan dagen efter operationen. Ca 4-6 veckors sjukskrivning och i bland lite längre, beroende på vad som opereras. Jag har inte hört att dom skulle använda sig av gipsvaggor längre, men kanske i vissa fall? Det har ändrats mycket på 30 år i alla fall.

Aleya
2016-12-29 12:12
#53

#52 hahaha fick mig ett skratt. 😂 då förstår jag vad du menar. ☺ Ja jag vet ju inte hur dom ser till mitt jobb då jag har jäkla tungt arbete. Men man får väl se. Om dom nu vill operera. Ne men det är nog föråldrat att ligga i gipsvagga. Finns nog bättre saker att använda.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2016-12-29 14:27
#54

#53

Ja så tokigt det kan bli i bland 😂

Men om dom anser att det inte måste opereras så måste dom åtminstone finna en annan lösning på det hela. Du kan ju inte gå omkring med en sjuk rygg och bortdomande ben hela livet heller. Det är ju läkarnas uppgift att bota dig, deras yrke alltså. När får du svaren, vet du redan? Jag fick svar samma dag som jag gjorde MR, så ditt är redan kanske klart.

Aleya
2016-12-29 15:06
#55

#53 har inte hört ett pip. Så väntat ännu. Ne man kan ju tycka att man inte ska behöva ha på detta sättet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Aleya
2016-12-31 21:53
#56

Kan ju säga att snart kan jag ju knappt röra på mig. Var tvungen göra ärende på stan igår och jag grät och nästan spydde då jag kom hem. Känns som att benet är av vid lårbenet och att benen gnuggar mot varandra och att benet vill ge vika bara mer. Jag kommer ringa till vc på måndag och beklaga mig. Inte för att jag vet om det gör någon nytta då sista sköterskan bara fräste åt mig. Eller så ringer jag till den läkaren som engagerat sig mest. Jag har inte hört om mr ännu. Men jag kan inte ha det på detta sättet mer. Och på tisdag MÅSTE jag till smärtkliniken (dom ville inte lyssna på att jag inte knappt ens kan gå) för mina endometriossmärtor. Och sitta där i 3 timmar. Jag måste skriva ner allt för jag kommer inte orka prata eller minnas allt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2017-01-01 11:46
#57

#56

Tycker det låter vettigast att ringa läkaren som engagerat sig mest.  Och kanske du också skulle kunna ringa dit som du gjorde ditt magnetröntgen och fråga om dom redan har tolkat bilderna och om du skulle kunna få svaret?

Menar du att du knappt kan gå pga av endometriosen eller pga av ryggen eller både och?

Aleya
2017-01-01 12:02
#58

#57 ska prata in på röstbrevlåda idag. Jag kunde gå dåligt när jag bara hade ont i magen och ryggen p g a endometriosen och smärtorna. Men nu med ryggen kan jag knappt gå alls. Så skulle väl båda som spökar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2017-01-01 12:37
#59

#58

Jag vet själv inte vad det beror på, men jag har märkt att ju sämre min rygg är ju mer låser sig låret och ju svårare har jag att gå. I bland kan jag inte ens lyfta det ena benet över det andra  utan att hjälpa till med händerna och när jag går så fungerar benet inte riktigt, utan det är som att jag drar det efter mig.  Så något samband måste det finnas med ryggsmärtor och att inte kunna gå rikigt. För mig är det som om det skulle låsa sig vid ljumsken. Är det så du menar? Känner du igen dig?

 Jag har dock inte tagit upp det här med läkaren än, men kommer att ta upp det nästa gång som jag ska dit, dvs den 13.1. Jag hoppas jag får någon klarhet då vad det kan bero på, för det förbryllar mig en hel själv och Google verkar heller inte hitta något åt mig som kan förklara saken.

Aleya
2017-01-01 12:56
#60

#59 jag har ju problem med ischias så därför kan jag knappt gå. Så det är konstaterat av läkare. Och ryggsmärtorna gör det inte lättare heller att gå. Jag släpar ju alltid benet efter mig som en zombie fast jag går med kryckor. För jag kan inte få benet att funka alls. Jag kan höja det liiiiiiite. Men jag måste ofta putta med andra benet eller slå med kryckan för att få loss det om det är för grusigt och det fastnat. Men mitt gör ont på utsidan och mina muskler är knäppa. Så det är det jag känner. Så du kanske har ischias säger jag. För jag har ju lyckats med mycket som jag inte känner. Köra piggen från kryckan in i foten, köra stortån i en hantel på 2 kg utan att känna nått. Tappa saker osv. Du kan ju annars testa din känsel i benet genom att be någon annan dra en gaffel (sida väljer du själv men jag föredrar piggarna så jag vet hur det ska kännas) på olika delar av benen och på båda. Och se om du har någon skillnad i känseln. Vet är sjukgymnasten skulle kolla under foten på mig så kände jag nada på vänster men höger fick han nästan en smäll av. (Otroligt kittlig är jag)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2017-01-01 14:49
#61

#60

Då kan du säkert inte klara av laségues test heller? https://en.wikipedia.org/wiki/Straight_leg_raise

Klarar du av att gå på tårna och hälarna? Både laségues test och att gå på tår och hälar är egentligen undersökningar som läkarna gör för att bedöma hur allvarlig det är och så som du beskriver dina symptom har jag svårt att tro att du skulle klara av det här testerna när du behöver kryckor och allt. Det verkar som att ingen har undersökt dig särskilt noga alls. Du behöver en  kompetent läkare som tar dig på allvar och som undersöker dig ordentligt. Finns det inga ryggkliniker i din närhet som du kan vända dig till eller måste det ske via vc?

Menade inte att mina ben är bortdomnade eller så , bara att det liksom låser sig vid ljumsken och det är bara det ena benet. Annars har jag bara känselbortfall på  låren men det verkar bero på annat än på ryggen.

Men försök i alla fall att göra allt du kan för att få tag på dina provsvar så fort som möjligt. Det är viktigast att du först får reda på vad som står på .

Aleya
2017-01-01 15:11
#62

#61 ne jag failade på det testet hårt. Kunde inte ens röra foten. Och försöker jag röra tårna så är det som att benet tar i från höften och jag känner som att jag tappar lätt kontrollen av blåsan. Klarar inte av att få på tå eller hälar. (Testar en gång om dagen själv hemma) Mysko att det beror på annat än ryggen bortfall av känsel i låret. Jo jag ska snart ringa in ett meddelande och säga att jag vill gärna att hon ringer och att saker inte blivit bättre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Aleya
2017-01-05 11:14
#63

Det var inget med ryggen men symtomen kvarstår tyvärr. Ska få komma till neurologen. Jag hoppas jag får svar i framtiden på vad som är fel och varför jag förlorar muskler så fort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2017-01-27 21:15
#64

Har varit tvungen åka på akuten idag för att benet knappt har fungerat. Har ont konstant och kan knappt göra mycket. Gå är ett helvete. Tyvärr kunde inte neurologen hjälpa mig på akuten. Han såg att nått är tokigt (fick höra av läkaren på vc att jag skulle minsann ska sluta med kryckor, börja gå normalt och ännu mer och röra på foten) men kunde inte genom klinisk undersökning säga vad felet är. Så det är bara vänta på att få göra emg för att mäta nerverna. Jobbigt detta. Är otroligt leds. Vad än jag gör så skiter det sig i kroppen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2017-01-28 16:47
#65

Men bra att de undersöker dig vidare. EMG mätningar görs också vid misstanke på https://sv.wikipedia.org/wiki/Myopati och https://sv.wikipedia.org/wiki/Neuropati

Kanske lider du av något sådant?

Aleya
2017-01-28 17:30
#66

#65 Tack för tipset kära du. Jag vet inte vad detta är. Men läkaren på vc verkar tro att jag bara skämtar och kan röra mig som jag ska. Ändå fick han stå ett jäkla bra tag för att få reaktion i foten när han skulle kolla reflexer. Men det var bra att neurologen gjorde en koll och höll med om att nått är knäppt. Då känner jag mig lite tryggare i att nått är knäppt. Mina tår är ju typ döda. Jag kan ibland böja dom och sen är det bara Tack och adjö. Det bara går inte hur mycket jag än vill och försöker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2017-01-28 18:12
#67

Det var så lite så 🙂

Ja om en läkare inte vet vad det är som felar är det naturligtvis patienten som skämtar och inte läkaren som i det fallet är okunnig. Om du förstår ironin.  Men det är faktiskt så himla typiskt av vissa läkare att tänka så.

Aleya
2017-01-28 18:14
#68

#67 helt klart förstår jag vad du menar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2017-03-17 23:32
#69

Ja mystiken fortsätter. Varit till neurologen men han kunde inte säga mycket då jag inte gjort emg (mätning av nerverna I benet) men han beställde två andra undersökningar efter att ha undersökt mig. Var på emg i onsdags. Tog 2 timmar men det var en så spännande undersökning så jag glömde tiden. Så en bma gav mig stötarna och en läkare körde en lång nål i mina muskler för att mäta nervimpulser. Jag kunde ju såklart inte röra på benet men det fanns ändå aktivitet i benet. Men läkaren bar trevlig och delgav att det inte är i benet felet sitter för nerverna är inte skadade på det han kunde mäta. Så när jag väl får till detta så ska jag kunna använda benet. Men problemet sitter alltså mellan hjärnan och hur signalerna skickas. Så vi får se var detta slutar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Upp till toppen
Annons: