Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1184 ggr
blåbärspajen
2016-07-10 19:05

Järntillskott?

Måste man ta järntillskott för att få i sig tillräckligt med järn? Det står att man ska få i sig 15 mg järn per dag vilket känns omöjligt utan tillskott.. Hur gör ni? (Kvinnor)

Annons:
Scorpio97
2016-07-10 19:20
#1

Jag får lågt järn även när jag får i mig "tillräckligt" genom kosten, alltså det dagliga rekommenderade intaget. Fick nämligen räkna ett tag och äta extra järnrik kost, men det gjorde ingen skillnad på mitt järnvärde. Så jag verkar lite svårare att ta upp just järn från kosten. 

Så jag får lågt, en period så pass att jag svimmade och mådde riktigt dåligt. Fick då utskrivna tabletter, och jag tar fortfarande dom då och då samt när jag har mens för att hålla värdet uppe. Så för mig är järntillskott ett måste för att hålla värdet uppe. Antingen tabletter eller blutsaft (då måste jag dock ta mer/oftare än tabletterna).


//Jessie

OlgaMaria
2016-07-10 19:40
#2

Jag äter LCHF och jag hade väldigt fina järnvärden under hela graviditeten så jag skulle tro att jag har det annars också. Vet att de kollar då och då för jag lämnar lite alla möjliga prover regelbundet, men har aldrig haft järnbrist.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2016-07-10 21:15
#3

Jag har en ganska oregelbunden mathållning och oftast dålig sådan åtminstone på veckorna när jag arbetar. Trots det så har jag bra järnvärden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Indii]
2016-07-10 22:46
#4

Jag tar liksom #1 tabletter då och då för att hålla uppe värdena.

Sisselie
2016-07-11 08:38
#5

För mig är blodpudding det jag tar upp järnet från bäst. Inte ens lever tar jag upp lika bra av. Ett tips är att äta lite vanligt kött samtidigt som blod- eller levermat, för det förbättrar järnupptaget.

Agda
2016-07-14 03:54
#6

Jag är superdålig på att äta kött, jag har försökt att äta en del musslor (som är ganska järnrika) men blir less efter ett tag. Jag tar därför järntillskott dagligen och även multivitamin som innehåller järn. Plus att jag äter p-piller för att inte ha mens varje månad.

Men det kan vara bra att kolla upp sina värden hos hälsocentral innan man börjar mixtra med tillskott, för har du bra järnvärden så behöver du ju inte ta tillskott. Jag har haft blodvärde som legat i gränslandet för ok, plus att ifjol hade jag dåligt järnvärde (det tror jag att också det tidigare hade legat i gränslandet för ok) och mådde dåligt. Det är efter de månaderna som jag är noga med att ta järntillskott. Jag var så dålig att jag ett tag knappt kunde ta mig från rum till rum i huset, och tappade minnet en del (t.ex. kunde jag för mitt liv inte komma på vad ca hälften av mina kaniner hette …). Det tog några månader innan min kropp återhämtade sig.

Annons:
Zadeira
2016-07-14 20:59
#7

Om man äter varierat med kött och grönsaker ska det inte vara några problem att få i sig tillräckligt med järn genom kosten. Men som kvinna kan man trots det behöva järntillskott om man har riklig mens ex.

MEN man bör kolla upp sitt järnvärde först innan man börjar med tillskott. Järn kan man överdosera om man tar tillskott utan att behöva det så det är bäst att kolla sina värden först hos VC. Dessutom är det många som inte mår bra av järntabletter utan kan få enorma problem med magen, så det är bäst att få i sig järn genom kosten.

[Indii]
2016-07-14 22:01
#8

#7 Precis, värdena ska ju självklart kontrolleras innan man börja ta tabletter.         Det är allra bäst om man kan få i sig järnet på naturlig väg, så att ta tabletter i onödan är bara dumt.

Zadeira
2016-07-15 08:46
#9

#8 Själv kör jag med Blutsaft istället för tabletter nu för mitt värde visade sig lågt för nån vecka sen. Det ska vara mildare mot magen men funkar lika bra.

[Indii]
2016-07-15 10:09
#10

#9 Ok, ja, Blutsaft är bra även om det inte är lika koncentrerat som tabletter. Bra om det funkar för dig att få bättre värden med hjälp av den! :-)

Upp till toppen
Annons: