Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2562 ggr
MinnaJosefin
2016-07-14 01:07

Tappat smak och lukt?!

Hej! Ligger här med lite panik och kan inte somna. När jag somnade för ett par timmar sen och nu vaknade för en stund sen så.märkte jag att jag inte kände någon lukt och smak! Pytte pytte lite kunde jag ana men inte alls mycket! Jag har inte varit förkyld, förutom att jag har känt mig retig och atockig i halsen i 2 veckor ungefär, så som man blir efter en förkylning, och märkte nu då att jag blivit täppt i ena näsborren när jag vakna och då var smal och lukt väck. Det var det inte när jag la mig! Blir livrädd, jag har blivit av med lukt och smak efter långdragna förkylningar innan men aldrig såhär… någon som har en aning?

Annons:
Honestyisdead
2016-07-14 01:14
#1

Först undrar jag hur du visste att du inte kände någon lukt? När jag vaknar i sovrummet luktar det ju inget eftersom man ju andats den luften. Och vad åt du?

Tror inte det är någon fara. Bara kroppen som fick en knäpp.

lizton
2016-07-14 01:18
#2

Har du provat smaka på något så du vet säkert? Du kanske oroar dig så mycket att du bara tror att smak och lukt är borta. Slicka på lite salt och lite socker och känn efter om det är någon skillnad på dem.

Lukten kan försvinna när man är täppt i näsan eller förkyld. Det behöver du inte oroa dig för. 

Inget av det där är farligt och du behöver inte tänka på det nu. Testa smakerna i morgon. Ring och tala med sjukvårdsupplysningen om du inte kan sova. Du kan ringa dygnet runt och få prata med en sjuksköterska på tel nr 1177   länk:

http://www.1177.se/Orebrolan/Om-1177/1177-sjukvardsradgivning/

MinnaJosefin
2016-07-14 01:27
#3

Tack för era svar! #1 jag la mig på kvällen och skulle somna, då hade jag precis druckit läsk, det smakade och luktade som vanligt (eller jag reagerade inte på det, så det måste det ha gjort). Jag var inte täppt i näsan när jag somna. En timme senare vaknade jag av att min sambo lägger sig i sängen, han hade varit ute och rökt, och jag är väldigt känslig för den doften och reagersde direkt med att tänka "vänta, varför luktar han inte?" För annars måste jag alltid vända mig bort från han. När jag kom riktigt nära och även testade att kyssa så kände jag det lite med lukt och smak men jag märkte ju direkt att lukt och smak försvunnit mycket! Jag var då även täppt i ena näsborren när jag vaknade… #2 jag provade ta ett bett på en tomat, jag kände lite smak av den, jag kände att det var tomat men smaken var mycket nedsatt… om jag tar något riktigt nära näsan och drar in djupt så känner jag dofter men som sagt, väldigt nedsatt. Kan det ha med nästäppan i ena näsborren att göra? Jag har ju känt mig risig i halsen i 2 veckor, som att något ska bryta ut men aldrig gör det… Återigen, tack för era snabba svar! Det lugna mig lite:)

Honestyisdead
2016-07-14 01:39
#4

Har säkerligen med din förkylning att göra :)

MinnaJosefin
2016-07-14 01:45
#5

#4 men tycker inte jag är förkyld, inte mer än killig i halsen.. konstigt..

Honestyisdead
2016-07-14 02:03
#6

Oroa dig inte. Ibland blir kroppen knäpp.  Är det kvar imorgon så ring vårdcentralen och fråga om det.

Annons:
DesK
2016-07-14 06:45
#7

Om du är gravid, så kan det bero på det. Jag tappade luktsinnet och därmed det mesta av smaksinnet, när jag väntade båda mina barn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

MinnaJosefin
2016-07-14 07:21
#8

#7 vi försöker faktiskt bli gravida med nr 2 och har min bim idag! Dock upplevde jag aldrig att jag tappade smak och lukt med sonen. Vet man varför det blir så under graviditet? Idag när jag vaknade så märkte jag direkt att det kändes som igårkväll/natt. Jag kan känna doft om jag sätter näsan nära det jag ska lukta på, jag känner inte doften alls som vanligt men jag KAN dofta. Jag har testat att doppa fingret i salt och socker och det känner jag stor skillnad på som vanligt:) så det kanske är luktsinnet som är nedsatt bara? Jag känner mig lite svullen i näsan idag (men inte täppt) och småhostig och retig i halsen, som jag gjort dom senaste 2 veckorna. Jag känner ju defenitivt att jag har förkylningssymtom i näsa/hals. Men kan man tappa luktsinnet av att bara vara lite förkyld utan feber? Jag har ju tappat smak och lukt innan i några dagar men då har jag ju haft kraftig förkylning i ca 1 vecka..

Honestyisdead
2016-07-14 09:33
#9

Feber påverkar inte dom sinnena. Förkylning kan göra det även om den inte är kraftig.

MinnaJosefin
2016-07-15 06:32
#10

#9 okej:) Jag känner smak. Doft känner jag lite men fortfarande nedsatt. Får hoppas den kommer tillbaka snart! Jag brukar som sagt få det såhär när jag är förkyld, nu blev jag mest orolig för jag inte har sett mig som förkyld… har läst om dom som aldrig fått tillbaka lukt eller smak igen efter en förkylning..

Ria74
2016-07-15 10:01
#11

Är du täppt i näsan och inte känner lukt känner du automatiskt mindre smak och vissa smaker känner man inte alls om man inte kan andas genom näsan. Tror säkert att det har med förkylning och nästäppa att göra :) sen tror jag att du har vlivit väldigt medveten om att du inte känner lukt och smak och därför upplever du att det är ännu sämre än det faktiskt är.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
2016-07-15 10:32
#12

#10 Jag har aldrig hört att man för evigt tappar smak och lukt av en förkylning.

MinnaJosefin
2016-07-15 16:39
#13

#11 jag är inte täppt alls, det är det som är så konstigt! På kvällen när jag vakna och märkte att jag inte kände lukt och smak så var jag jättetäppt i ena näsborren, så jag vet med sannolikhet att det är därför sinnena var nedsatta. Men efter det när jag tog nässpray så har jag inte varit täppt alls. Jag känner smak tydligt, även lukt men den är fortfarande nedsatt. Men den har nog börjat bli lite bättre, upplever att jag känner lite mer doft nu iaf:)

Annons:
Honestyisdead
2016-07-15 18:16
#14

Kan vara hjärnan som spelar spratt eftersom du oroade dig

[Devya]
2016-07-15 20:00
#15

#13 Det kan ändå  sitta i fast du använde nässpray! Det har jag upplevt ett par gånger själv.

Nu får du nog sluta nojja dig. Inget alls ovanligt med det du berättar ju. :D

MinnaJosefin
2016-07-15 23:37
#16

#15 jag är inte det minsta nojjig längre, detta brukar hända mig vid förkylningar. Det jag var orolig över härom natten var för att jag inte sett mig som förkyld alls, utan jag tänkte att jag bara tappat lukt och smak bara sådär. Tack för alla era svar!:)

Upp till toppen
Annons: