Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1445 ggr
Fridaaaa
2016-10-24 11:27

Åksjuketablett - eller annat?

Någon som vet åksjuketabletter som man inte blir jättetrött av?
Prostafen blir jag jättetrött av. (vet att man blir trött av de flesa men tänker som man itne blir supertrött av)
Åksjukeband hjälper inget.

Eller finns det annat mot illamående?
Ej ingefära dock

Inte gravid eller sjuk, så är inget sånt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Annielle
2016-10-24 15:14
#1

Åksjukeplåster som man sätter bakom örat är det enda som har fungerat för mig och då har jag varit riktigt rejält åksjuk av mig tidigare.

Måste nog fås på recept vad jag vet där emot.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fridaaaa
2016-10-24 16:26
#2

#1 Ok kan man bara ringa eller måste man in på besök?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IaMiaMaria
2016-10-24 17:24
#3

Finns ju nått tuggummi som heter Calma. Det har trötthet som biverkan, men allt är ju individuellt. Det är inte samma verksamma substans som i postafen. Och den är receptfri.

Viss blir även hjälpt av vanliga tuggummin.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Fridaaaa
2016-10-24 17:26
#4

#3 Ja det skulle jag kunna testa, när jag inte jobbar eller är i skolan, får då kan jag inte tugga tuggummi, får testa hemma med först och se hur pass trött jag blir :)

Vanlig tuggummi gör det bara värre oftast. Har svårt att tugga på något annars, när jag väl mår illa, och fungerar då ej på jobb eller skola.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2016-10-24 17:51
#5

#2 Har du någon läkare på VC som du brukar besöka så kanske det går att få ett telefonrecept men annars får du nog boka tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2016-10-24 17:53
#6

#5 Nej har inte det.
Attans, ja jag har inte råd att både gå dit för att få recept och sedan köpa :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maria
2016-10-24 17:58
#7

#6 Frågan är ju fri så du kan ju alltid ringa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2016-10-24 18:02
#8

#7 Får testa imorgon om jag hinner och se vad de säger.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2016-10-24 20:26
#9

Lergigan Comp ska man inte blir trött av. Men den är ju dessvärre också receptbelagd. Inte så nyttigt tips kanske, men lakrits lindrar illamående för mig. Exempelvis djungelvrål. Jag  har hört att dom delar ut lakrits på Stena- båtarna då det är sjögång för att folk inte ska bli så sjösjuka.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
2016-10-24 20:50
#10

#9 Ja jag får ringa imorgon och fråga. Kan inte åka in för att få det utskrivet.

Jag har väldigt svårt att äta när jag mår illa och är jag på jobb eller i skolan kan jag dessvärre inte knapra på något.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fransu
2016-10-24 20:52
#11

#10 Okej, hoppas det löser sig. Jobbigt med illamående.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fridaaaa
2016-10-24 20:54
#12

#11 Ja det är sjukt jobbigt.  Alltid haft lätt för illamående

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annielle
2016-10-24 20:57
#13

Ingefära har du redan testat eller?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Fridaaaa
2016-10-24 20:59
#14

#13 "Ej ingefära dock" :) Får verkligen inte i mig den hemska smaken, tyvärr. Mår bara mer illa av det istället.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annielle
2016-10-24 21:07
#15

Sorry, såg inte att du hade skrivit det om Ingefära! 

Vet du vad illamåendet beror på?

Osäker på om man kan få åksjukeplåster utskrivet om det inte är för åksjuka och om det fungerar för annat illamående….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fridaaaa
2016-10-24 22:11
#16

#15 IBS (eller ja de är 99% säkra att det är det, jag med), och även vid stress och när jag är nervös.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IaMiaMaria
2016-10-24 23:02
#17

Om det inte är rent åksjukeillamående så kan du ju behöva nåt för magen då ist, åksjuketabletter funkar ju så att de trubbar av rörelsecentrat lite, medans tabletter för magen funkar på annat sätt. Finns receptbelagda primperan som minskar illamåendet men även typ novalucol kan ju också hjälpa. Äta regelbundet kan minska illamåendet, så att man inte blir jätte hungrig.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Fridaaaa
2016-10-25 16:37
#18

#17 Ja jag äter redan regelbundet, 3-5 mål per dag :) 
novalucol  och omprezol eller vad det heter, tycker jag hjälper enstaka tillfällen, men har svårt att få i mig tabletterna :/ Men kör det ibland, och ibland fungerar dem ibland inte :) 

Ringde VC idag, och de sa att de kan inte skriva ut, om jag inte kommer dit på besök och de kan inte ens garantera då :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-10-25 19:33
#19

Nej åksjukepreparat får du så klart inte utskrivet om det inte gäller åksjuka.

Om du ofta är illamående behöver du ju utredas så ni kan få bukt på det. Kan bero på massa saker.

Fridaaaa
2016-10-25 19:36
#20

#19 Vet redan vad det beror på. Misstänkt ibs, stress och nervositet.
Men kommer i perioder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2016-10-25 19:41
#21

#20 Vet gör du ju inte. Du har ju inte kollat upp det så det är ju som du gissar. Det finns för övrigt receptfria läkemedel för ibs. Men även det bör du kolla upp så du slipper misstänka. 

Förstår inte alls varför du ville ha medicin mot åksjuka när det inte alls har med åksjuka att göra.

Fridaaaa
2016-10-25 19:46
#22

#21 Nu är det du som inte har alla kort på bordet. Jag har kollat upp det men krävs en till undersökning för att de ska kunna fastställa, de är 99% säkra att det är det men krävs som sagt en viss undersökning, och det är jag personligen inte redo att göra än.  Så handlar itne enbart ang mina misstankar utan även läkares. Och allting stämmer in.

Därför att det hjälper mot illamående? Flera gravida som tar vissa sorter för att minska illamående med tex. Så det hjälper mot mer än bara åksjuka :)

Står även i #0 "Eller finns det annat mot illamående?". Så öppen för andra alternativ också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-10-25 19:50
#23

#21 Jag har alla kort på bordet (fel talesätt men ändå)

Jag vet redan att du inte gått på undersökningen som krävs och att det är därför du skriver "misstänkt ". Och därför vet jag också att du inte vet vad illamåendet beror på. Men vet är ju ditt.  Mår du hellre illa än att ta reda på orsak och behandla det så go ahead.

Fridaaaa
2016-10-25 19:56
#24

#23 Tydligen inte ;) eftersom du påstår att jag inte kollat upp detutan bara är mina misstankar vilket inte stämmer.
Ja för att jag OCH Läkarna misstänker det, de är 99% säkr amen får ej sätta det som diagnos utan den undersökningen. Annars hade de redan satt den sa dem.

Jo jag vet vad det beror på: Stress, nervositet samt IBS. Lite olika, men oftast stressen och nervositet.

Jag vet redan orsaken.  Så snälla sluta påstå att jag inte vet det, när jag vet det, det vet jag bättre om jag vet det eller ej ;) 
Och jag gör den allra sista undersökningen när jag känner mig redo för det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-10-25 20:02
#25

#24 Jag vet inte varför du upprepar dig. Du har redan i tidigare trådar talat om detta så jag vet hur det ligger till.

Intressant att det är 99% säkert ;) Varför behandlar du då inte dig för ibs?

Fridaaaa
2016-10-25 20:09
#26

#25 Därför att jag vill få fram rätt info, istället för antaganden ;) 

Jag reglerar kosten redan. Och IBS är ju olika från person till person.
Anpassa kosten efter magen är det som fungerar bäst. Men ibland kan magen reagera ändå, trots att jag klarat viss mat innan.

Men vanligast anlednignarna till illamåendet är som sagt stress och nervositet. 
Och svårt att stressa ner. Jag stressar lätt upp mig med och blir lätt nervös. Kommer i perioder, beroende på skola, jobb,  hur livet är just här och nu osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IaMiaMaria
2016-10-26 11:33
#27

Jag har också ibs, det är riktigt jobbigt. Jag tar Loperamid och Saroten dagligen för magen och så Primperan vid behov för illamående och så har jag lärt mig att undvika far mycket kaffe, rå lök och rå paprika, för stark mat och stekt fet mat.

Ibs är otroligt individuellt hur man ska få magen att fungera bäst. Det tog tid för mig då jag fick diagnosen för 10 år sedan. Nu funkar den oftast okej. Men fel mat och stressande situationer kan få den ur balans.

Jag hoppas att du också hittar nåt så du mår bättre, det tär på psyket att ha en dålig mage.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Fridaaaa
2016-10-26 11:59
#28

#27 Ja det tär mycket i längden. 
Ja jag får man anpassa maten mycket och så.

Loperamid och Saroten, är det receptfritt eller på recept?

tack, äntligen någon som förstår ❤️

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annielle
2016-10-26 15:32
#29

Jag har också Ibs och har varit väldigt mycket illamående i mina dagar, men just illamående lider jag sällan av nu mera, har under årens lopp lagt om kosten en hel del men äter även probiotika vilket har varit min största räddning faktiskt, utan den har jag ständiga smärtor och diarre´r som hindrar mig väldigt mycket, men när jag tänker efter var det nog när jag började med probiotika som illamåendet minskade och senare försvann.

Har ätit lite olika probiotikska piller, de flesta har fungerat bra, men man är olika och får testa sig fram.

Sen är ju mindfulness , avslappningsövningar, yoga och liknande att rekommendera om man lätt blir stressad och nervös.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fridaaaa
2016-10-26 15:38
#30

#29 Något man lär sig efterhand kanske :) 
Jag mår oftast bättre när jag får gå ut, men inte alltid man har den möjligheten.

Tack får testa det igen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IaMiaMaria
2016-10-26 16:25
#31

Loperamid är för diarre och det finns receptfritt i små förpackningar. Heter Imodium på apoteket. Jag får det utskrivet på recept då jag tar två st morgon och kväll samt ibland mer vid behov, så skulle bli jätte dyrt att köpa det receptfritt. Saroten är ett antidepressivt lm som jag äter i låg dos, det är receptbelagt. Men det funkar bra för att lugna ner min mage, man kan även få det läkemedlet i lås dos för värk. Så det används inte bara som ett antidepressivt lm.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Maria
2016-10-26 17:25
#32

#31 Jag äter Saroten för smärta. Tar en varje kväll.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IaMiaMaria
2016-10-26 18:01
#33

#32 Jo det var av den anledningen jag fick dom, men visade sig att de också hade effekt på min IBS, så det var ju ett plus.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Maria
2016-10-26 18:03
#34

#33 Vad bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lia
2016-10-27 17:48
#35

Jag mår också alltid illa. Jag vet hur nervöst det är inför sista undersökningen, jag ville inte heller göra den. Men i värsta fall kan det ju vara något allvarligare, så jag bestämde mig för att kämpa emot hur jobbigt jag kände att det var och göra det ändå. Men det finns andra saker jag måste göra som jag inte gör än, så jag förstår dig verkligen. Dessutom, har man diagnos är det lättare att få de läkemedel man behöver, och det är "bara" en dag, sen är det över. Försök att i alla fall föreställa dig att göra det och att ha gjort det, så kanske du en dag klarar det :) Men jag vet att det är svårt! Du sa att du inte vill ta ingefära, men har du provat att skiva upp och lägga i vatten med citronskivor och apelsin tex? Bara att dricka vattnet sen, det hjälper många, och det borde inte smaka så mycket.

Fridaaaa
2016-10-27 17:51
#36

#35 Mjo vet att det är enklare men klarar verligen inte undersökningen just nu. Kommer göra den, tids nog, men just nu, klarar jag verkligen inte det.

Prövat att smaksätta med olika saker, men smaken av ingefära känns alltid :( 
I vatten har jag enbart prövat med citron och hallon, gillar bara det i vatten nämligen. Nej har jättesvårt för ingefära, alltid haft :/ Så mår mer illa av det istället, pga smaken.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2016-10-27 18:09
#37

#36 Ja, det är förståeligt. Gillar jag inte nåt så får det mig också mer illamående.

Fridaaaa
2016-10-27 18:17
#38

#37 Ja det blir så. Kanske lätt för många att säga "bara att svälja" men får mig fungerar det inte riktigt så. Eller "lite illmaående i början kan man få räkna med" ja hjälper ej mig, med tanke på min spyfobi också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
2016-10-27 18:41
#39

#38 Jag har också fobi mot att spy, dock gör jag det så himla lätt. Så om jag äter eller dricker nåt enligt mig äckligt så spyr jag lätt. Sväljer jag nåt skit kommer det bara upp igen :P Så det är inte ens lönt.

Upp till toppen
Annons: