Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1961 ggr
Futurepower
2016-08-29 23:01

Alkoholproblem

Jag måste få fråga er här för jag vet helt enkelt inte om jag tänker rätt eller fel? Om jag bara överdriver? Min pappa dricker varje dag. Han har druckit hela sommaren och haft uppehåll högst i två dagar någon gång men sen börjat dricka igen! Han säger att han inte förändras av drickandet och då gör det ingenting, att det är okej att dricka hur mycket man vill för han är ändå lugn och rolig fast han är full enligt honom. Han köper alkohol i princip varje dag & det ligger tomma spritflaskor och burkar överallt, han har ingen gräns på drickandet! Jag mår dålig över det och jag känner att jag inte vill ha det så här! Jag anser att det är okej att dricka någon gång för att det kan vara trevlig att ta några glas på helgen. Men jag anser inte att det är okej att man dricker varje dag från morgon till kväll (även om man sköter det man ska sköta). Jag har legat vaken så många nätter och gråtit över detta… Jag vill inte verkas vara en bossig person som ska bestämma över vad han får eller inte får göra men jag vill inte att det ska fortgå, för honoms och min egen skull. Jag känner bara att jag inte orkar något mer, men han förstår inte när jag säger att jag tycker det är jobbigt, för enligt honom så spelar det ingen roll och för honom verkar alkoholen vara något av vardagen och att det är lika normalt att dricka sprit som det är att vissa dricker kaffe! Jag känner bara att det känns hopplöst! Jag vet inte om jag överdriver men jag orkar inte längre

Annons:
IaMiaMaria
2016-08-29 23:07
#1

Om din pappa dricker så ofta så är det ju inte så bra. Det är ganska vanligt att man inte inte inser eller förnekar själv att man har problem och gärna normaliserar drickat.

Finns det nån annan vuxen som känner din pappa som du kan prata med om detta som kanske kan prata med han. Du ska inte ta på dig ansvaret över det och må dåligt över det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-08-29 23:22
#2

Han är en alkoholist. Inget tvivel om det. Han skadar njurar och lever ordentligt genom att dricka i princip varje dag. De får aldrig vila och skadas oavsett om han är glad och trevlig eller sur när han dricker. Alkohol är gift.

Vet inte hur gammal du är men gissar på ung eftersom du verkar bo hos honom. Så prata med någon vuxen i din närhet eller tex skolsyster om det. Du ska inte behöva hantera det ensam.

Du överdriver absolut inte!

Sindri
2016-08-29 23:31
#3

Definitivt alkoholproblem! Den siste som inser det brukar vara missbrukaren själv. Oj, vad det är lätt att ljuga för sig själv när man är tillräckligt motiverad.

Du bör absolut prata med någon vuxen. Din mamma? Något syskon till din pappa? Farmor eller farfar?
Vårdcentral, ungdomsmottagning, skolsyster, kurator.

Det viktiga är att du pratar med någon som kan hjälpa dig komma vidare. Det är inget du kan lösa, och din pappa måste först inse hur illa det är och sedan begära hjälp själv. Och jag tror någon annan vuxen måste bli den som får honom att inse.

Vet han hur ledsen du är? Du borde visa honom hur illa du far. Nu är spriten tyvärr sån att den brukar gå före allt annat, så bara för att han inte omedelbart tar hänsyn till vad du säger och hur du mår, behöver inte betyda att han inte älskar dig.

greenseng
2016-08-30 01:16
#4

  Din far har helt klart problem. Han har börjat använda sig av alkohol för att slappna av och antagligen döva en mental smärta av något slag. Skilsmässa?

Det är nog bra om du bossar lite grand men försök göra det på ett lugnt sätt annars blir det bara värre. Och du kommer förmodligen att behöva hjälp. Att ensam ta sig an en person med alkoholproblem fungerar vanligtvis dåligt. Det kräver för mycket energi så det är en fördel om man är fler. Ofta behövs det en grupp av människor som jobbar ihop för att belysa problemet. Och problemet består i att få honom att förstå att han är alkoholist. Alltså allvarligt beroende av alkohol.

Om han säger att han inte är beroende av alkohol så be honom bevisa det. Det är ingen match om han verkligen inte är beroende av alkohol. Piece of cake. Inga problem. Han skall då inte ta en droppe på två veckor. Och är han inte alkoholist så är det inget problem alls. Men är han alkoholist så kommer det inte att fungera.

Om han vill sluta dricka men har svårt att klara av detta så finns det ett tricks som han kan använda och det är oväntat effektivt. Och det heter Syrliga Äpplen. Gröna äpplen är ofta syrliga. Det tar av någon märklig anledning bort suget efter alkoholen. Användes förr av hemmafruar när deras makar hade problem med alkoholen och ville sluta men kunde inte. Fruarna tog då hjälp av syrliga äpplen. Och det fungerade faktiskt bra. Be honom testa. Han kommer att bli förvånad.

Och försök få honom att bli medlem i anonyma alkoholister. Det är ett ovärderligt stöd.

Problemet här är att det är liten idé att prata med honom när han själv är påverkad.  Så man måste passa in en tid när han är nykter. Exempelvis på morgonen. En liten chock här är effektivt. Och chocken består av att det är ett litet gäng som väntar på honom i rummet när han slår upp sina ögon en morgon. Och se då till att han absolut inte kommer över någon alkohol om han t.ex. vill gå till badrummet. Detta är mycket viktigt. Han måste vara nykter under samtalet.

En undersökning som gjordes för flera år sedan visade att vissa människor får en nedbrytning av alkoholen i levern som är annorlunda än vad de flesta människor får. Vid denna felaktiga nedbrytning så bildas morfin som en biprodukt. Och då är en människa som är beroende av alkohol egentligen morfinist. Alltså narkoman. Och då brottas personen med svårlösliga problem. Men trots det så går problemen att lösa. Och det startar alltid med acceptans. Alltså att personen inser att han verkligen är beroende av alkoholen. Redan då är nästan slaget vunnet.

Lycka till!

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Futurepower
2016-08-30 02:43
#5

#4: tack det är värt att försöka. Han är skild sen många år tillbaka, han har alltid gillat att dricka men under det senaste 4 månaderna har det eskalerat. Jag känner folk som kan ställa upp och dessutom är närmre hans ålder och har egna erfarenheter så ska verkligen försöka! Tack för all respons

greenseng
2016-08-30 03:52
#6

#5..

  Lycka till! 🙂

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Sindri
2016-08-30 08:36
#7

Du är en mycket modig, mogen och insiktsfull person. Glöm aldrig det.
Önskar dig mycket styrka och lycka till!

Kom gärna tillbaka och berätta hur det går. Vi bryr oss!

Bunn
2016-09-14 01:02
#8

#4 har du källa på det? Futurepower, jag har själv vuxit upp med en alkoholist och vet vilket helvete det är. Tycker, som andra redan har skrivit, att du bör söka hjälp av kurator, samtalsteraput, diakon eller liknande. Vill du så kan du skicka pm till mig. Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-17 20:39
#10

#9 Det är väl helt ointressant i en tråd där någon är uppriktigt oroad över sin förälder?

Aleya
2016-09-17 21:39
#11

#5 hur har det gått för dig? #9 ytterst osmakligt att skriva så i denna tråden. Gör en egen istället på beroende om du nu är orolig. Men som du skriver så tror jag bara att du vill skapa oordning i trådar istället för att vara seriös och svara på det ts skriver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ria74
2016-09-17 22:43
#12

#9 En olämplig tråd att skriva i. Men som svar på din fråga så säger jag, ja kan du inte avstå ölen eller vinet är du på god väg att bli alkoholist.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2016-09-18 10:40
#15

#13 fast tänk nu efter kära du. Tror du din lever mår bra av att få i sig alkohol 7 dagar i veckan? Ne det gör den inte. Skulle du säga det till en läkare på vc så skulle dom anse att du helt klart har ett riskbeteende eller kalla dig t o m akoholist. Du ska vara 42. Men det märks då inte i detta ämne. Så sluta försöka dig på saker du inte förstår och sluta försöka leka "rolig och smart" i trådar där du inte har nått att tillföra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2016-09-18 12:23
#17

#16 men om du då vet allt om alkoholism så varför fråga då? Ne du verkar inte bry dig då du bara hoppar in i en tråd och frågar om folk tror du är alkoholist om du dricker den och den mängden varje dag. Jag ser det som ett hån mot ts och dom som försökt hjälpa och stötta ts för att hjälpa denne att hjälpa sin far. Du verkar vara ute för att förstöra de flesta trådarna du vara hoppas in i. Eller ropa att någon är dum emot dig. Men som du beter dig så kanske det inte är konstigt att folk blir leds på dig och dina frågor och påståenden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 13:41
#19

#16 Sitter du och påstår att du driver ett behandlingshem?  

Vad heter detta hem? Jag skulle aldrig få för mig att skicka en anhörig till ett hem som drivs av någon som själv dricker och dessutom inte ens förstår det folk skriver om. Så jag hoppas innerligt att du skriver vilket hem du driver så folk får en ärlig chans!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 14:31
#22

#20 " jag tackar för din åsikt och jag kan någ mera om alklism än de flesta här jag drivit och driver ett behandlingshem för alkolister och drogberonde"

Varför skriver du osanning? Om något inlägg borde anmälas är det ditt eftersom du tydligen INTE driver ett behandlingshem. Fruktansvärt fult att ljuga om det.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 14:41
#25

Jag vill inte ha bråk. Däremot vill jag att man skriver saker som stämmer. Att påstå att man driver ett behandlingshem är verkligen inte samma sak som att vara ett familjehem och det är jäkligt illa att inte kunna skilja på det. 

Och att du i en tråd där någon utryckt oro för alkoholism skriver och frågar om din dagliga alkoholkonsumtion räknas till alkoholism får mig att undra vem du är!

[fritte1974]
2016-09-18 14:45
#26

25 okej ja du vem jag är 42 årig kille bor i skåne arbetar som andra tjänar skapligt 

dricker måttligt  

men jag lämnar denna tråden nu hejdå

Honestyisdead
2016-09-18 14:50
#27

#26 Jag struntar i din ålder och ditt kön. Ditt agerande här på iFokus är det som får mig att undra. Speciellt nu när du skrivit att du driver ett behandlingshem.  Eller nej förlåt. Du är ett familjehem. ..

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 14:57
#29

Hera tack!

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 15:01
#31

Att man stavar mitt nick korrekt. HERA.

Ria74
2016-09-18 15:04
#32

fritte1974 menar du att du är familjehem åt drog och alkoholberoende personer? Vilken ålder är det på dessa personer i så fall? Jag har jobbat en del extra åt skånes stadsmission och är intresserad av att höra mer om detta.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Denna kommentar har tagits bort.
Ria74
2016-09-18 15:09
#34

#33 Kan du skicka ett pm till mig om det? Jag är som sagt mycket intresserad av att höra mer om det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 15:18
#36

Du får inte skit. Däremot blir du kraftigt ifrågasatt med tanke på det du skriver. Bara läs dina inlägg i tråden "tipsa polisen". Utöver de här inläggen.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 15:22
#38

Om vad?

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 15:39
#40

Om din söndag blir förstörd för att någon reagerar på det du skriver kan jag bara beklaga. Ser att du raderat dina senaste inlägg. Tyvärr hjälper inte det. Allt annat står kvar.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Honestyisdead
2016-09-18 15:52
#42

Oj. Tur du berättar det för mig så jag vet :)  

Förtal piffar alltid upp och får en att vinna poäng. Screen shot taget.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Lägger in ditt inlägg eftersom du raderade det.

Honestyisdead
2016-09-18 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#43 Ännu ett screen shot taget. Visa omedelbart var jag har hotat dig.

Denna kommentar har tagits bort.
Honestyisdead
2016-09-18 16:09
#47

Visa nu var jag hotat dig. Sluta tramsa.

[fritte1974]
2016-09-18 16:10
#48

47 du portad från vin i fokus

Annons:
Honestyisdead
2016-09-18 16:16
#49

#48 Väntar fortfarande.  Du kan väl åtminstone anstränga dig lite när du förtalat någon.

Åsa S
2016-09-18 17:05
#50

Du kan väl inte porta nån från ett forum där hen inte har misskött sig??? Detta är ju inte vinifokus. Det är väl maktmissbruk.

Annars tycker jag att ni kunde tagit en del av detta privat för det har hamnat lite väl långt från TS starttråd.

Denna kommentar har tagits bort.
Ria74
2016-09-18 20:15
#52

#51 Fast det du skrev till Hera var under all kritik. Du och jag verkar vara födda samma år och du borde verkligen veta bättre!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Denna kommentar har tagits bort.
[fritte1974]
2016-09-18 20:21
#54

52 så du sitter och försvara Hera nu gratis

men jag fått någ av detta forumet nu och lämna det friviligt tack

Honestyisdead
2016-09-18 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Så här ojuste var jag. Sluta nu fjanta runt är du snäll.

Annons:
Ria74
2016-09-18 20:29
#56

#53 och 54 Jag kommer alltid att försvara någon från påhopp. Du måste ju själv inse att det du skrev inte var okej. Hur hade det känts om någon skrivit så till dig i en tråd?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Denna kommentar har tagits bort.
Maria
2016-09-19 16:16
#58

Jag har rensat en del i tråden men väljer att låsa den och hoppas att TS har överseende med att allt har urartat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: