Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1459 ggr
[tk1971]
10/27/16, 9:13 AM

Bensmärtor

Jag oroar mig över ett problem som jag haft en längre tid. Jag har smärtor i benen som blir riktigt starka nattetid, de stör min sömn när jag måste byta position hela tiden. Nu har jag börjat fundera på om det kan vara nåt med blodådrorna i benen, om de börjar täppas till på nåt sätt.

Hur orolig ska man behöva vara över det här?

Annons:
[Rhonda]
10/27/16, 9:34 AM
#1

Ring sjukvårdsrådgivning.  1177

parsley
10/27/16, 9:40 AM
#2

Funderar på om det kan vara restless legs. 

En del blir hjälpta av att ta äta extra magnesium. Det finns en uppsjö av olika magnesiumpreparat. De som verkar tas upp bäst av kroppen är de sorter som slutar på -at, t ex magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atsorter.  Hälsokostens magnesiumpreparat brukar vara bättre än apotekets. En del använder magnesiumolja eller magnesiumspray som tas direkt på huden. 

Det finns även receptbelagd medicin mot restless legs.

Annielle
10/27/16, 9:42 AM
#3

Varför tror du att det skulle vara något sådant ovanligt som att blodådrorna skulle täppas igen?

Precis som tidigare nämnts, kontakta sjukvården för att utreda orsaken.

Kan ju handla om allt från spända muskler/stress/ångest till någon vitamin/mineralbrist el annat sjukdomstillstånd.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[tk1971]
10/27/16, 9:46 AM
#4

#3: För att min pappa har kärlkramp, och det beror på att kärlen täpps till. Det är ärftligt. SÅ ovanligt är det inte, hjärt-kärlsjukdomar är bland de vanligaste dödsorsakerna i Sverige.

Maria
10/27/16, 9:47 AM
#5

Jag tror också att det kan handla om någon form av restless legs.

Att ådrorna täpps igen tyder på "fönstertittarsjukan" (claudicato intermittens) men då gör det ont just vid ansträngning. Man kan ex. inte gå långa sträckor så jag har svårt för att tänka mig att det är något sådant.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
10/27/16, 9:51 AM
#6

Jag menade främst att de vanligaste orsakerna till smärtor i benen inte brukar bero på att blodådrorna täpps igen och att det i så fall brukar komma när man är lite äldre.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
[tk1971]
10/27/16, 9:53 AM
#7

Jag är 45. Och är det inte mest män som får fönstertittarsjukan?

OlgaMaria
10/27/16, 10:07 AM
#8

Jag tycker du kan testa lite magnesium på kvällen hur som helst. Det kan hjälpa både mot RLS, kramp och olika hjärt/blodomlopp-relaterade symptom. Samt att det förbättrar sömnkvaliteten öht för det flesta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
10/27/16, 10:08 AM
#9

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
10/27/16, 10:12 AM
#10

Nja… jag tror inte jag har fönstertittarsjukan. Problemen är värst när jag ligger still, inte när jag rör på mig. Och jag har aldrig rökt, har inte diabetes, är inte över 70, är inte man… etc. Jag tror det är nåt annat.

Maria
10/27/16, 10:14 AM
#11

Har man lätta besvär av restless legs så kan magnesium kanske hjälpa annars finns medicin att få på recept men bra vore väl om du fick reda på orsaken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
10/27/16, 10:15 AM
#12

Eftersom du har haft det så här en längre tid tycker jag definitivt att du ska gå till en läkare och kolla upp det så snart som möjligt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[tk1971]
10/27/16, 10:29 AM
#13

Ja… det borde jag nog, men jag är orolig för vad jag får för besked där.

Annons:
Maria
10/27/16, 10:31 AM
#14

Som med allt annat som gäller kroppen så ju tidigare man söker desto bättre chans är att det går att göra något åt det hela.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: