Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1116 ggr
Aleya
2016-10-09 16:35

Trots tystnad blir det inte bättre.

För snart en månad sedan fick jag ont i halsen och en jäkla hosta. Efter en vecka blev hostan värre och jag besökte läkare förra måndagen och då hade jag börjat tappa rösten. Han kollade mig i halsen och kände på tonsillerna och den högra gjorde ont som få. Dom tog prover på sänkan och feber. Men sänkan var bra och jag hade bara liiite feber. Fick hostmedicin och fick gå hem. Men jag har nu tappat rösten helt fast jag har vilat. Jag hostar men inte lika hemskt som innan. Det gör inte ont som tusan i halsen nu me det retar. Känner mig lite febrig men kan inte mäta tempen. Jag undrar hur länge detta kan pågå? Jag är inne på 4 veckan. Jag kan tyvärr inte gå till läkare imorgon då jag ska resa iväg med jobbet. Jag dricker varmt osv. Men det blir inte bättre. Känns som att det kan vara dags att ringa ett medium och be dom leta min röst. (Lite måste man ju skoja)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
DesK
2016-10-09 16:39
#1

Vad gäller just hosta, brukar de säga ca 6 veckor. Tyvärr har jag inga bra tips, men det låter jobbigt för dig. Så du bör nog söka kontakt med vården igen, och /eller ett medium😉

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aleya
2016-10-09 16:44
#2

#1 ja om jag hade haft tid så hade jag sökt imorgon. Vi åker dock på eftermiddagen så hinner inte tyvärr. 😢

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ary
2016-10-09 16:53
#3

Du kan fråga var närmast vårdcentral finns på orten som du ska till. Eller så kan de klämma in dig hemma på morgonen kanske..

Aleya
2016-10-09 17:20
#4

#3 jag har en vc i mitt område. Men jag måste jobba innan vi åker. Så jag kan inte gå till vc.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-10-09 18:59
#5

Det kan pågå ett par månader. En vinter var jag sjuk 3 månader och läkarna kunde inte göra något eftersom det var virus.

Aleya
2016-10-09 19:36
#6

#5 jag menar snarare hur länge det kan hålla i sig att inte ha röst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[Nascartjejen]1
2016-10-09 19:54
#7

Jag var hes i tre dagar när jag var förkyld förra vintern

Ria74
2016-10-10 11:31
#8

En vecka - fjorton dagar har jag varit hes som längst tror jag.

Den ena gången fick jag stämbandsinflammation och då var jag hes länge. Fick dessutom tal- och viskförbud eftersom det irriterar stämbanden nästan mer om man viskar än om man försöker prata vanligt enligt läkaren då.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Devya]
2016-10-10 17:35
#9

Angående rösten så kan det väl ta typ två veckor, oberoende om du vilar rösten eller ej.

Jag rekommenderar en massa vitlök! Det fungerade väldigt bra för mig åtminstone. :)

OlgaMaria
2016-10-10 22:01
#10

Jag är så glad att jag lärt mig att man kan ta mycket c-vitamin för att kurera förkylningar. Man har nämligen sett i studier att ett litet (vanligt) intag av c-vitamin inte gör någon större skillnad för att förebygga och förkorta förkylningar, men däremot stora doseringar av C-vitamin har mycket god effekt i att förkorta förkylningar. Så jag tar massa c-vitamin i samband med förkylningar och det märks verkligen att det hjälper.

Studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/10543583/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2016-10-10 22:08
#11

#7 läste du ens hur länge jag har haft problemen? Inne på 4 veckan. 3 dagar eller dylikt kan jag förstå. Men nu pratar vi veckor. #8 hör att jag får ringa dr. #9 ah. Ja idag har det väl kunnat komma ljud. Men det gör ändå så ont i halsen att jag knappt kan svälja. #10 vad har det med min heshet att göra? Jag kan knappt prata och det är det som är problemet och inte en förkylning. Och jag kan inte ta c-vitamin eller hålla på och käka exempelvis citrus då min mage inte tål sammansättningen i brustabletter samt att jag kan inte äta apelsiner/klementin för att det kliar och bränner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
2016-10-11 07:03
#12

#11 Det borde finnas sådant man kan ta om man inte tål askorbinsyra, tror det heter askorbat då och det går att få i kapslar. Jag tål nämligen inte heller askorbinsyra då min mage blir väldigt dålig då. 

Sen igen tror jag vad jag vill på det där med c-vitamin. Jag brukade ta sådana brustabletter varje dag i ett år samt att jag brukade också äta väldigt varierat med grönsaker och frukt (tyckte det var gott) och inte märkte jag av att förkylningar och dylikt kortades av. Oo

Så jo, c-vitamin borde väl hjälpa men jag märkte faktiskt aldrig av någon skillnad förutom att jag hade dålig mage i ett år. =P

OlgaMaria
2016-10-11 10:10
#13

#11 Det är väl ett förkylningsvirus som är orsaken till din borttappade röst, skulle jag tro. Brustabletter rekommenderar jag inte då det är en massa skit i det och väldigt ineffektivt om man vill ta stora doser. Själv tar jag dessa, kanske 15 tabletter på en dag om jag är förkyld. DET hjälper. http://www.topformula.com/se/c-vitamin-topformula-1?___store=topf_se&gclid=CO_Q6KOl0s8CFeILcwodg1QC9A #12 Som sagt skrev jag ju att ett sådant intag som du beskriver inte hjälper mot förkylningar. Ren c-vitamin sätter fart på magen om man tar för mycket (vilket är väldigt olika från person till person och utifrån hur mycket c-vitamin kroppen vill ha för tillfället) men brustabletterna innehåller fler ämnen som gör en dålig i magen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Devya]
2016-10-11 16:37
#14

#13 Jag har i allmänhet problem med citrusfrukter. Jag älskar apelsiner och kunde äta 2-3st per dag i en period och min mage började strula en hel del då också. Vid den tiden brukade jag skippa brustabletterna.

15 tabletter på en dag? Låter lite väl mycket i mina öron. Jag tror nog mer på måtta med allt efter mina erfarenheter. :D 

Det står också 1-2 tabletter om dagen. Överskrid ej den dagliga dosen. Så jag skulle nog aldrig börja häva i mig 15 tabletter om det står på det viset, oberoende om jag är förkyld eller ej. Jag tycker liksom  inte om att ha diarré, speciellt inte om jag är även förkyld. :D

Maria
2016-10-11 16:55
#15

Vitkål lär innehålla en hel del C-vitamin om jag inte har fel.

#13 Det låter oerhört mycket. Visserligen är c-vitamin vattenlösligt men jag hittar inte antal mg i länken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-10-11 18:08
#16

#13 jag kommer inte ens gå in på länkarna som du skickar gällande dom där tabletterna. Och 15 tabletter låter inte bra att ta, du kan ju göra det på din egna risk.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2016-10-11 18:29
#17

#15 I studien tog de 6 gram c-vitamin (ett gram i timmen) första dagen av förkylning och sedan 3 gram per dag följande dagar. 15 tabletter av mina tabletter blir 7,5 gram. Utspritt över dagen. Men inte vanligt att jag tar så mycket, men det händer. Vissa hävdar att man kan bedöma sin egen kropps behov av c-vitamin med hur mycket man kan ta utan att bli lös i magen. Väldigt individuellt. Sedan ska man ju ta ett tillskott som inte innehåller andra lösande ämnen, tex sötningsmedel. Jag har också läst att det går åt stora mängder c-vitamin vid sjukdom och sårläkning och att det därför lätt uppstår brist på vissa ställen i kroppen trots att man får i sig RDI av c-vitamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2016-10-22 18:02
#18

Det var ingen vanlig förkylning. Det var Mykoplasma. Fick inhalera ventolin på vc då jag var där och när jag gjorde det fick jag så ont i luftvägarna att jag trodde jag skulle avlida, läkaren ville nämligen se om det var Mykoplasma eller en vanlig förkylning. (Hade blivit bättre om det inte hade gjort så hade det varit en vanlig förkylning) Har fått doxyferm och jag känner mig väl kryare. Men rösten har inte blivit direkt bättre trots tystnad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: