Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1671 ggr
tinymaboroshi
9/1/16, 3:33 PM

Värktabletter hjälper inte

Hejsan! Min sambo var och opererade bort visdomständer idag och efter att lokalbedövningen började sluta värka så fick han tips att ta blandningen alvedon och ipren av läkaren. Nu har det gått två timmar sedan han tog tabletterna och det hjälper inte. Har tidigare märkt att värktabletter inte biter på honom men det är väldigt plågsamt för honom just nu och vi vet inte riktigt vad vi kan göra. Har sagt till honom att jag kan ringa och prata med dom på sjukhuset men han vill inte. Vad kan vi göra? Tack på förhand!

「3 2 1」


Annons:
Maria
9/1/16, 3:36 PM
#1

Vill han inte så är det ju inte mycket att göra något åt.

Det brukar värka när bedövningen släpper. Det är obehagligt och inte farligt. Står han ut med smärtan så är det ju OK.

Annars måste han ju kontakta läkaren igen. Inget annat att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
9/1/16, 3:37 PM
#2

Kontakta läkare för starkare tabletter om han inte kan stå ut. Jag känner dock ingen som fått så ont att det inte gått att härda ut.

horribleatnames
9/1/16, 3:41 PM
#3

Har han provat att äta nåt i samband med att han tagit tabletterna? Värktabletter funkar nämligen inte för mej om jag inte äter nåt i samband med att jag tar dom.

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

tinymaboroshi
9/1/16, 3:46 PM
#4

Jag har själv varit med om det två gånger och minns att det var obehagligt men inte såpass ont som han har. #3 Tack! Ska testa det när han får ta nästa gång!

「3 2 1」


Inkanyezi
9/1/16, 3:49 PM
#5

Om ni har brännvin eller annan starksprit hemma, kan man ta det i munnen utan att svälja och låta det verka på slemhinnorna och ner i såren efter tänderna. Det svider lite precis när man tar det, men sedan brukar det gå över.

Alltså inte dricka den, utan låta den verka i munnen.

glittertind
9/1/16, 3:56 PM
#6

Citodon (codein)  i combination med koffein får samma effekt som treocomp…

men fråga läkare först…

Glittertind

Annons:
tinymaboroshi
9/1/16, 3:58 PM
#7

#5 Har inget hemma men ska fråga en kompis! Han lyckades äntligen somna så förhoppningsvis kommer det bli bättre!

「3 2 1」


Maria
9/1/16, 4:02 PM
#8

#7 Man ska absolut inte låna receptbelagd medicin från någon kompis.

Treocomp är aceltylsalicylsyra med kodein.

Panocod är paracetamol med kodein. Så det är två ganska vanliga värktabletter med tillsatts av kodein vilket gör de receptbelagda.

Acetylsalicylsyra är inte att rekommendera vid någon slags operation eftersom det kan vara blodförtunnande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
9/1/16, 4:27 PM
#9

Mitt ends råd är att ringa tandläkaren om det inte blir bättre. Jag fick själv nått liknande då jag tog bort min sista visdomstand. Och jag opererades. Men redan samma kväll kände jag att nått är fel. För jag hade så ont att inget funkade. Tandläkaren skrev ut citodon och det funkade. Men sen blev jag svullen i ansiktet och hade ont. En vecka efter op. Då visade sig att kouaglet som skyddar hålet hade försvunnit. Och det hade blivit en sk dry socket. Att benet sticker fram och det kommer in mat i hålet. Det gör jäkligt ont. Jag hoppas för allt i världen att det inte är det. Men håll koll om inte smärtan försvinner imorgon.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tinymaboroshi
9/1/16, 4:27 PM
#10

#8 Nej, absolut inte. Tänkte höra med en kompis angående starksprit (vi båda är över 20).

「3 2 1」


Maria
9/1/16, 4:32 PM
#11

#10 Aha, jag trodde du menade medicinen.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
9/1/16, 5:17 PM
#12

#2 jag har haft så ont att jag trots citodon gråtit mig till sömns. Hade nästan lika ont o munnen som när de bröt 6 revben på mig…urk… Att kyla utifrån brukar hjälpa mig lite i kombination med värkmedicin. Jag har opererat ut 3 visdomständer varav den sista var värst. Värk i över en vevka + att jag såg totalt misshandlad ut i säkert 2. :(

tinymaboroshi
9/1/16, 5:36 PM
#13

#12 Stackare! D: Jag har opererat ut två visdomständer och en käkoperation och jag mådde relativt bra. Märker verkligen hur olika det är från person till person!

「3 2 1」


Annons:
OlgaMaria
9/4/16, 7:52 PM
#14

Gick det bra efter att han sovit? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tinymaboroshi
9/7/16, 7:23 AM
#15

#14 Han mådde lite bättre och den värsta smärtan började avta efter två dagar men han fick en del biverkningar av värktabletterna så han försöker att inte ta dom trots smärta ibland

「3 2 1」


Maria
9/7/16, 3:59 PM
#16

#15 Klarade han sig utan så är det ju det bästa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tinymaboroshi
9/8/16, 9:56 AM
#17

#16 Ja, precis. Det jobbiga är att han ska ta nästa sida nästa månad men hoppas allt går bättre då!

「3 2 1」


Maria
9/8/16, 10:02 AM
#18

#17 Han vet ju åtminstone vad som väntar efteråt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: