Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2923 ggr
[Blue_Lugia]
2016-10-20 15:42

Betablockerare vätskedrivande??

Är det någon mer som tar betablockerare som vet om dessa tabletter är vätskedrivande? När jag tagit den brukar jag dricka ett glas vatten till men blir snabbt kissnödig en kort stund efteråt och måste gå på toaletten två gånger efter att jag tagit medicinen. Vanlig vis dröjer det innan jag behöver kissa om jag druckit mycket vatten, men varje gång jag sväljer denna tablett och dricker vatten till är det som om det bara rinner igenom.

Annons:
Fransu
2016-10-20 15:48
#1

Jag äter betablockerare (Atenolol) sedan många år och har inte märkt någon vätskedrivande biverkan. Men biverkningar kan ju förstås vara olika från person till person.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Giiisella]
2016-10-20 16:28
#2

Betablockerare är inte vätskedrivande. Du tar inga andra mediciner utöver betablockerare?

[Blue_Lugia]
2016-10-20 16:29
#3

Själv tar jag Metoprolol. Kanske ska kolla på Fass om det står något om detta. Annars kanske det är nåt som satt sig i huvudet på mig.

[Blue_Lugia]
2016-10-20 16:33
#4

#2 Jag tar Betolvidon (B12) samt Folsyra. Men det är ju mer vitaminer. Det är alltid en kort stund efter intag av betablockerare jag känner att jag behöver gå. Eller så dricker jag för mycket vatten kanske. Men jag tycker inte jag blir nödig så snabbt inpå i vanliga fall, om jag tex. dricker mycket vatten till annat.

OlgaMaria
2016-10-20 16:58
#5

Jag tar också metoprolol men upplever inte den effekten. Men jag tar depåtabletter och dina kanske är direktverkande? Jag tror dock att det inte behöver vara en konstig effekt. Metoprolol borde ju kunna ha den effekten om du har lite ödem orsakat av hjärtsvikt / högt blodtryck. Även om metoprolol inte är en vätskedrivande medicin direkt så borde den kunna ha den effekten ibland, och det är ju isåfall något positivt och inte en biverkan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2016-10-20 18:04
#6

Jag äter Metoprolol sedan flera år och nu även Losartan sedan ett år ungefär. Jag har aldrig märkt någon vätskedrivande effekt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-10-20 18:20
#7

#5 Jag fick det utskrivet pga hjärtklappning och extraslag i början av 2015. Tagit flera ekg samt ultraljud på hjärtat utan anmärkningar. Så något hjärtfel är inte direkt orsaken till att jag fått det utskrivet.

Maria
2016-10-20 18:23
#8

#7 Jag fick också Metoprolol för just hög puls och hjärtklappning men blodtrycket mitt var bra.

Det är först nu för något år sedan man upptäckte att mitt tryck var högt och då fick jag börja med Losartan också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IaMiaMaria
2016-10-24 18:15
#9

Det är inte betablockeraren i sig som är vätskedrivande utan när du får/har snabb puls så ökar mängden blod som cirkulerar och därmed ökade filtrering av vätska i njurarna och därmed ökad urinproduktion, så när man tar tabletter som sänker detta så ska ju kisset ut.

Jag tar Bisoprolol (betablockare) vid behov då jag märker att min puls ökat och jag brukar få gå och kissa några gånger extra efter tabletten.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

OlgaMaria
2016-10-24 19:27
#10

Nja så funkar det inte riktigt. När pulsen är snabb så brukar hjärtat jobba ineffektivt och det betyder att en hel del vätska stannar kvar i kroppens vävnader för att avlasta hjärtat. Det blir alltså mindre blod/vätska i blodomloppet som hjärtat måste jobba med. När man tar betablockerare sänks pulsen och hjärtat börjar jobba mer effektivt på varje slag. Då tas vätskan upp igen från kroppens vävnader och kan stötas ut i njurarna och bli urin. Så det blir en indirekt vätskedrivande effekt som betablockeraren kan ha ifall man lagt på sig vätska pga hög puls eller andra orsaker i hjärtat. En vätskedrivande medicin påverkar njurarna direkt att släppa ifrån sig mycket mer vätska. Då minskas vätskemängden i blodet så att kroppen orkar ta upp vätska från vävnaderna också och transportera till njurarna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IaMiaMaria
2016-10-24 23:23
#11

Stod om just takykardi och ökad urinutsöndring här:

https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/njurar-och-urinvagar/patientinformation/diverse/okad-urinutsondring/

Har läst om det på en annan sida också som jag inte kan hitta nu. Kan ju också bero på vilken typ av takykardi det handlar om. Har man förmaksflimmer så pumpar hjärtat ineffektivt. har själv PSVT och då slår hjärtat normala slag men för ofta.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

OlgaMaria
2016-10-25 07:34
#12

#11 Okej! Ja det jag beskriver är mer långdragna processer. Men det som du beskriver och även på sidan verkar ju vara något som sker oberoende av betablockaden? Att sådana episoder av hög puls ger ökad urinutsöndring av sig självt. Så länge som pulsen går upp och kroppen orkar hänga på med övriga processer i celler och njurar så borde det ju bildas urin i ett högre tempo också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: