Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 910 ggr
heatherm
2016-10-13 18:27

Stressad till tusen

För att dra min historia kort så kan jag börja med att säga att jag inte för så länge sen lämnade ett mycket dåligt förhållande , blev psykisk misshandlad  och var verkligen på botten. 

Lämnade det nu i våras , fick äntligen kragen till och mycket stöttande familj och vänner att jag skulle bort, så jag lämnade honom , sa upp mig från jobbet och bara stack. 

Jag kände mig fri ett långt tag, men efteråt så har jag känns vilka otroliga ärr han har get mig. 

Tog sommaren och gav mig själv lite tid för mig själv, har under så lång tid varit stressad så behövde andas lite.

Jag fick efter sommaren jobb, jag var glad och tyckte det skulle bli roligt att komma tillbaka igen. 

När jag tog jobbet så var ändå min livssituation lovande, jag har hittat en partner som är helt utom min värld, sympatisk och behandlar mig väl. Vänner runtomkring mig dom brydde sig, stöttade mig. Den enda nackdelen var min plast pappa. Han har prostata cancer och är sjuk, men för några veckor sen var allt under kontroll, så kände ändå att jag var bra förutom mycket osäkerhet sen innan som jag fortfarande jobbar på.

Men den sitsen skulle snabbt ändra sig. Första veckan så fick han åka till sjukhuset, han har 40 metastaser i levern, han kan inte äta för då får han ont. Så då blev jag plötsligt mycket ledsen och stressad igen, ångest attacker m.m

Inte nog med det så är det mycket stressigt på jobbet, jag har förklarat för dom att jag inte mår så bra med tanke på pappa, och dom förstod det. Försöker ändå bita ihop och jobba ändå trots gråten i halsen, men vissa dagar är jobbigare än dom andra.

Jag är en person som ger allt i jobbet, men även jag kommer till den punkten när jag känner att jag är på gränsen till att nå botten. Och då har det blivit att jag har varit hemma en dag för att jag har varit så stressad, ledsen och oroar mig. 

Idag var en sådan dag igen, gråter hela tiden, ringde till min chef och så att jag inte kan komma. Han sa krya på dig och sen var det inget med det. Men han ringde upp senare och gav mig en mindre utskällning för min frånvaro. Under 3 veckor så har jag varit bort 3 gånger , 1 gång av sjuk och 2 gånger nu med psykisk ohälsa. 

Jag blev så ledsen och kände mig ännu mer ledsen än vad jag var innan, jag har förklarat för honom hur det ligger till lite defust om min pappa, och att jag mår inte så bra just nu, och han sa att han förstod mig då, sen har vi inte pratat så mycket om det, har därefter gått till jobbigt och försökt hålla minen uppe. Jag är ju under en inlärnings period just nu, och det gör det hela ännu mer påfrestande. 

Det är mycket tempo på det jobbet, kan ibland känna att hans krav är skyhöga, jag har bara jobbat där 3 veckor men vill fortfarande att jag ska bli "snabbare" tempo då att säga. Jag gör så gott jag kan och kan inte göra mer än så. 

Jag får hjälp från en psykolog.

Just nu känns det som att jag bara förstör, förstår att han är orolig , men blir sårad när han tror att jag inte bryr mig eller stanna hemma för att det är kul, men så är det inte alls, jag känner att det är svårt att prata med han då jag känner att han inte lyssnar, och då blir jag mer försiktig och inte är lika öppen, för att skydda mig själv

förlåt om texten är sludrig.

vad hade ni gjort? det lutar åt det håller att jag ska säga upp mig, för min egen skull, jobba på mig själv ett litet tag och få hjälp vid sidan av, för någon sjukskrivning vill jag inte göra eftersom jag ser ingen mening med att komma tillbaka igen eftersom jag redan nu känner att jag inte trivs.

Annons:
OlgaMaria
2016-10-14 11:48
#1

Hur ska du klara dig ekonomiskt om du säger upp dig? Kan ju bli väldigt jobbigt det också om det skulle ta tid innan du hittar något annat. Och också en stor stress kring det kanske. Även om du skulle bli sjukskriven så behöver du ju inte gå tillbaka till det jobbet sen. Men det skulle ju kunna ge dig ro att läka ett tag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

heatherm
2016-10-14 16:44
#2

Pengar har jag så det räcker och blir över, har sparat i många år och har dom pengarna ifall det skulle komma ett sådant tillfälle. Jag valde att säga uppe mig i alla fall. Vill ej sjukskriva mig ännu en gång eftersom det inte ser så bra ut på försäkringskassan…(tror det är det) har redan varit det än gång och tänker iaf bita ihop tills mina 2 veckor är slut. 

Sen kommer jag tillbringa den lilla tiden jag har med min styv pappa kvar, som sagt, han har inte mycket kvar och jag vill tillbringa den tillsammans med han och min familj (mamma, bror). Jag känner redan att jag gjorde rätt beslut, för mig. Min hälsa betyder mer än ett jobb och jag värdesätter hellre att få min oro på plats och få hjälp. Sen när tillvaron ser bättre ut så mår jag förhoppningsvis bättre och kan möjligtvis hitta ett bättre jobb. Det löser sig :)

OlgaMaria
2016-10-14 18:36
#3

Skönt iaf att du landat i ditt beslut. Du prioriterar helt klart rätt just nu. Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2016-10-14 18:39
#4

#2 Kom dock ihåg att pengar tar slut väldigt snabbt trots att man har en sparkassa. Det är inte alltid heller lätt att hitta jobb så det kan vara bra om du börjar söka efter ett nytt jobb så småningom, bara sådär som tips.

Om du sen inte ens trivdes på det där förra jobbet så var det väl kanske lika bra att du sa upp dig.Jag hoppas att du mår bättre nu. :)

Maria
2016-10-14 18:48
#5

Bra att du beslutat dig.

Jag tänkte på det här med försäkringskassan. De är ju inte inblandade de första 14 dagarna då arbetsgivaren betalar din sjuklön. Man har en dags karens förstås.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ary
2016-10-15 09:27
#6

Om du mår så dåligt att du inte klarar av att jobba har du rätt att sjukskriva dig i en vecka utan intyg från läkare.

Annons:
[Devya]
2016-10-15 09:48
#7

#6 Det där beror på arbetsgivaren också. Där jag kommer från så får man endast vara hemma i tre dagar utan läkarintyg men på vissa arbetsplatser så står det i kontraktet att man måste skaffa intyg efter bara EN dag och på en arbetsplats jag själv jobbade på så var jag tvungen att skaffa läkarintyg på andra dagen jag var sjuk.

Så det där måste man ju kolla upp då det är olika för alla.

OlgaMaria
2016-10-15 10:19
#8

Fast i Sverige finns det väl tydliga lagar kring det? Tror inte arbetsgivare får ha kontrakt som strider mot dessa lagar? När man jobbat i 14 dagar så är arbetsgivaren skyldig att betala sjuklön, och efter 8 dagar krävs läkarintyg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2016-10-15 10:40
#9

#8  I Finland säger lagen att man får vara hemma 3 dagar utan läkarintyg men visst finns det alltid undantag beroende på vilken arbetsplats man jobbar på. Kanske det är inte så att man måste men det är en rekommendation?

Oberoende så rekommenderas det väl aldrig att man stannar hemma en hel vecka utan läkarintyg eftersom det ger verkligen ett väldigt dåligt intryck på ens chef. Jag skulle aldrig stanna hemma i en hel vecka utan läkarintyg, det skulle bara kännas väldigt fel.

Där jag jobbar nu måste jag ha läkarintyg från och med den första dagen jag är sjuk vilket blir ganska jobbigt men tydligen har de rätt till att göra så här för annars betalar de inte ut pengar första dagen jag är sjuk.

OlgaMaria
2016-10-15 11:12
#10

Förstår att det är olika i olika länder men jag antar att det här gäller Sverige. Det är ju inte konstigt att man ibland behöver vara sjuk ett antal dagar pga magsjuka eller influensa tex och det är ju jättedumt att man ska ta sig till läkaren då och eventuellt smitta ner andra. De flesta sjukdomar går ju över inom en vecka så det underlättar ju verkligen för vården om alla dessa inte måste komma in för att få läkarintyg.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: