Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 913 ggr
bellisan
9/27/16, 5:29 AM

Vad ska jag göra?

Ska försöka fatta mig kort. Dom flesta kanske redan vet men jag har varit hos läkaren pga mitt mående, vissa prover visade låg sköldkörtelhormon. Har fått Levaxin på prov som jag gått på 4 snart 5 veckor dock utan att märka någon skillnad. Mår fortfarande lika dåligt (om inte sämre) som innan.  Men till poängen nu

¤ Jag är inte kapabel till att jobba eller gå i skolan i detta tillstånd

¤ Blev utskriven från Arbetsförmedlingen  för att jag inte ens kunde/orkade ta mig till möten eller fölha deras planering

¤ Kan inte få pengar av soc för då måste jag vara inskriven och söka jobb fullt på Arbetsförmedlingen

Behöver verkligen pengar men jag vet inte hur jag ska få tag på det i detta tillstånd… Någon som kan hjälpa mig, vad ska/kan jag göra? 

Tack på förhand!

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
Zureel
9/27/16, 5:53 AM
#1

Varför har inte läkaren sjukskrivit dig om du mår så dåligt?


bellisan
9/27/16, 5:59 AM
#2

 #1 ingen aning, hen tror väll det inte är så allvarligt eller nåt, sen de va Af:s beslut att avskriva mig, hade ingen talan där

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Maria
9/27/16, 8:23 AM
#3

Kan du inte få hjälp med att någon går med dig vid dessa möten som ändå är ganska viktiga för dig?

Försök annars att söka en annan läkare kanske.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IaMiaMaria
9/27/16, 10:12 AM
#4

Man blir ju inte automatisk sjukskriven för att man har nån sjukdom. Du behöver ju prata med läkaren om detta och hur du mår och att du inte har någon arbetsförmåga i hur du mår och att du behöver bli sjukskriven då du inte heller klarar av att söka jobb. Man får kämpa ganska hårt själv trots att man är sjuk tyvärr.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

OlgaMaria
9/28/16, 3:21 PM
#5

Ja man måste säga till läkaren att man behöver sjukskrivning. Det enda du kan göra nu är att hoppas på att FK kan vara schyssta mot dig och inte ge dig 0kr i SGI. Gå in på FKs hemsida nu och sjukanmäl dig. Sen bokar du läkartid igen och ber att de ska sjukskriva dig från det datum arbetsförmedlingen avskrev dig helst. Sök ingen ny läkare, mycket bättre om du kan lösa detta men den som känner dig och som följt dig hittills. Du har ju kommit en bit på väg med denna läkare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

bellisan
9/29/16, 3:03 AM
#6

#5 Förstod mig inte riktigt på allt som stod på FKs sida om SGI. Kan man få några pengar utan att vara inskriven på AF eller jag måste skriva in mig igen innan jag sjukanmäler mig?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
Annons:
bellisan
9/29/16, 3:06 AM
#7

#3 Vill inte behöva ha med någon för att jag ska klara gå dit

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
OlgaMaria
9/29/16, 7:50 AM
#8

Steg 1 nu är att du sjukanmäler dig, nu. 

Reglerna är sådana att om du blir avskriven från AF och inte har sjukanmält dig så nollställs din SGI. Så det bästa vore om läkaren kan sjukskriva dig från det datumet. Men sjukskriv dig nu på FK hemsida. Sen är det nog en bra idé om du anmäler dig igen på AF också. Du får verkligen göra allt för att sköta den kontakten tills du har en sjukskrivning. Väldigt lätt hänt annars att du inte kan få några pengar alls. Har du någon arbetsinkomst under senaste året som de kan räkna på?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

bellisan
9/29/16, 9:25 AM
#9

#8 Är SGI och sjukpenning samma sak? Ska ringa min läkare idag och boka nytt möte så jag ta upp sjukskrivning. Har inte haft något jobb, så någon arbetsinkomst har jag inte haft. Så det jag ska göra är att sjukanmäla mig, skriva in mig på AF igen och fixa sjukskrivning av min läkare?

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
OlgaMaria
9/29/16, 10:36 AM
#10

Ersättning från AF räknas inte som sjukpenninggrundande så det betyder att du inte har någon möjlighet att få sjukpenning. SGI : Sjukpenninggrundande inkomst, en summa som FK räknar ut utifrån arbetsinkomst och som ligger till grund för vad man kan få i sjukpenning. Jobbig situation du hamnat i med andra ord! Sjukanmäl dig ändå på FKs hemsida, även om du inte kan få någon sjukpenning kan det vara bra att du gör detta. Den enda ersättning du kan få är aktivitetsersättning (om du är under 30) eller sjukersättning (över 30) men det är en väldigt lång och svår väg dit.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: