Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1186 ggr
[Belliszz]
7/27/16, 6:08 PM

Vad anser vara normalt

Jag och min man kom in på samtalet om " Vad är normalt att göra nummer 2!"

Alltså att gå på toaletten och bajsa om man vill säga de så.

Vad är normalt?

Enligt han så är de var 3 dag. 

Men hur är de med folk som kanske göra de 5 gång i månaden?

Eller 7-8 gånger om dagen?

Annons:
Maria
7/27/16, 6:16 PM
#1

Dina två sista exempel låter inte särskilt hälsosamma.

Annars så är väl det normala allt från varje dag till ett par tre gånger i veckan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Belliszz]
7/27/16, 6:20 PM
#2

Om man så länge man kan minnas har bajsat "sällan" eller "ofta". Som tex nu. Jag har så länge jag kan minnas aldrig går flera gånger på 1 vecka. Eller jo vid magsjuka haha. Men annars nej. Så länge jag kan minnas har jag gått några gånger i månaden så som 5-10 gånger. 

Tar man upp de med läkare heter de " Så länge de inte ändra kroppens normala cirkel så kan man inte göra något!" 

Som du har sett mitt inlägg om kaffe. Jag kan ha grädda i de är fett och så kokos olja de "smörjer in" men oftare nix pix. 

När man hör alla snacka om var 3 dag tex. Då blir man lite så. What?? Är jag onormal då eller?

[rumelle]
7/27/16, 6:43 PM
#3

Vad jag har hört så ska det optimala vara 3-5 gånger om dagen. Förr kunde jag gå var 3-4 dag, men sedan jag lagt om kosten och inte äter några animalier så blir det ca 1-2 gånger om dagen.

[Belliszz]
7/27/16, 6:48 PM
#4

#3
Vad äter du?

Sisselie
7/27/16, 7:23 PM
#5

Vissa säger att det naturliga, för en oförstörd tarm, är efter varje större måltid. Varje gång man äter flyttas allting ett steg framåt i tarmsystemet, och det som kommit längst ska då ut.

Förut hade jag problem med kraftig förstoppning. Det som höll igång min mage var c-vitaminpulver på tom mage. Under förutsättning att man inte har brist på c-vitamin (eller de mineraler som också finns i pulvret) eller vätskebrist, så går vattnet rakt ner i tjocktarmen och mjukar upp skiten.

[rumelle]
7/27/16, 7:31 PM
#6

#4 Äter en helt växtbaserad kost. Frukt, grönsaker, bönor, gryn, pasta, ris, rotfrukter, nötter osv osv.

Annons:
[Belliszz]
7/27/16, 7:39 PM
#7

#5
Kan inte dricka mer vatten.

Är gravid med

Honestyisdead
7/28/16, 11:08 AM
#8

5-10 gånger i månaden låter extremt lite. 

Självklart beror det på hur mycket man äter. Men minst en gång om dagen ser jag som normalt om man äter vanlig mat.

[Devya]
7/29/16, 5:01 PM
#9

1-2 gånger per dag och det är väl typ det vanligaste efter vad jag har hört. Klart att det man stoppar i sig på en dag måste komma ut också, asap. Låter hemskt om det ska stanna innuti en flera dagar eller till  och med en vecka..

http://www.medicaldaily.com/how-often-should-you-poop-when-it-comes-weekly-bowel-movements-its-more-range-magic-339368

En intressant artikel där det vanligaste tycks vara en gång om dagen. Det tycks dock inte vara någon större fara om man alltjämt har varit sådan som sällan bajsar.

En annan intressant artikel (dock ingen seriös artikel): http://greatist.com/health/poop-health-embarrassing-questions

"Going less than once every three days qualifies as constipation. Though usually not serious, it can be painful and uncomfortable—partly because after three days, stool gets harder and more difficult to pass."

En annan oseriös artikel men intressant läsning:

http://www.longheh.com/constipation1.html

Det är bara att google och läsa lite på om ämnet. Faktiskt intressant läsning. :)

Sisselie
7/29/16, 7:14 PM
#10

#9 "Klart att det man stoppar i sig på en dag måste komma ut också, asap. Låter hemskt om det ska stanna innuti en flera dagar eller till  och med en vecka.."

Det tar ca 3-4 dagar innan det man ätit kommer ut, för en frisk tarm, även om skiter flera gånger om dagen.

Honestyisdead
7/29/16, 7:56 PM
#11

#10 Det stämmer inte. Det tar mellan 18h och upp till 3 dygn för kosten att vandra från mun till ändtarm beroende på vad man äter.  Växter tar längre tid än tex kött. Vanligast verkar ca ett dygn vara hos en frisk vuxen.

Var hittade du så extrema siffror som 3-4 dygn? Har kollat igenom många sidor nu och ingen anger det tidsspannet som normalt. Däremot allt från ett halvt dygn upp till 3 och 24h nämns oftast. Och 1 dygn var det vi lärde oss i skolan på biologin när vi studerade matsmältningen.

[Devya]
7/29/16, 8:14 PM
#12

#10 Jag har  fått lära mig att det ska ta en dag - 24h för att vara mera exakt. Det ska ju absolut inte ta flera dagar, det låter inte som en bra matsmältningsprocess. oO

#11 Samma här faktiskt.  Jag fick också lära mig i skolan att det fungerade på det viset.

Honestyisdead
7/29/16, 8:43 PM
#13

Har letat på ännu fler sidor och hittar ingen som påstår att det normalt tar 3-4 dygn för mat man sväljer att vandra ner till äntarmen om man är en frisk vuxen människa. 

Hoppas #10 Kan visa sin källa.

Annons:
Sisselie
7/29/16, 9:22 PM
#14

Hm… Det här var nåt jag lärde mig för länge sen, så jag har alltid trott att det är så. Men jag har iofs. för mig att jag läste det rätt nyligen, att det tar ca ett dygn för maten att passera tunntarmen och ytterligare ett par dagar att passera tjocktarmen. Men jag kommer inte ihåg var, och orkar inte försöka.

Honestyisdead
7/29/16, 9:27 PM
#15

#14 Det stämmer inte. Så du har kanske missförstått eller läst det någon okunnig skrivit. För om det hade varit sant hade det ju varit det som de flesta skrev och inte 24h. Så du behöver inte försöka.

Sisselie
7/29/16, 9:35 PM
#16

#15 Det står bl a i Fass: "När Dulcolax givit avföring, så har tjocktarmen tömts helt. Det kan därför ta några dagar innan avföringsbehov uppstår på nytt." Det här var nog en av de källorna som förstärkte det jag redan trodde.

Honestyisdead
7/29/16, 9:38 PM
#17

Det kan ta några dagar. 2-3 dagar ser jag som några dagar. Kan betyder att det lika gärna kan gå fortare.

Annielle
7/30/16, 8:56 AM
#18

Själv går jag 2-3 gånger om dagen oftast, men aldrig mindre än en gång någonsin, där emot kan det vara fem till sju gånger i bland om dagen också (främst när jag är fruktansvärt stressad/ångestladdad)

Jag tror verkligen inte att det är hälsosamt att gå så sällan som någon gång i veckan eller med flera dagars mellanrum.

Då skulle jag se över min livsstil på flera sätt.

T.e.x. dricka mer vatten.

Äta mer grönsaker/fibrer/linfrön/fiberhusk och liknande.

Skippa/ minska avsevärt på vitt bröd och socker (men det borde ju alla göra oavsett så)

Röra mig mer……

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sisselie
7/30/16, 9:07 AM
#19

#17 Hade du sen tidigare lärt dig att det normala var 3-4 dagar så hade du nog uppfattat "några dagar" som 3-4… 😉

Scorpio97
7/30/16, 11:10 AM
#20

För mig är det normala en gång var annan till var tredje dag. Äter jag som jag ska och mår bra av, alltså lågkolhydratkost, blir det så. Jag dricker minst 1-2 liter vatten per dag, äter mycket grönsaker (600-700g) och simmar några gånger i veckan. 
Äter jag socker, mjöl eller större mängder kolhydrater blir det direkt oftare samtidigt som jag blir lätt lös/dålig i magen. Det blir även så om jag stressar eller är orolig inför något. Behöver jag gå en gång per dag eller oftare vet jag att jag mår/mått dåligt och/eller inte skött kosten, så för mig är det förknippat med dåligt mående och dålig kost. (För min kropp alltså, uppenbarligen fungerar vi olika och vad som är normalt och bra för mig är kanske inte det för någon annan)

Min syster går minst en gång efter varje måltid och ofta några gånger till också. Hon har dock IBS, och äter hyfsat mycket mjölmat och liknande (som jag personligen tror är dåligt för kroppen). Men för henne kan det bli runt 4-8 gånger per dag beroende på hur hon ätit och hur hon mår. 

Enligt min läkare bör man kolla upp sig om man går oftare än tre gånger per dag eller mer sällan än var tredje dag, för då kan något vara fel. Men han sa också att vissa helt enkelt går mer sällan/oftare än normen, och att det kan vara normalt och bra för en själv. Mår man bra i övrigt är det förmodligen ingenting att oroa sig för.


//Jessie

Annons:
Agafia
7/30/16, 11:37 AM
#21

Varje morgon en stund efter frukost , som en klocka 😉

OlgaMaria
7/30/16, 12:06 PM
#22

Jag tar också c-vitamin med vatten före frukost varje dag för att hålla igång magen :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Belliszz]
7/30/16, 12:28 PM
#23

Vad skönt att se att de av ett samtal som folk ville snacka om :) Jag har tagit väldigt mycket av de ni har skrivit som råd och har skrivit ner de.

Jag ska försöka med Havregrynsgröt och kaffe nu ett tag. Har varit utan 1 kopp kaffe i 3 dagar nu och än så länge är idag första gången som jag inte är på toaletter. Haha låter kanske dumt man har börjat skriva upp vilka dagar jag är på toaletten och då om de är morgon kvällen fm eller em. För att se när de är minst stressigt och när magen brukar ha sin klocka eller vad man ska säga. 

Tusen tack. Och håll gärna tråden vaken för jag tror att de är väldigt många som har de problemet just med magen och sjukvården inte gör något mer än försöker hitta en massa fel och knappt några lösningar så som stress, allergier, ge medicin som i sin tur leder till mag problem. Vet om att man ska kolla med Kamera på båda hållen oftast då  de inte ens finns symtom för att behöva göra de. Och de i sin tur leder till irritationer.

Ett vanligt täcken på irritation i tarmarna är att avförningen har en hinna runt sig. Typ efter varje gång du "nyper" av tråden så har en svans som kan vara vit. De är oftast täcken på att man innehaver för mycket fett och så som socker kolhydrater mm. Alltså ingen balans alls i kosten.

Efter att ha börjar äta havregrynsgröt med mjölk och typ en msk grädde och då sylt. Så har min mage börjat föra ljud för sig. Första gången på som sista 20 åren som jag kan minnas de :D Då ni kan jo tänka er hur glad jag är.

Jag vet om att många MVC och BM tjatar om Järn för graviditeten. Men som i mitt fall. Tar jag järn tillskott så lägger magen av HELT. Då är 10 gånger i månaden lyx. Vilket leder till 2 mackor med leverpastaj om dagen är MINST. Och undvika bröd utöver de. Men så klart äter jag broccoli, spenat mm. 

Men man måste hitta vad som är "sitt" även när man är gravid. Att ändra om sin kost bara för att man är gravid är en omställning för kroppen som kan leda till obalans. 3 gånger i veckan dricker jag C-vitaminer dock sällan på morgonen. Då de ökar spy reflexen på mig. Men någon gång under dagen. 

Inte är de bara bra för magen. Men för ens underliv med. Jag som har jätte känslig näsa haha. Kan klaga på min egna doft och då går jag till tex nu gyn. Gjorde de för misstänkt svamp som var kvar efter behandling. Då skrattade gyn läkaren en kvinnlig från utlandet. Och hon sa till mig " Att du kastar ut pengar på läkemedel som innehåller mer gifter för ditt underliv än av du får om du hade tagit tips från internet som kan vara helt konstiga. De ända du behöver är C-vitaminer så fort du känner doften. Du kan även olja in insida och ut med kokosolja och tvätta av med ljummet vatten varje dag!"

Efter de möter har jag inte problem med mitt underliv vilket BM är paff för. Hon är van vid att få in mammor som klagar på underlivs klåda mm när dom är gravid.

Och något jag anser borde förbjudas. Tampong. De är din värsta fiende under mensen. Fy blä urk. Jag hatar kladd och klet samt mens. Men ne fy. Då står jag ut med bind byte varje toalett besök. Även om i mitt fel trosskydd hjälper. oavsett mängden byter jag ofta samma om de är för bara flytningarna. Så är de bakterier. Och PI

Honestyisdead
7/30/16, 3:33 PM
#24

#19 Jag hade inte trott något utan kollat upp det innan jag skrev ;)

Upp till toppen
Annons: