Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1646 ggr
Sollar
2016-07-14 20:46

Svullen hand, bättre med högläge, eller

Jag opererade armen för 2 veckor sedan, igår klippte de upp bandagen och gav mig gipsskenan och skickade mig på sjukgymnastik. Jag har inte sett handen förräns igår, men handen är oerhört svullen. Så undrar om det är bättre när jag sover att lägga upp armen högt

Annons:
IaMiaMaria
2016-07-14 20:54
#1

Ja det kan vara bra att ha den lite i högläge, över hjärthöjd, ha den på nån/några kuddar eller så. Inget tips som du fick ifrån sjukvården??

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Sollar
2016-07-14 21:07
#2

Tack, tänkte jag kan prova med en soffkudde under armen då inatt. Nej, faktiskt inte, har inte alls fått mycket information, men jag har ett program med sjukgymnastik att göra hemma.

Huygens
2016-07-14 21:10
#3

Jag skulle fråga en läkare om det kan finnas en infektion inne i handen som gör den svullen.

Maria
2016-07-14 21:13
#4

Det är helt naturligt att din hand är svullen så här i början så precis som skrivits så är högläge bra och att du gör dina övningar som du fått. Det är bra för cirkulationen och att din arm "kommer igång" igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
2016-07-14 21:24
#5

Jo jag är noga med övningarna trots att det gör extremt ont. Men nu har armen varit gipsad i 3 veckor och jag får fortfarande ha gipsskenan, förutom när jag gör armgymnastiken, handgympan gör jag hela tiden, armen är fortfarande rätt låst i 90 graders vinkel tyvärr.

Maria
2016-07-14 21:26
#6

Har de inte informerat dig om hur länge du ska ha gipsskenan? Har du något återbesök?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sollar
2016-07-14 21:33
#7

Nej, just nu så går det ju inte att ha den lös, det var en rätt svår skada i armen, jag tror de vill ha den rätt fixerad men samtidigt vill de börja med gymnastiken, de har varit lite oroliga för rörligheten i framtiden, så skenan blev en kompromiss. Jag ska träffa ortopedsköterska på måndag och knipsa bort agrafferna och sjukgymnasten ska jag till på tisdag igen.

Maria
2016-07-14 21:35
#8

Passa då på att skriv ner alla dina frågor på en lapp. Det är alltid så lätt att glömma när man väl sitter där.

Bra att de har koll på dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
2016-07-14 21:41
#9

Kom precis på att jag kan ju faktiskt skriva frågorna i telefonen, jag kan ju inte skriva med penna och papper nu.

Maria
2016-07-15 09:06
#10

#9 Vad bra🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
2016-07-15 12:47
#11

I morse när jag vaknade hade jag sovit i 5 och en halv timme med en soffdyna under armen, tyckte mig se lite skillnad på storleken, men den största skillnaden var att fingrarna var rörliga, jag behövde inte ta min andra hand och bända upp dom.

IaMiaMaria
2016-07-15 13:49
#12

Vad bra att det fungerade med högläge. Svullnad gör ju handen och fingrarna väldigt stela och svåra att röra på.

Ha gärna högläge då du sitter och vilar i soffan också och försök att inte ha armen hängandes neråt  längre stunder.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Sollar
2016-07-15 17:47
#13

Jag tror det är lite skillnad på storleken iaf, men handen ser fortfarande ut som att den borde hänga i en affär med skämtprylar.

Den hänger ju aldrig helt rakt ner pga gipsskenan som är i 90 graders vinkel. Tar bara bort den 3 ggr om dan för sjukgymnastiken och då går det ändå inte att räta ut armen, men jag pumpar konstant med handen.

Tog en tupplur i eftermiddags och la upp armen igen, då började jag känna lite små stickningar, eller vad jag ska säga, det kändes alltså precis som det gör när en arm eller ben har somnat och börjar vakna igen, men det var väldigt svagt. Är det bra eller dåligt

Annons:
OlgaMaria
2016-07-17 12:09
#14

#13 Bra är det inte. Brukar tyda på dålig cirkulation. Högläge kan vara komplicerat, man får lättare bort vätska men tillflödet av nytt blod kan bli sämre. Variera ställningarna mycket är nog det bästa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sollar
2016-07-17 13:49
#15

Tack, varierar så mycket jag kan men är inte lätt. Och jag hittar hela tiden nya saker att oroa mig för. Just nu oroar jag mig för såret, i morgon ska de ta agrafferna och trots att de sa i onsdags när de tittade att såret såg jättefint ut oroar jag mig ända att det kan ha ändrats, och hur ska de komma åt när jag inte kan räta ut armen fortfarande, och varför kan jag inte räta ut armen än, och är det verkligen bra att göra sjukgymnastiken, som jag antar är till för protesen, när det gör så fruktansvärt ont i underarmsbenet som är lagat… Tror att oron kommer av rädsla att inte få tillbaka hela rörligheten i armen.

Maria
2016-07-17 14:04
#16

Min man bröt handleden 2014 och det läkte fel så han fick opereras 16 månader senare. Han har fortfarande nedsatt kraft i sin arm/hand och du har ju gjort ett mycket större ingrepp med protes.

Det kommer förmodligen att ta lång tid innan din arm är som vanligt. Att du inte kan räta ut armen beror säkerligen på muskler och senor. Protesen funkar säkert riktigt bra men din arm ska anpassa sig.

Du får ta upp din oro med sjukgymnasten. Många gånger så ska man träna trots att det gör aningen ont.

Träningen är med all säkerhet inte till för protesen utan för att din arm ska fungera normalt igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
2016-07-17 14:47
#17

Fast det gör inte aningen ont, jag har hög smärttröskel, och det går heller inte att vrida armen så mer än ca en halv cm. Men det känns ungefär som att lagningen går sönder och benbitarna gnids mot varandra. Ja jag vet att det inte går sönder, försöker bara beskriva hur stark smärtan är. Men ska se om jag kan få nåt svar antingen i morgon el på tisdag hos sjukgymnasten, så jag blir försäkrad om att de inte är så fokuserade på armbågen att de glömmer underarmen. Vill verkligen inte behöva opereras igen

Upp till toppen
Annons: