Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1683 ggr
Aleya
2016-10-20 21:36

Sveda av NSAID supp

Jag har sedan 2008 haft problem med NSAID och att jag kan inte ta dom oralt för att magsyran får fel pH och jag börjar kräkas och få diarréer av det, även vissa andra läkemedel har haft samma effekt. Och ja tarmarna brinner. Nå min läkare tyckte igår att jag skulle testa Dikloflenak som supp och se om det lindrade vissa av mina smärtor och om detta funkade att ta dom i supp. Skulle ta två suppar morgon och kväll i två veckor. Första suppen igår gick väl bra, men j*vlar vad det brände när jag förde in tabletten i rumpan. Jag började gråta av smärtan. Och jag kände hur illamåendet började komma tillbaka som brukar bli. Andra suppen var samma. Svider så jag börja gråta och bränner i hela tarmen. Men jag ger mig inte. Men idag har det knappt gått att ta supparna, dels för att det bränner så tabletten är inne. Och sen när tabletten varit inne ett tag så får jag diarré. Har hänt båda gångerna idag. Jag undrar mest om det är bara jag som känner att det brinner som eld av NSAID suppar? För kan inte minnas att andra suppar har svidit så mycket som detta. Eller är det bara jag som har känslig slemhinna?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
OlgaMaria
2016-10-20 21:45
#1

Min mage tål inte heller nsaid och tänker att om jag får problem i övre magen så skulle jag få det rektalt också förr eller senare. Så jag tror inte det kommer funka för dig, men har inte testat själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2016-10-20 21:55
#2

#1 ne jag tänker samma. Men jag kände att jag måste testa. Men som sagt att bara föra in den gör ju ont. Och det brukar det inte göra med andra tabletter. Men sen gör ju kroppen och får diarré så nästan hela tabletten åker ju ut. (Och jag försöker hålla inne och gå på toa innan men det funkar inte)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IaMiaMaria
2016-10-24 13:30
#3

Jag skulle tro att du är överkänsligt mot NSAID så jag rekommenderar dig att inte ta dom alls. Funkar paracetamol för dig?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-10-24 14:00
#4

#3 jag slutade. För jag grät så fort jag tog suppen. Jag fick detta för att läkaren anser att detta är bättre för mina smärtor med panodil. Men det sket sig. Mår illa fortfarande och har ont.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IaMiaMaria
2016-10-24 16:02
#5

Ja det var nog bra. Jag kan inte äta NSAID för jag börjar blöda från tarmen, inte så bra. Så jag äter Citodon på tider för min värk. Funkar inte med bara alvedon så då har jag fått det och det funkar tack och lov. De är ju dock ganska starka och få läkare vill att man äter dom under längre period. Men jag har haft dom i fem år och har haft några uppehåll också utan problem och har inte behov av att öka dom. Det finns ju tyvärr inte så många olika smärtstillande som inte är beroendeframkallande, det är som paracetamol eller NSAID.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-10-24 16:33
#6

#5 citodon funkar inte på min värk tyvärr. Och jag har ont konstant så det var därför läkaren ville testa detta fast jag inte kan ta det oralt. Så det var ett försök som inte funkade.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
IaMiaMaria
2016-10-24 17:21
#7

oki, vad frustrerande att inte hitta nåt som fungerar bra :( antar att du har hunnit testa en del olika. Vet inte vad du har för värk. Men min mamma tex har fibro och blir hjälp bra med spikmatta. Hon ligger på den varje morgon. Blir ju inte smärtfri då tyvärr då det är svårt, men smärtan minskar iaf.

När jag har mycket värk brukar jag ta mig ett varmt bad. Hjälper ju dock bara för stunden, men det kan vara skönt med en paus en stund.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-10-24 17:34
#8

#7 värk i livmoder och äggstockarna. Inget har direkt funkat. Har haft på detta sättet i snart tre år. Och under dessa tre åren har jag varit smärtfri 2 gånger ett längre tag. Det går som inte att göra så mycket. Smärtan reagerar inte på värme eller kyla. Inga läkemedel som kan användas emot nervsmärtor har funkat heller. När det är som värst så är det nästan som om man fäder fram ett barn. Du får dock inget för mödan att ligga och skrika, gråta och spy. Så ja. Det är som svårt att hitta lösning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IaMiaMaria
2016-10-24 18:01
#9

Fy vad jobbigt, har du endometrios? Nåt dom kan operera? Du får ursäkta om jag går OT.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-10-24 18:11
#10

#9 operation kan göra saker värre. Då endometrios älskar ärrvävnad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IaMiaMaria
2016-10-24 18:19
#11

oki. Inte alls insatt i den sjukdomen, hade en bekant som hade det som opererade bort en del slemhinna som var på fel ställe eller hur jag ska uttrycka mig. Hon blev bättre ett tag iaf vad jag vet. Men vet ju inte hur det är nu.

Jobbigt iaf att ha nåt man vet att de inte kan göra så mycket åt. Jag har nåt som heter IIH, det är också smärtsamt och det kan de inte heller göra så mycket åt.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-10-24 19:07
#12

Vad är hii

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IaMiaMaria
2016-10-24 23:24
#13

IIH står för Idiopatisk Intrakraniell Hypertension. Det menas med att trycket på vätskan som cirkulerar i hjärnan och ryggmärgen är för högt. Det ger svår huvudvärk, yrsel, illamående och synstörningar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Maria
2016-10-25 08:30
#14

#11 Kan de inte operera in en shunt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IaMiaMaria
2016-10-25 16:24
#15

De kan om det är jätte högt, blir inte alltid bättre av det dock. Många har kvar huvudvärken. Men nog om det, lite för OT för TS.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zepp
2016-11-05 16:41
#16

NSAID är olika preparat och interagerar främst med Eikosanoidsystemet.. fast på olika sätt för olika preparat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Non_Steroidal_Anti-inflammatory_Drugs

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
2016-11-05 16:49
#17

#16 ok. Vad har denna informationen att göra med att jag inte kan ta detta varken oralt eller rektalt?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
2016-11-05 17:11
#18

Att NSAID är väldigt olika aktiva substanser och man bör lixom inte blanda ihop dessa och deras olika verkansmekanismer!

NSAID interagerar som sagt främst med Eikosanoidsystemet.. främst nedreglerar de som aktiveras utav Omega-6, via arakidonsyra!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arakidonsyra

Arakidonsyrans eikosanoider är de som gör att vi får ont, det påverkar vårt imunförsvar, slemhinnor, litta annat!

Som sagt vad.. Panodil/Alvedon.. dvs paracetamol är en av de snällaste, ibuprofen lite styggare och diklofenak styggast!

Däremot.. och där har du rätt, mitt inlägg tillför inget om varför TS får besvär oavsett substans eller om de intas rectalt eller oralt!

Hinten var väl mer att det kanske inte grejade sig via olika substanser som påverkar Eikosanoidsystemet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

IaMiaMaria
2016-11-05 23:38
#19

#18 Panodil/Alvedon/Reliv mfl som är paracetamol är inte ett NSAID preparat då de inte är inflammationshämmande.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-11-06 07:42
#20

#18 det är ju två olika mediciner. Och läkaren ville att jag skulle ta det för att minska inflammation och smärta. Men tyvärr blev det ett helvete. 😐

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Zepp
2016-11-06 14:04
#21

#19

Alldeles riktigt.. inte antiinflamatorisk utan mest smärtdämpande!

Iallafall, de olika preparaten interagerar på lite olika sätt med vårt Eikosanoidsystem.

Främst de delar som står för smärta och inflammatoriska processer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid

Grejen är väl att de preparaten stänger av/minskar bildandet av olika Eikosanoida derivat.

Eikosanoidsystemet är en del av vårt imunförsvar.. i princip, det har även andra funktioner och fungerar som lokala signalsubstanser/lokala hormoner.

Iallafall.. vad jag vill komma till är att se över intaget av olika PUFA, främst Omega-3 i förhållande till Omega-6.

Iomed att dessa är modersyrorna i Eikosanoidsystemet, de är sk essentiella fettsyror, vi måste få dessa via födan och helst i lagoma proportioner!

Dvs.. testa högdos OMEGA-3, se om det gör någon skillnad.. kika även på hur man kan hålla ner OMEGA-6 i kosten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: